نمایشگاه اصیلا؛ نقطه تحول در طراحی پوشاک ایرانی + تصویر
درحالی این روزها نمایشگاه مد و پوشاک در محل نمایشگاه بین المللی بیرجند در حال برگزاری است که با استقبال مردم مواجه شده و گفتمان سازی و ارتباط بین زنجیره علم و صنعت از اهداف این رویداد است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، همهمه و تکاپوی بسیاری در سالن نمایشگاه حاکم است سالن مملو از غرفههای است که در آنها مانتو، شال، روسری، چادر، کیف، لباس و...
با تزئینات مختلف به نمایش گذاشته شده و لباسها با طرحهای بته جقه و رنگاررنگ حس و حال خاصی به فضای نمایشگاه بخشیده است.
در گوشه و کنار نمایشگاه استقبال کنندگانی از زن و مرد، دختر و پسر، پیر و جوان، بزرگ و کوچک را میتوان دید که به شوق خرید در حال قدم زدن هستند و برخی گوشی به دست عکس طرحها را ثبت میکنند، برخی در حال برانداز کردن لباسها هستند و عدهای هم دست پر از خریدهای نمایشگاه به سمت درب خروج میروند.
هرچند در نمایشگاه مد و لباس امسال طرحهای ایرانی بسیاری به چشم میخورد اما هنوز هم جای خالی برخی از طرحهای فاخر ایرانی در این نمایشگاه احساس میشود.
اگر چه استفاده از لباسهای مدرن امری بدیهی و غیرقابل اجتناب است.
اما در روزگاری که ارتباطات فرهنگی روزبهروز گستردهتر میشود، کشورهایی که دارای تاریخ کهن و قدمت فرهنگی هستند، باید سعی کنند با بهره گرفتن از گذشته خود، از این داراییها بهعنوان یک ابزار قدرت استفاده کنند.
در حال حاضر هر کشوری یک یا چند نوع المان خاصی در پوشاک دارد و در سالهای اخیر توجه به لباسهای محلی یا آنچه به عنوان لباس سنتی معرفی شده، بیشتر شده است.
لذا بهرهگیری از المانهای ایرانی باید بیش از پیش در اولویت طراحان قرار بگیرد.
این برای نخستین بار است که نمایشگاهی در قالب پوشاک مد و لباس ایرانی اسلامی در بیرجند در محل نمایشگاه بین المللی دایر میشود.
یکی از قسمتهای این نمایشگاه برگزاری جشن و اجرای مسابقات است.
هرشب تعدادی از هنرمندان استان با حضور در محل نمایشگاه کارهای هنری خود را برای مردم اجرا میکنند، برای اینکه دل کودکان هم شاد شود و دست پر از نمایشگاه خارج شوند مسابقات مختلف برای کودکان اجرا میشود.
آن سوی نمایشگاه هم خانمی بر روی صندلی نشسته و بر روی صورت کودکان نقش طراحی میکند.
در این نمایشگاه طرحهای نوینی از مانتو، چادر و پوشاک زنانه با حفظ شئون اسلامی در نمایشگاه مد و لباس به نمایش درآمده است.
در این غرفهها چادرهای عربی و ایرانی با طرحهای جدید عرضه شده، فروشندگان چادرها را بر سر مشتری اندازه گرفته و آماده فروش میکنند.
پای صحبت را با یکی از غرفهداران باز کردیم وی که رشته طراحی دوخت خوانده است به خبرنگار تسنیم گفت: برگزاری چنین رویدادهایی کمک زیادی به ایجاد ارتباط بین طراحان و تولیدکنندگان میکند.
وی با تاکید براینکه این نمایشگاهها فرصت مناسب برای حضور طراحان است تا کارهای خود را به نمایش بگذارند افزود: تولیدکنندگان هم در این نمایشگاه حضور دارند که نقطه قوت نمایشگاه است.
این غرفهدار با بیان اینکه ارائه ایدههای خلاقانه توسط طراحان ضروری است گفت: در جامعه ایرانی با کمبود ایدههای خلاقانه در حوزه پوشاک روبه رو هستیم و نیاز است که در این حوزه سرمایهگذاری شود؛ متأسفانه در بخش سرمایه گذاری با ضعف شدیدی مواجه هستیم چراکه تولیدکنندگان حاضر نیستند هزینهای را برای طراحی پرداخت کنند.
وی با بیان اینکه برای جذب جوانان به بازار لباس ایران باید شرایطی مهیا شود تا آنها با بازار کار و بازار فروش آشنا شوند و با تحقق این امر هم از ایده و طرحهای هنرجویان استفاده می شود و هم هنرجویان از اطلاعات و تجربیات کاری بهره میگیرند.
یکی دیگر از غرفه داران طراح هم در گفتگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه تمام تلاش خود را به کار گرفتهایم تا در طراحی لباسها از طرحهای ایرانی بهره ببریم گفت: در حال حاضر در حوزه مد و لباس مرزها از بین رفته اما با این حال نباید طرحهای فاخر ایرانی را فراموش کنیم.
محمدی با بیان اینکه تولیدکنندگان خرد نیاز مبرمی به حمایت کارآفرینان، سرمایهگذاران و اسپانسرهای بزرگ دارند، گفت: برگزاری نمایشگاههای مد و لباس نیز کمک شایانی به ارتقا جایگاه صنعت مد و لباس میکند.
چراکه طراحان تشویق میشوند تا طرح و خلاقیت خود را در این رویدادها به نمایش بگذارند؛ البته تولیدکنندگان هم باید از طراحان حمایت کنند و طراحیهای جدید را از نزدیک ببینند و از طرحهای خوب استقبال کنند.
یکی دیگر از غرفهداران، استقبال مردم از این نمایشگاه را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: در این نمایشگاه مردم استقبال خوبی داشتند و هر شب شاهد حضور پر رنگ مردم به نمایشگاه هستیم.
این غرفهدار که فروشنده انواع مانتو و کت شلوار زنانه در نمایشگاه مد و پوشاک است به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر شاهد این هستیم که برندهای ایرانی از نظر کیفیت بهتر از برندهای خارجی هستند اما متاسفانه تبلیغاتی که از گذشته در ذهن مردم به جا مانده سبب شده تا هنوز هم گرایش به سمت برندهای خارجی باشد و این موضوع زمینه را برای برخی فروشندگان فراهم کرده تا با نصب مارک خارجی بر برندهای ایرانی اجناس خود را با قیمتهای بالایی به فروش برسانند و این در حالی است که اگر مردم اعتماد کنند و از تولیدکننده ایرانی حمایت کنند بدون شک شاهد این اتفاقات نخواهیم بود.
وی تاکید کرد: برندهای ایرانی با کیفیت هستند و از طرحهای به روزی بهره میبرند و امیدواریم در آیندهای نزدیک شاهد استقبال روز افزون مردم از برندهای داخلی باشیم.
یکی از اساتید دانشکده هنر در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: بومی بودن طرحها نکته بسیار مهمی است؛ چون در حال حاضر نه به واسطه کارگروه، بلکه به واسطه تاریخ لباس در میان اقوام، این اتفاق در حال انجام است، اما به عنوان یک عامل جدی باید اقلیم جغرافیایی، آب و هوا، فرهنگ و هنر و رفتارهای بومی آن منطقه برای لباس اولویت قرار بگیرد.
وی بیان کرد: از نکات مهمی که طراحان ما در دوره آموزششان؛ به خصوص در دوره جدید به آن میپردازند و به نوعی در مسیری قرار گرفته است که به صورت بومی و منطقهای موضوع در حال شکل گیری است.
اما اینکه بگوییم فراگیر باشد و به صورت هدفمند از تولیدی خاصی صورت بگیرد، باید عرض کنم ما در ابتدای راه هستیم؛ این کار شروع شده و فراگیر شدنش زمان بَر است، اما با وجود همین زمان کم، میشود ظهور و بروز این طراحیهای جدید را در جامعه دید.
خانمها هم از این لباسها استقبال کردهاند.
وی ادامه داد: اگر مسئولان در انتخاب لباسها دقت کنند و گزینههایی را انتخاب کنند که قابلیت تولید انبوه داشته باشند، آنگاه این لباسها میتوانند به جامعه راه پیدا کنند و توسط جوانان پوشیده شوند.
در غیر این صورت، مانند سالهای گذشته، تنها به انتخاب چند لباس برای موزهها محدود خواهد شد، که هیچ کمکی به حل مشکلات جامعه نخواهد کرد.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز به خبرنگار تسنیم گفت: این رویداد برای اولین باز در تاریخ استان رقم میخورد، در این نمایشگاه تلاش شد تا دانشکده هنر، فنی حرفهای و فارغ التحصیلان رشتههای طراحی دوخت همه حضور داشته باشند تا از ایده تا محصول رقم خورد.
علی فرخنده با تأکید بر اهمیت توجه به هویت ایرانی اسلامی در طراحیهای لباس و افزود: ما باید لباسهایی طراحی کنیم که علاوه بر زیبایی، هویت فرهنگی و دینی خود را در آن حفظ کنیم.
وی بیان کرد: تلاش میشود این نمایشگاه، زمینهساز معرفی طرحهای نوآورانه و مبتنی بر ارزشهای فرهنگی استان باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به دستاوردهای این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه اصیلا شاهد حضور 80 غرفه از تولیدکنندگان و خیاطان استان هستیم که در آن، نه تنها محصولات تولیدی، بلکه ایدههای نوآورانه و پژوهشهای علمی در زمینه طراحی مد و لباس به نمایش گذاشته شده است.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری این نمایشگاه در راستای توسعه مد و لباس استان گفت: نمایشگاه اصیلا به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی، هنری و اقتصادی، فرصتی مناسب برای تقویت هویت فرهنگی و دینی در طراحی و تولید پوشاک است.
انتهای پیام/254