عید غدیر؛ تجلی اتحاد امت اسلامی تحت پرچم ولایت
شیراز-بیتردید واقعه غدیرخم بیانگر اهمیت و جایگاه ولایت درحاکمیت اسلامی است زیرا ولایت پرتوی از نور پروردگاردر وجود پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین و ائمه اطهار(ع) و سبب اتحاد امت اسلامی است.

خبرگزاری مهر، گروه استانها- بهنام بهتری نژاد: بیتردید واقعه غدیر خم بیانگر اهمیت و جایگاه ولایت در حاکمیت اسلامی است.
واقعهای در سال دهم هجرت، که پیامبر اسلام (ص) از طرف خداوند مأمور شد تا دو مسئله مهم دین اسلام را به مردم ابلاغ کند که آن دو مسئله عبارت بود از حج و ولایت.
حجه الوداع که سال آخر عمر پیغمبر و در سال دهم از هجرت انجام گرفت، پیغمبر اکرم یک خطبهی مفصّلی در خود حج ایراد و وصیتهایشان را برای مردم بیان کردند؛ بعد که از حج برمیگشتند، ما بین مکه و مدینه در نقطهای به نام «غدیر خم» همه مردم را جمع کردند.
در روایت هست که پیغمبر اکرم این نقطه را انتخاب کرد برای اینکه در این نقطه کسانی که از یمن یا از جاهای دیگر آمده بودند، از قبایل مختلف جدا میشدند، اینجا جایی بود که همه حجاجی که از مکه برمیگشتند، در اینجا مجتمع بودند.
خود انتخاب این بیابان داغ و زمین سوزان و آفتاب جوشنده به خاطر این بود که اهمیت این مسئله روشن بشود.
آن قدر زمین در غدیر خم داغ بود که بسیاری از مردم مجبور شدند عباهایشان را از دوششان بردارند، به پایشان بپیچند که پایشان تاول نزند و ناراحت نشوند.
مردم ایستادند.
پیغمبر در میان این شرایط استثنایی جوی و این شرایط دشوار روی بلندی قرار گرفت، امیرالمؤمنین را بلند کرد و به مردم نشان داد.
پرچم هدایت امت به دستان امام علی (ع) و ائمه اطهار (ع) سپرده شده است
برای خاطر اینکه هیچ اشتباهی هم نباشد، معرفی کرد و گفت هر کسی که من سرپرست او هستم، ولایت او را به عهده دارم، حکومت من را قبول کرده، «فَهَذا عَلیٌّ مَولاه» علی بن ابیطالب این علی به طور مشخص مولای او است.
پیامبر اکرم (ص) درباره روز عید غدیر فرمود: «روز غدیر خم برترین اعیاد امت من است و آن، روزی است که خدای متعال به من فرمان داد تا برادرم علی بن ابیطالب را به عنوان پرچم هدایت امت نصب کنم و آن روزی است که خدا دین را در آن کامل کرد و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برایشان پسندید».
امیر مؤمنان (ع) نیز به پیروی از رسول اکرم (ص) روز غدیر را عید قرار داد و در سالی که عید غدیر روز جمعه بود، در خطبه خود فرمود: «خدای عزوجل در این روز دو عید بزرگ برای شما مؤمنان جمع کرد».
با ولایت در حقیقت به معنای پیوند، ارتباط و اتصال است.
کسی که منصوب به این مقام است، برخلاف فرمانروایان عالم، فقط یک سلطان و حاکم نیست بلکه یک ولی به مردم نزدیک و به آنها پیوسته و مورد اتکای دل و جان مردم است.
این معنا در اهل بیت (ع) وجود دارد.
در دوران غیبت نیز، اگر پرتوهایی از این حقیقت پیدا شود، ولایت در آنجا شکل میگیرد.
همان طور که از آیات قرآن کریم استفاده میشود، اکمال نعمت و اتمام دین در آن روز، در سایه ولایت تحقّق یافت؛ در غدیر خم هم اتمام نعمت، چه نعمتهای مادی و چه نعمتهای معنوی، و اکمال دین، در تمام ابعاد و شاخههایش، در سایه ولایت است.
بدون ولایت، هر چند به ظاهر دین عمل شود و پوسته اعمال و عبادات انجام شود، بی شک به مرحله قبول و پذیرش درگاه الهی نمیرسد؛ بنابراین، اتمام نعمت و اکمال دین در هر عصر و زمانی در سایه تمسک به ولایت عملی خواهد بود.
ولایت امیرالمومنین (ع) ریشه در قرآن دارد
حجت الاسلام و المسلمین احمد چوگانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ولایت امیرالمومنین و ائمه اطهار (علیهم السلام) در قرآن ریشه دارد، گفت: مهمترین نکته این است که این در زمان پیغمبر به همگان اثبات شده بود که بعد از پیغمبر گرامی اسلامی دیگر پیامبری به رسالت نخواهد رسید پس آیا میشود حضرت رسول (ص) دین خدا و مسلمانان را بی سرپرست رها کند؟
وی ادامه داد: قطعاً باید امام و امامانی باشند تا جهان را رهبری کنند و مسلمانان و مؤمنان عالم را به سر منزل مقصود که همان رضای پروردگار عالم از مخلوقات است برساند.
اعتراف عالم اهل سنت به موضوع غدیر خم
مدیر مرکز تخصصی فقه و حقوق امام حسین (ع) شیراز افزود: دقیقاً فلسفه غدیر خم و جانشینی حضرت علی علیه السلام و ائمه اطهار علیه به این دلیل عقلی است و این موضوع سبب شده که حتی عالمان اهل سنت هم به این موضوع اعتراف کنند.
حجت الاسلام چوگانی با ذکر خاطرهای از آیت الله طبرسی ادامه داد: ایشان میفرماید یک عالم بزرگ اهل سنت از آفریقا به قم آمد و با ایشان ملاقات کردم و دیدم دیدگاهش نسبت به حضرت علی (ع) دیدگاه مثبتی است من به ایشان گفتم که خوب شما چرا شیعه نمیشوید این عالم سنی آفریقایی گفت من دلیلی نمیبینم که شیعه شوم، آیت الله طبرسی به ایشان فرمود که چه دلیلی محکمتر از بحث غدیر خم.
گفت که بله غدیر خم را ما هم معتقدیم اما بحث جانشینی مطرح نبوده و بحث محبت را پیغمبر مطرح کرده اند یعنی هر کسی پیامبر را دوست دارد علی را هم دوست داشته باشد.
وی ادامه داد: آیت الله طبرسی میگویند تا این عالم سنی این حرف را زد من گفتم وقتی که خلیفه اول میخواست از دنیا برود به اطرافیان و مسلمانها اعلام کرد که بعد از من خلیفه دوم بر شما مولاست، چرا کسی نگفت که او دارد به خلیفه دوم محبت میکند ولی وقتی پیامبر گرامی اسلام (ص) در غدیر خم دستان مولا علی را گرفت و به همگان به عنوان جانشین خود معرفی کرد میگوئید پیغمبر به حضرت علی محبت کرده است.
مدیر مرکز تخصصی فقه و حقوق امام حسین (ع) افزود: پس از اعلام استدلال صریح آیت الله طبرسی در این موضوع، آن عالم اهل سنت در برابر این فقیه شیعه شد و ولایت مولا علی را پذیرفت.
وحدت در زیر پرچم ولایت مولا علی (ع) رضای پروردگار عالم را به دنبال خواهد داشت
حجت الاسلام چوگانی با بیان اینکه از این موضوعات بسیار زیاد است گفت: آن کسانی که به ولایت مولا علی (ع) و اولاد مطهر آن حضرت ایراد وارد میکنند چرا نمیتوانند مانند حضرت علی (ع) یک کتاب نهجالبلاغه یا دعای مانند دعای کمیل را بیاورند و این به این دلیل است که در دین تفکر نمیکنند.
مدیر مرکز تخصصی فقه و حقوق امام حسین (ع) با اشاره به موضوع وحدت تصریح کرد: وحدت مسلمین حول محور ولایت سبب میشود که دشمنان دیگر نتوانند به مسلمان صدمهای وارد کنند زیرا مولا امیرالمومنین (ع) و ائمه اطهار (ع) و آموزههای ارزشمند آن نورهای الهی سبب خواهند شد که مسلمانان در زیر پرچم پرافتخار ولایت به قلههای سعادت بشری و رضای پروردگار عالم دست یابند.