خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 17 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

عارف: دولت هرنقدی را با آغوش باز می‌پذیرد

مشرق | سیاسی | سه شنبه، 16 اردیبهشت 1404 - 21:40
معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در دولت وفاق ملی هرگونه نقدی با آغوش باز پذیرفته می‌شود، از تمامی اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت خواست با نقدهای سازنده به دولت در پیشبرد اهداف برنامه هفتم توسعه و برنامه‌ریزی‌ها کمک کنند.
مديريت،آموزش،معاون،دانشگاه،رشته،توسعه،عارف،تحول،كشور،اساتيد، ...

به گزارش مشرق، محمدرضا عارف در آیین نکوداشت هفتاد سال آموزش مدیریت در ایران که در دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه از دانشکده‌های مدیریت دانشگاه تهران انتظاراتی ویژه و فراتر از سایر دانشکده‌ها داریم، تاکید کرد: برگزاری همایش‌ها و آیین‌های نکوداشت ۷۰ سال آموزش مدیریت در ایران فرصتی برای ارزیابی عملکرد است و باید آسیب‌شناسی با هدف اعتلای جایگاه آموزش مدیریت و نقش‌آفرینی بیشتر در همه زمینه‌ها و معرفی این رشته به جوانان علاقمند صورت گیرد.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه رشته‌هایی که در برنامه‌ریزی و توسعه و پیشرفت کشور نقش محوری دارند کماکان در کشور ناشناخته‌اند،افزود: در دهه ۶۰ اقداماتی در راستای آزادسازی رشته‌ها برای ورود در تحصیلات تکمیلی صورت گرفت که با مخالفت برخی از اساتید علوم انسانی روبرو شد و شرط نوع مدرک به دلیل اهمیت رشته‌های مهم در سیاست گذاری کشور برداشته و استقبال خوبی نیز از این طرح در رشته‌هایی مدیریت اقتصاد برنامه‌ریزی شد.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: جایگاه این رشته‌های مهم و تاثیرگذار در اقتصاد و معیشت مردم نمایان نشده است که باید تلاش جدی صورت گیرد و این مسئله به صورت ریشه‌ای حل شود تا جوانان از ابتدا در مقطع کارشناسی این رشته‌ها را انتخاب کنند تا جایی که برخی از دانشجویان به دلیل سلیقه خانواده در رشته‌های مهندسی ورود می‌کنند و پس از چند سال این رشته‌های تحصیلی را کنار می‌گذارند و در دوران تحصیلات تکمیلی تغییر رشته داده و به رشته‌های مرتبط با علوم انسانی ورود پیدا می‌کنند.
عارف تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی اساتید، جوانان تشویق شوند که از ابتدا و در مقطع کارشناسی رشته‌های مهم و تاثیرگذار در برنامه‌ریزی و اقتصاد کشور را انتخاب کنند.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نقش محوری و کلیدی دانشکده های مدیریت در توسعه رشته مدیریت، افزود: در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ اقدامات دانشکده مدیریت خلاف سیاست‌های دانشگاه و شورای گسترش بود که مجوزهای لازم را اخذ نکرده بودند اما اقدامات خود را آغاز کردند و امروز به درستی آن پی برده‌ایم و اقدامات ارزشمند آنان ادامه یافت و در طول ۷۰ سال گذشته دانشگاه تهران در تبدیل هنر مدیریت به علم مدیریت سهم بالایی داشته است و امروز دانشکده‌های مدیریت برجسته و زبده داریم.
عارف با تاکید بر اینکه امروز علم مدیریت در هیچ بخشی قابل محدود شدن نیست، گفت: هیچ زمینه‌ای از علوم و کاربردها را نمی‌توان یافت که به نوعی با علم مدیریت سر و کار نداشته باشد و چندین دانشگاه در رشته مدیریت نقش آفرین بودند که امروز مدعی هستیم رشته مدیریت، یکی از رشته‌هایی که پیشرفت‌های ارزشمند و حرف و نظر برای ارائه داریم.
معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نباید منتظر باشیم تا مشکل رفع شود و اساتید رشته مدیریت باید مشکل را تعریف کنند و به کارگزاران مطرح کنند و راهکار ارائه دهند، بیان کرد: اساتید دانشگاهی باید چگونگی حل مشکل و یا کاهش مشکل و رسیدن به هدف را به کارگزاران و مجریان اعلام کنند.
عارف با بیان اینکه در ۷۰ سال پیش با دوراندیشی و نگاه و افقی بلندنظرانه بنیاد رشته مدیریت گذاشته شد، گفت: در ابتدا از این رشته به دلیل عدم شناخت استقبال نمی شد اما عده‌ای فداکارانه و با ایثار علم مدیریت را در کشور پایه گذاری کردند.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: آموزش مدیریت در ایران فراز و فرودهای بسیاری از تاثیرپذیری‌های کلاسیک غربی تا تلاش برای بومی‌سازی دانش مدیریت، از ایستادگی در برابر رخوت نظری تا تجربه‌اندوزی در میدان‌های عمل دیده است اما آنچه در تمام این سال‌ها باقی مانده عطش مداوم برای فهم مدیریت است؛ مدیریتی که هم به مقتضیات جهانی آگاه است و هم ریشه در حکمت، فرهنگ و ارزش‌های ایرانی- اسلامی داشته است.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: رشته مدیریت از جمله رشته‌هایی است که در طول سالیان و دهه‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته است که این روند تعالی با یک شیب نمایی حرکت کرد.
وی تصریح کرد: امروز کشور بیش از هر زمان دیگر نیازمند تحول در مدیریت نه فقط در ابزارها و شیوه‌ها بلکه در بنیان‌های فکری، رویکردها، روش حل مسئله، نحوه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است و مدیریت امروز دیگر فرمان دادن نیست بلکه شنیدن، درک کردن، تحلیل دقیق داده‌ها، درگیر شدن با مسائل واقعی جامعه و خلق راه حل‌های نوآورانه برای شرایط پیچیده و متغیر است.
معاون اول رئیس‌جمهور از دانشگاه تهران به عنوان مادر آموزش عالی یاد کرد و افزود: در جلسه‌ای در حضور مقام معظم رهبری طرح توسعه دانشگاه تهران و احیای جلالیه مطرح کردیم که رهبر معظم انقلاب از دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی یاد کردند و باید حرمت این دانشگاه حفظ شود تا حرمت سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز حفظ شود.
عارف با تاکید بر اینکه دانشکده های مدیریت به عنوان نهاد مادر آموزش این حوزه نقش بی‌بدیل در این مسیر ایفا کرده است، گفت: دانشکده‌های مدیریت باید همچنان با بازخوانی رسالت خود پیشران اصلاح ساختارهای مدیریتی کشور، اندیشه ورزی راهبردی برای دولت و حاکمیت و میدان عمل برای نظریه پردازی و نواندیشی مدیریتی باشند.
وی خاطرنشان کرد: به نسلی از مدیران جهان تراز نیاز داریم که تنها به وضع موجود رضایت ندهند بلکه برای تغییر، تحول، ساختن آینده بهتر جرات داشته باشند.
معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از مشکلات جدی کشور این است که مدیران احساس نمی‌کنند زمان طولانی بر مسند مدیریت هستند و متوسط طول مدیریت در ایران پایین است اما مدیران حتی با یک روز ماندگاری در مدیریت باید جرات تغییر داشته باشند.
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز اگر به دنبال پاسخ به مسائل پیچیده‌ای چون پیشرفت، حکمرانی مطلوب، توسعه پایدار، عدالت اجتماعی، بهره وری نهادی و رضایت عمومی هستیم باید آموزش مدیریت را در تراز تحول آفرینی باز تعریف کنیم و باید پژوهش را از قفسه‌های کتابخانه به صحنه‌های واقعی ببریم و آموزش را از کلاس‌ها به دل بحران‌ها و مسئله پیوند دهیم.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بیش از هر زمان به مدیرانی متعهد، فرهیخته، اخلاق مدار، توانا و دغدغه مند نیاز دارد و این مسئولیتی است که امروز بر دوش دانشگاه است.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در فضایی که انقلاب صنعتی چهارم، جامعه پنجم و نسل پنجم صنعت پدیدار شده است، دانشگاه‌های نسل ۴ و کارآفرین و نسل ۵ پاسخگو به مسائل اجتماعی به وجود آمده‌اند، ادامه داد: آموزش دست خوش دگرگونی‌های عمیق شده و نسل‌های نو با انتظارات متفاوت پا به عرصه دانشگاه می‌گذارند.
وی با بیان اینکه با ساز و کارها در تدوین برنامه‌ها پویایی در برنامه‌ها دیده می‌شود اما واقعیت این است که برنامه‌های توسعه نوشته شده تاکنون در مقایسه با گذشته تفاوت چندانی نمی‌کند، بیان کرد: نیازمند تحول هستیم و همان نگاه کلاسیک را اما بر اساس ضرورت و حاکمیت هوش مصنوعی پسوندی به درس‌ها می‌زنیم اما باید این نگاه تغییر یابد.
عارف خاطرنشان کرد: آنچه امروز پیش روی ماست نه صرفاً استمرار مسیر گذشته بلکه ضرورت عبور آگاهانه به مرحله نو از آموزش مدیریت است و در جهان امروز آموزش مدیریت دیگر صرفاً یک فعالیت آکادمیک نیست بلکه ابزاری راهبردی برای توانمندسازی کشورها در عرصه رقابت جهانی است و دانشگاه پیشرو در سطح بین‌الملل با بهره‌گیری از دانش میان رشته‌ای، فناوری‌های نوین و ارتباط تنگاتنگ با صنعت و جامعه بستری فراهم می‌سازند که در آن نظریه و عمل در تعامل دائم هستند و دانشجو نه تنها یادگیرنده بلکه خالق ارزش‌ها است.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: رسیدن به تراز دانشگاه‌های برتر جهان مستلزم آن است که ما نیز در مسیر تعالی نظام آموزش مدیریت، نگاهی نو و آینده نگر اتخاذ کنیم؛ نگاهی که فراتر از چهارچوب‌های سنتی بر طراحی محیط‌های یادگیری پویا، گسترش شبکه‌های دانشی فراملی، توسعه زیست بوم نوآوری، و ارتقاء اخلاق حرفه‌ای متمرکز باشد.
وی با بیان اینکه تحول در آموزش مدیریت نه یک انتخاب بلکه ضرورت و تکلیفی اجتناب ناپذیر برای حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار است، تصریح کرد: توجه به روش‌های نوین تدریس، استفاده از ابزارهای دیجیتال، تقویت نقش یادگیری تجربی و نهادینه‌سازی تفکر انتقادی از جمله عناصری هستند که در روش روش‌های نوین آموزش مدیریت مورد تاکید قرار گرفته‌اند.
عارف گفت: این مسیر صرفاً فناورانه نیست بلکه راهی است برای پرورش رهبرانی مسئول و متعهد و تحولگر و کارآمد در تراز جهانی که بتوانند در بزنگاه‌های اقتصادی تصمیماتی مبتنی بر شجاعت، دانش، بینش و مسئولیت پذیری اتخاذ کنند.
معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت استادان بین‌المللی، مشارکت در برنامه‌های مشترک دانشگاهی و روز آمدسازی محتوای آموزشی بر اساس استانداردهای جهانی از جمله گام‌هایی است که ما را در رسیدن به این افق یاری خواهد داد و امروز زمان آن فرا رسیده که به جای تاکید صرف بر انتقال دانش بر خلق دانش، تولید ایده و تربیت مدیرانی با رویکرد تحلیلی و بین‌المللی تمرکز کنیم.
وی با اشاره به دغدغه اساتید نمونه دانشگاهی برای تحول در علوم انسانی تصریح کرد: مسئله تحول در علوم انسانی بر روی کاغذ بسیار جذاب است اما باید دیر در عمل از تحول چه می‌خواهیم و یا دنبال می‌کنیم وگرنه نتیجه نخواهیم گرفت.
عارف با بیان اینکه دانشکد های مدیریت به عنوان نهادی ریشه‌دار و مرجع می‌تواند نقش کانونی در این تحولات ایفا کنند، افزود: این نهاد باید نه تنها حافظ میراث علمی گذشته بلکه پیشگام ساخت آینده نوین برای آموزش مدیریت در ایران باشد؛ آینده‌ای که در آن علم، عمل، تعهد، اخلاق و نوآوری ستون‌های اصلی آموزش به شمار می‌روند.
معاون اول رئیس‌جمهور در پایان از تمامی اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت خواست با نقدهای سازنده به دولت در پیشبرد اهداف برنامه هفتم توسعه و برنامه‌ریزی‌ها کمک نمایند.
وی در همین زمینه تاکید کرد :در دولت وفاق ملی هرگونه نقدی را با آغوش باز می پذیریم.
همچنین معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم از ۸ پیشکسوت اساتید سرآمد عرصه آموزش، پژوهش، نوآوری و توسعه در رشته مدیریت با اهدای لوح سپاس و تندیس تقدیر کرد.