جزئیات سهم 30 درصدی اموال تملیکی از فروش وسایل نقلیه قاچاق
معاون سازمان اموال تملیکی جزئیات افزایش سهم سازمان از 10% به 30% از فروش وسایل نقلیه قاچاق، متروکه و ضبطی را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته موضوع افزایش سه برابری سهم سازمان اموال تملیکی از فروش وسایل نقلیه قاچاق و متروکه مطرح شد.
این موضوع بر اساس حکم قانون بودجه 1404 مبنی بر"منابع حاصل از فروش اموال تملیکی و فروش از طریق مزایده و حراج ماشین الات، موتور سیکلت و سواری متروکه قاچاق وضبطی دارای حکم حاکم شرح با رای مراجع رسیدگی کننده بدون نیاز به مجوزهای ورود و با شماره گذاری ملی کارمزد 30درصد حاصل فروش برای طرح های اولویت دار سازمان اموال تملیکی." ابلاغ شده است.
در ادامه برای جزئیات بیشتر موضوع با سعید غلامی باغی معاون سازمان اموال تملیکی گفتگویی داشته ایم که در ادامه قابل مشاهده است.
تسنیم: به عنوان معاون فروش سازمان اموال تملیکی، لطفاً در مورد تصمیم اخیر برای افزایش سهم سازمان از 10% به 30% از فروش وسایل نقلیه مانند خودرو، ماشینآلات، موتورسیکلتهای قاچاق و متروکه توضیح دهید.
هدف اصلی از این افزایش چیست؟
غلامی باغی: بله، این تصمیم در راستای سیاستهای بازدارنده دولت و مجلس شورای اسلامی اتخاذ شده است.
بررسیهای آسیبشناسانه نشان میدهد که هزینههای نگهداری، انبارداری و تعیین تکلیف کالاهای رسوبکرده در بنادر و گمرکات بسیار بالاست.
متأسفانه نرخ قبلی 10% انگیزهای برای صاحبان کالا ایجاد نمیکرد تا وسایل نقلیه خود را به موقع ترخیص کنند.
بسیاری ترجیح میدادند کالاهایشان متروکه شود و پس از فروش در مزایده، تنها 10% از ارزش آن را دریافت کنند.
اما با افزایش سهم سازمان به 30%، هم درآمد عمومی افزایش مییابد و هم هزینه رسوب کالا در گمرکات برای مالکان به حدی بالا میرود که انگیزهای برای نگهداری طولانیمدت کالا وجود نخواهد داشت.
این یک تدبیر مهم برای کاهش حجم کالاهای راکد در بنادر، مانند آنچه اخیراً در بندر شهید رجایی شاهد بودیم، است.
تسنیم: آیا این افزایش نرخ شامل همه انواع وسایل نقلیه میشود؟
و آیا آییننامه اجرایی آن نهایی شده است؟
غلامی باغی: در حال حاضر، این مصوبه بیشتر بر روی وسایل نقلیه قاچاق تمرکز دارد، اما جزئیات نهایی در آییننامههای اجرایی مشخص خواهد شد که هنوز تصویب نشده است.
ما منتظر هستیم تا پس از نهاییشدن آییننامه، با همکاری سازمان برنامه و بودجه، شرایط دقیقتر اعلام شود.
اما آنچه مسلم است، این افزایش نرخ بهصورت هدفمند برای کاهش قاچاق و انباشت کالا در گمرکات طراحی شده است.
تسنیم: با این افزایش، درآمد سازمان چقدر رشد خواهد کرد؟
آیا آمار دقیقی از فروش سال گذشته دارید؟
غلامی باغی: ببینید، اگر کل فروش وسایل نقلیه در سال گذشته حدود 2000 میلیارد تومان بوده، با نرخ 10%، درآمد سازمان 200 میلیارد تومان میشد.
همچنین اگر نیمی از این فروش متعلق به وسایل نقلیه باشد بازهم میتوان یک تخمین از ارقام بدست آورد.
اما با نرخ جدید 30%، این رقم نیز افزایش مییابد.
این افزایش درآمد هم به خزانه دولت کمک میکند و هم هزینههای رسیدگی به کالاهای متروکه را پوشش میدهد.
تسنیم: آیا این تصمیم باعث شود شائبه های گذشته در مورد شرکت صاحبان کالا در مزایده های سازمان را مرتفع شود؟
غلامی باغی: سازمان اموال تملیکی هیچ امتیاز خاصی برای صاحبان کالا در مزایده ها قائل نیست.
هر فردی، حتی مالک اصلی کالا، باید مانند سایر شرکتکنندگان در مزایده، کل مبلغ را پرداخت کند.
ما هیچ فرمول یا روش ترجیحی برای آنها نداریم.
هدف اصلی، شفافیت و جلوگیری از سوءاستفاده است.
تسنیم: آیا این حکم تاثیری در کاهش رسوب خواهد داشت؟
غلامی باغی: پیام ما این است که این سیاستها برای نظمبخشی به بازار و کاهش قاچاق طراحی شده است.
سازمان اموال تملیکی نیز تمام تلاش خود را برای اجرای عادلانه این قانون به کار خواهد بست.
انتهای پیام/