خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 18 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

وقف علمی، مصداق خیر هوشمند است

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 18 اردیبهشت 1404 - 11:12
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز خیران کشور وارد مرحله جدیدی از خیر شده اند و آن وقف علمی است که مصداق خیر هوشمند است.
فارس،توسعه،علمي،استاندار،علوم،خيران،هوشمند،دانشگاهي،فناوري،م ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، حسین سیمایی‌صراف ، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین تجلیل از خیران آموزش عالی فارس، اظهار کرد: فعالیت خیران آموزش عالی، مصداق سود جاودانه و خیر هوشمند است.
وی همچنین با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل بشر جهل است، افزود: امیرکبیر و دارالفنون ماندگار شد و مقدمه تاسیس دانشگاه تهران شد و دانشگاه‌های مدرن را برای ایران به ارمغان آورد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: خیران امروز هوشمند شده‌اند؛ خیر هوشمند آن است که به جای کار خیر احساسی، کار خیر با استراتژی و ماندگار انجام شود.
سیمایی صراف اضافه کرد: امروز خیران کشور وارد مرحله جدیدی از خیر شده‌اند و آن وقف علمی است که مصداق خیر هوشمند است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: پس از انقلاب اسلامی، میلیون‌ها فارغ‌التحصیل دانشگاهی تربیت شده‌اند، اما بخش قابل توجهی از آنان از کشور خارج می‌شوند.
سیمایی صراف همچنین گفت: مهاجرت نخبگان دلایل متعددی از جمله مشکلات اقتصادی و کمبود مکان مناسب و آزمایشگاه برای مطالعه و پژوهش دارد که سبب می‌شود برخی از آنان با اشک و اندوه وطن را ترک کنند.
لزوم تمرکز بر مسأله آمایش در دانشگاه‌ها
استاندار فارس با تاکید بر مسأله آمایش در توسعه دانشگاه‌ها، گغت: علاوه بر توسعه مرز‌های علم به تعمیق علوم نیز نیاز داریم.
حسینعلی امیری هم از سرآمدان علمی و فرهنگی دانشگاه شیراز اظهار کرد: دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی در بسیاری از نقاط دنیا مسأله محور عمل می‌کنند، اما در کشور ما چنانکه باید ارتباط ساختاری میان عرصه اجرایی و دانشگاهی وجود نداشته است.
وی افزود: بسیاری از پایان نامه‌های دانشگاهی پس از دفاع، در قفسه کتابخانه‌ها خاک می‌خورند و لازم است ارتباطی ساختارمند میان دانشگاه و جامعه برای حل مشکلات جامعه تعریف شود.
استاندار فارس از اعضای هیات علمی و دانشگاه‌های فارس درحواست کرد تا بر فعالیت مسئله محور تمرکز کنند.
امیری با بیان اینکه یکی از محور‌های توسعه فارس گردشگری است و سند توسعه گردشگری استان در حال تهیه و تدوین است، گفت: دانشگاه‌های فارس به‌ویژه دانشگاه شیراز باید در این سند برای خود نقش تعریف کند.
وی ادامه داد: امروز دیپلماسی علمی در دنیا متداول است و دانشگاه‌های فارس، بویژه موسسه استنادی علم و فناوری جهان اسلام می‌تواند در توسعه گردشگری علمی فارس نقش قابل توجهی داشته باشد.
استاندار فارس با تأکید بر مسئله آمایش در توسعه دانشگاه‌ها عنوان کرد: علاوه بر توسعه مرز‌های علم به تعمیق علوم نیز نیاز داریم.
امیری بیان کرد: همه ما نسبت به دانشگاه‌ها دین داریم و باید با ایجاد رشته‌هایی که مشکلاتی از کشور را حل کنند این دین را ادا کنیم.
وی با اشاره به موضوع مسکن اساتید دانشگاه‌های فارس، افزود: حل این مشکل وظیفه اداری، اسلامی و اخلاقی من است و شایسته نیست اساتید به دلایلی اینچنین در تنگنا قرار بگیرد.
استاندار فارس قول داد که از اختیارات خود برای حل مشکل مسکن اساتید استفاده و اقدام کند.
وی گفت: در آموزه‌های اسلامی توصیه شده که هر فرد یا عالم، یا معلم و یا متعلم باشید و هر کدام از این سه جایگاه، دارای فضیلت است.
استاندار فارس همچنین گفت: امروز در کنار دانش و آموختن، کسب دانایی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که اگر فارغ التحصیلان دانشگاهی دانش داشته باشند نیز بدون دانایی در حل مسائل اجتماعی با مشکل مواجه می‌شوند.
انتهای پیام/424.