بهرهمندی از دانشجومعلمان در شبکه داوطلبان نیکوکاری بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی کشور از طرح تفاهمنامهای با دانشگاه فرهنگیان به منظور بهرهمندی از دانشجومعلمان در شبکه داوطلبان بهزیستی خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - سید جواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در جمع پیشکسوتان و وزرای ادوار مختلف آموزش و پرورش، گفت: در جمع پیشکسوتان و وزاری ارزشمند ادوار آموزش و پرورش که تجربه کل نظام مدیریتی تعلیم و تربیت کشور را در اینجا جمع کردهاند، حضور داریم و ضمن بزرگداشت مقام معلم، این روز را به آنان تبریک و تهنیت میگویم.
وی گفت: فعلا توانستهایم در چهار قلمرو میان آموزش و پرورش با بهزیستی رابطه برقرار کنیم و تحقق بخش این آموزش سند تحول بنیادین باشیم، چون مدرسه باید کانون تربیتی اجتماعی فرهنگی محله باشد.
حسینی افزود: در همین راستا جامعه با پدیدهای مواجه است که سازمان بهزیستی به آن اندیشیده و تدبیر و برنامهریزی کرده است و آن سالمندی است همچنین شورای سالمندان در سازمان بهزیستی وجود دارد.
وی افزود: با دو نوع سالمندی سالم و و پرمخاطره مواجه هستیم و توجه به موج جمعیتی سریع ایران به سمت سالمندی و سالخوردگی طبیعی است که باید به سمت سالمندی سالم پیش برویم و از سالمندی مخاطره آمیز دوری کنیم.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: از فرصت دارایی مکانی مدارس که در ۷۳۵ منطقه در ایران وجود دارد با همکاری دکتر کاظمی استفاده کردهایم و قرار است طرح مهر و گفتوگو (آموزش همراه با نشاط و هنر) برای سالمندان در قلمروهای گوناگون را آغاز کنیم.
وی گفت: در ارتباط با آموزش و پرورش هم تفاهم نامهای با عنوان آموزش و پرورش کودکان استثنایی بستهایم که برخی موارد آن از نظر ما اهمیت بیشتر دارد.
حسینی گفت: با ایجاد مرکز - مدرسه به دنبال این هستیم که مدارس استثنایی از خدمات توانبخشی در نزدیکترین مراکز توانبخشی ما به ویژه در ایام تعطیل و بعد از ظهرها استفاده کنند.
وی افزود: همچنین کودکان استثنایی پس از دریافت آموزشهای نظری به اشتغال و بازار کار نیاز دارند اگر این اتفاق نیفتد مجموعه آموزشی و توانبخشی آنها را به چرخه زندگی سالم و مبتنی بر توانمندی هدایت نمیکند؛ بنابراین مهارت آموزی و آماده سازی آنها برای بازار کار و بعد هم دادن تسهیلات در این زمینه مد نظر ماست.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: پرداخت کمک هزینهها به افرادی که از کودکان نیازمند توانبخشی نگهداری میکنند و در مجموع بیش از ۱۹۰ هزار دانش آموز تحت پوشش خدمات حمایتی مستقیم و غیر مستقیم بهزیستی قرار دارند.
وی افزود: همچنین تفاهمنامهای با دانشگاه فرهنگیان در حال انعقاد است که از محورهای مهم آن بهرهمندی از دانشجومعلمان در قالب شبکه داوطلبان است تا از آنان به عنوان نیروهای مددکار، توانبخش و ارائه دهندگان خدمات حرفهای و نیکوکارانه به جامعه هدف سازمان بهزیستی استفاده کنیم.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: کارکردی که این موضوع دارد این است که نیاز حرفهای جامعه هدف ما را به خدمات نیکوکارانه توسط قشر محبوب دانشجومعلم برآورده میکند و از طرف دیگر وقتی دانشجومعلمان دستاندرکار فعال داوطلب نیکوکاری بشوند، این اتصال آنها به دنیای مشارکت در امر نیکوکاری روحیه معلمی و تربیت اجتماعی معلمی را رشد میدهد و به عبارتی آنان را تمام ساحتی بار میآورد و اعتقاد داریم تا معلم تمام ساحتی نباشد نمیتواند دانش آموز را در ابعاد گوناگون تربیت کند.
حسینی در پایان با اشاره به طرح نماد، گفت: نماد یا نظام مراقبت از دانش آموزان در مقابل آسیبهای اجتماعی، هم در تولید محتوا و هم دورههای آموزشی مشاوران و هم مطابق با آموزههای قانون جامع حمایت از اطفال و نوجوانان با همکاری سازمان بهزیستی پوشش داده شده است، اما نظام مددکاری در آموزش و پرورش کشور وارد نشده است در صورتی که برای مقابله با آسیبهای اجتماعی، مددکاری و اورژانس اجتماعی نسبت به مشاورهها اهمیت بیشتری دارد و بهزیستی در حد مقدورات میتواند این خلأ را پوشش دهد.
منبع: سازمان بهزیستی