تست پروازی هواپیمای سیمرغ با مشارکت معاونت علمی انجام میشود - تسنیم
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گفت: هواپیمای سیمرغ بر پایه پلتفرم موجود طراحی شده و تست پروازی آن تا سال آینده با همکاری سازمان وابسته به وزارت دفاع و یک شرکت دانش بنیان انجام می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری «اهداف و برنامههای ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان هوافضا، حملونقل و شهرسازی در سال 1404» با حضور دکتر شکری، دبیر این ستاد، برگزار شد.
وی اظهار داشت: اولویت اصلی ما توسعه اقتصاد دانشبنیان است تا از این مسیر، فناوریهای مرتبط نیز گسترش یابند.
توسعه اقتصاد دانشبنیان را میتوان از دو منظر بررسی کرد: نخست، اجرای پروژههای بزرگ بهمنظور شکلگیری شرکتهای دانشبنیان پیرامون این پروژهها، که به رشد اقتصادی و توسعه فعالیتهای آنها منجر میشود؛ و دوم، ایجاد پیوند میان پژوهشهای علمی دانشگاهی با همکاری بنیاد علم ایران تا در کنار پروژههای کلان، ارتباط مؤثری بین صنعت و دانشگاه برقرار شود.
وی گفت: در سال 1398، با همکاری شهرداری تهران، متروی تهران و شرکتهای دانشبنیان از جمله مپنا، شرکت تهران و جهاد دانشگاهی، پروژهای آغاز شد که خوشبختانه مرحله آزمایشی آن با موفقیت به پایان رسید و قرارداد تولید انبوه 113 دستگاه واگن مترو در سال گذشته امضا شد.
امسال نیز با پیگیری شهرداری تهران، برنامهریزی برای افزودن سه قطار مترو، بر اساس زنجیره تأمین داخلی ایجادشده، در دستور کار قرار دارد.
در این پروژه، سطح داخلیسازی قطارهای مترو از 30 درصد به بیش از 70 درصد ارتقا یافته و حدود 40 شرکت دانشبنیان و بخش خصوصی در آن مشارکت داشتند که منجر به شکلگیری چرخهای اقتصادی پویا در این حوزه شده است.
وی ادامه داد: در ادامه این روند، برنامه داریم از فناوری توسعهیافته برای سایر شهرها (با نیاز به پنج تا هشت واگن) نیز استفاده کنیم تا پروژههای مشابهی در شهرهایی مانند اصفهان و مشهد اجرا شود.
امیدواریم امسال پروژه قطار پنجگانه اصفهان آغاز شده و شرکتهای مرتبط در این زمینه فعالانه مشارکت کنند.
شکری گفت: از دیگر پروژههای مهم معاونت که در سال جاری پیگیری میشود، همکاری در ساخت هواپیمای سیمرغ است.
این هواپیما بر پایه یک پلتفرم موجود طراحی شده و پیشبینی میشود تست پروازی آن تا سال آینده، با همکاری سازمان مربوطه زیرمجموعه وزارت دفاع و یک شرکت دانشبنیان، جهت تدوین و اخذ استانداردهای لازم انجام شود.
همچنین، تفاهمنامهای با شرکتهای هواپیمایی خصوصی منعقد شده تا در صورت دریافت مجوزهای غیرنظامی، از این هواپیما در ناوگان خود استفاده کنند.
وی تصریح کرد: موضوع دیگر، پروژه هواپیمای 72 نفره است که بهعنوان یک پروژه دانشگاهی و پژوهشی تعریف شده است.
هدف این پروژه صرفاً ساخت هواپیما در کوتاهمدت نیست، بلکه توسعه دانش فنی و ایجاد بستری برای فعالیتهای دانشگاهی و شرکتهای دانشبنیان در زمینه طراحی و پژوهش است تا در بلندمدت، دستاوردهای آن در بخشهای مختلف صنعت هوایی بهکار گرفته شود.
لازم به ذکر است، پروژههای ساخت هواپیما بهدلیل هزینههای بالا و نیاز به سرمایهگذاری سنگین، ماهیتی بلندمدت دارند و نمیتوان انتظار تحقق آنها را در بازههای یک تا سه ساله داشت.
ازاینرو، حمایتهای گذشته از این پروژه تداوم خواهد یافت و برنامهای بلندمدت با هدف بهرهگیری از همکاریهای بینالمللی برای پیشبرد آن تدوین شده است.
در حال تکمیل ...