خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 18 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ترک فعل و تخلفات ناشی از قیمت‌گذاری ناعادلانه خودرو باید در محاکم بررسی شود

اعتماد | همه | چهارشنبه، 17 اردیبهشت 1404 - 11:23
در پی تداوم سردرگمی در بازار خودرو و اجرای ناقص مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت درباره نحوه قیمت‌گذاری خودرو، علی افضلی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگویی با ما، بر ضرورت شفاف‌سازی و پاسخگویی نهادهای مسئول تأکید کرد.
خودرو،مصوبه،افضلي،اجراي،فعل،ناقص،پاسخگويي،تحميل،كارشناس

در پی تداوم سردرگمی در بازار خودرو و اجرای ناقص مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت درباره نحوه قیمت‌گذاری خودرو، علی افضلی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگویی با ما، بر ضرورت شفاف‌سازی و پاسخگویی نهادهای مسئول تأکید کرد.
کد خبر: 712059 | ۱۴۰۴/۰۲/۱۷ ۱۱:۱۵:۳۲
در پی تداوم سردرگمی در بازار خودرو و اجرای ناقص مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت درباره نحوه قیمت‌گذاری خودرو، علی افضلی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگویی با ما، بر ضرورت شفاف‌سازی و پاسخگویی نهادهای مسئول تأکید کرد.
افضلی با اشاره به ماده ۳ مصوبه مذکور که صراحتاً نحوه محاسبه قیمت بر اساس ارزیابی رقابتی و قیمت جهانی را مشخص کرده، گفت: متأسفانه در عمل نه ارزیابی دقیقی از محصولات هم‌رده انجام می‌شود و نه رتبه‌بندی رقابتی خودروها به شکل شفاف اطلاع‌رسانی شده است.
این یعنی اجرای ناقص مصوبه، که می‌تواند مصداق ترک فعل و حتی تحمیل خسارت به تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد.
وی با تأکید بر اینکه تعیین قیمت بر اساس شاخص رقابت‌پذیری باید از انحصار خارج و به یک فرایند علمی، دقیق و شفاف تبدیل شود، افزود: چرا نباید سازمان حمایت و وزارت صمت پاسخگو باشند که چرا مصوبه ۵۴۳ و مواد اصلاحی آن از جمله مقایسه با خودروهای جهانی و رتبه‌بندی CI به درستی اجرا نشده؟
این کارشناس اقتصادی همچنین درباره مسئولیت قانونی مدیران و سیاست‌گذاران گفت: اگر ترک فعل در اجرای این مصوبات موجب زیان گسترده به صنعت خودرو و شهروندان شده، موضوع باید در محاکم ذیصلاح پیگیری شود؛ هم از منظر ترک فعل مدیران و هم از منظر تحمیل خسارات مادی و معنوی به بیت‌المال و مصرف‌کننده نهایی.
افضلی در پایان افزود: بازار خودرو نیازمند یک بازنگری اساسی در سیاست‌گذاری است؛ ناعادلانه‌ترین شکل قیمت‌گذاری، تحمیل زیان به تولید و ایجاد رانت برای واسطه‌هاست.
تا زمانی که شفافیت، رقابت‌پذیری و پاسخگویی در اولویت نباشد، این چرخه ناعادلانه ادامه خواهد داشت.