خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 18 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

چرا واحدهای صادراتی استان مرکزی از رقابت‌پذیری خارج شده‌اند؟ - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 18 اردیبهشت 1404 - 12:53
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اراک گفت: بیش از 270 واحد صنعتی خرد در استان زیر فشار این هزینه ها قرار دارند و بدون اصلاح این روند، توسعه صادرات
استان،صادرات،مركزي،بازارهاي،توليد،واحدها،اراك،جعفري،مؤثر،صادراتي

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محمدرضا جعفری، نایب رئیس اتاق بازرگانی استان مرکزی، شامگاه چهارشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی با اشاره به اینکه بیش از 270 واحد صنعتی خرد در حوزه صادرات استان فعال هستند، گفت: این واحدها به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، ناترازی در تأمین مواد اولیه و نبود سرمایه‌گذاری مؤثر، توان رقابت در بازارهای بین‌المللی را از دست داده‌اند.
وی افزود: بسیاری از این واحدها به دلیل نداشتن سرمایه‌گذاری مؤثر و مواجهه با هزینه‌های زائد، در آستانه کاهش یا توقف تولید قرار گرفته‌اند و این در حالی است که استان مرکزی ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای حضور در بازارهای جهانی دارد.
جعفری تصریح کرد: در حال حاضر، قیمت تمام‌شده بسیاری از محصولات صادراتی استان تا 35 درصد بالاتر از سطح رقابتی است که این موضوع یکی از موانع مهم توسعه صادرات محسوب می‌شود که افزایش هزینه‌ها ناشی از عوامل مختلفی مانند تأمین مواد اولیه، فرسودگی ماشین‌آلات، ضعف در فناوری تولید و نبود زیر ساخت‌های مناسب است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اراک به فرصت‌های صادراتی در بازارهایی نظیر روسیه، تایلند، مصر و کشورهای خاورمیانه اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه تاکنون از این فرصت‌ها بهره‌برداری مناسبی نشده و ضرورت دارد شرکت‌های مشترک با شرکای اقتصادی جدید ایجاد شود تا از ظرفیت بازارهای منطقه‌ای استفاده بهتری شود.
وی عنوان کرد: همکاری خوبی با تیم‌های دیپلماسی اقتصادی صورت گرفته است و بانک ملت آمادگی دارد تا سقف سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه صادرات استان مرکزی انجام دهد که می‌تواند بخشی از مشکلات فعلی را برطرف کند.
ضمن اینکه در مسیر صادرات، نخستین نکته مورد توجه خریدار، کیفیت محصول است و پس از آن، رقابت‌پذیری قیمت اهمیت پیدا می‌کند.
انتهای پیام/711/