آیتالله محامی: معلمی تنها آموزش کتاب نیست - تسنیم
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بر لزوم الگوگیری معلمان از پیامبر اسلام(ص) و شهید مطهری در تحقق رسالت تعلیم و تربیت تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، آیتالله مصطفی محامی پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از فرهنگیان و اصحاب تعلیم و تربیت استان سیستان و بلوچستان ضمن عرض تبریک فرا رسیدن دهه کرامت، یاد و نام شهدا بهویژه شهید آیتالله مرتضی مطهری را گرامیداشت و عنوان کرد: شهید مطهری معلمی نمونه، اسوه و الگوی جامعه فرهنگیان و اساتید است و امیدواریم توفیق ادامه راه شهدا با قوت و اخلاص نصیب همگان شود.
امام جمعه زاهدان ضمن تقدیر از تلاشهای مجموعه آموزش و پرورش برای تربیت نسل جدید، اظهار داشت: این دیدار در حقیقت جلسهای نمادین برای ابراز سلام، ادب و قدردانی از زحمات فرهنگیان و معلمان عزیز است.
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان با الهام از کلام امام خمینی(ره) که فرمودند «معلمی شغل انبیاست»، خاطرنشان کرد: این جایگاه افتخارآمیز، مسئولیتی سنگین بر دوش معلمان میگذارد.
همچون پیامبران الهی که در مسیر هدایت انسانها رنج و سختی بسیاری را تحمل کردند، معلمان نیز باید برای تحقق این رسالت عظیم آماده باشند.
وی ادامه داد: حضرت محمد(ص) نیز در تحمل سختی و زحمت از دیگر پیامبران برتر است و بر اساس روایت شریف از ایشان که میفرمایند «مَا أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ»، هیچ پیامبری چون من اذیت نشد؛ بنابراین مسیر معلمی سختیهای خود را دارد و باید برای انجام رسالت معلمی آمادگی لازم را داشته باشیم ک طبعاً معلمان نیز باید از پیامبر اکرم(ص) الگو بگیرند و بر اساس رسالت ترسیمشده از سوی خداوند بر حضرت محمد(ص) عمل کرده و این مسیر را دنبال کنند.
آیتالله محامی با اشاره به آیه دوم سوره جمعه افزود: «هُوَ ٱلَّذِی بَعَثَ فِی ٱلۡأُمِّیِّـۧنَ رَسُولࣰا مِّنۡهُمۡ یَتۡلُواْ عَلَیۡهِمۡ ءَایَٰتِهِۦ وَیُزَكِّیهِمۡ وَیُعَلِّمُهُمُ ٱلۡكِتَٰبَ وَٱلۡحِكۡمَةَ وَإِن كَانُواْ مِن قَبۡلُ لَفِی ضَلَٰلࣲ مُّبِینࣲ»؛ خداوند پیامبری را از میان خودشان مبعوث کرد تا شناختی از جامعه داشته باشد و به زبان خودشان با آنها سخن بگوید تا آیات الهی را بر مردم تلاوت و آنها را تزکیه کند و به آنان کتاب و حکمت بیاموزد، در حالیکه پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند.
وی خاطرنشان کرد: در این آیه، عبارت «مِنهُم» در جهات مختلف استفاده شده تا «یَتۡلُواْ عَلَیۡهِمۡ ءَایَٰتِهِۦ» یعنی تلاوت آیات الهی به زبان خودشان انجام شود و در خود قرآن نیز تأکید شده که در آیات الهی و عالم آفرینش تفکر کنیم؛ چرا که یکی از ویژگیهای مؤمنین یا «اولواالألباب» این است که وقتی به آسمان و زمین مینگرند، میگویند «وَیَتَفَكَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا».
یعنی خداوند از خلقت بیهوده منزه است و همه هستی بر اساس هدفی خلق شده است، اما تنها خواندن این آیات کافی نیست.
وی افزود: پیامبر باید در فرد آن حس کنجکاوی را ایجاد کند و ما معلمان نیز باید بر اساس آیات الهی، تفکر دانشآموزان را در جنبههای مختلف تربیتی اعم از عقلانی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی و خانوادگی ارتقاء دهیم تا وجود فرد تزکیه شود.
نماینده ولیفقیه با تأکید مجدد بر آیه «یَتۡلُواْ عَلَیۡهِمۡ ءَایَٰتِهِۦ وَیُزَكِّیهِمۡ وَیُعَلِّمُهُمُ ٱلۡكِتَٰبَ وَٱلۡحِكۡمَةَ»، خاطرنشان کرد: ترتیب این آیه بسیار مهم است، چرا که تدبر و تقویت قوه عقلانیت به ما در تزکیه و پاکسازی روح کمک میکند و اگر کودک ارزش نفس خود را بداند، دیگر آن را به هر چیزی آلوده نمیکند بنابراین، تقویت قدرت تفکر بر محور قرآن باعث تزکیه روح انسان میشود.
وی ادامه داد: در ادامه این آیه، دو محور آموزش یعنی «الکتاب» و «الحکمه» مطرح شدهاند یکی از کارهای اصلی معلمان آموزش کتاب است، اما نکته جالب این است که در این آیه تنها به آموزش کتاب اکتفا نمیشود، بلکه حکمت نیز مطرح میگردد و این حکمت همان بینش، فهم عمیق و درک درست مسائل است تا انسان بتواند عمق امور را تشخیص دهد.
البته این دو مقوله دارای تأثیر و تأثر متقابل هستند، ولی تلازم حتمی ندارند چه بسا فردی دانشمند باشد اما درک درستی از زندگی خود نداشته باشد و از سوی دیگر، کسی دانش محدودی داشته باشد ولی از خرد جمعی و شعور اجتماعی بالایی برخوردار باشد و بتواند مشکلات خود و دیگران را حل کند.
وی با اشاره به اینکه در زمینه آموزش حکمت یا همان بینش، ضعفهایی وجود دارد، گفت: این بدان معناست که ما در جنبههای تزکیه و آموزش کتاب و حکمت دچار کاستی هستیم که اگر این ضعفها نبود، نتایج بسیار مثبتی حاصل میشد و این همان رسالت پیامبران است.
امام جمعه زاهدان در ادامه تصریح کرد: یکی از راههای آموزش در سیره پیامبران، استدلال و آوردن برهان و دلیل است که ریشه در عقل دارد و نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است، مسئله احساس و عاطفه است و پیامبر مکرم اسلام(ص) آنچنان نسبت به هدایت افراد بیایمان دلسوزی داشت که اگر چیزی امت را به سختی میانداخت، برای او غیرقابل تحمل بود و نمونه این دلسوزی را امروز میتوان در مسئله غزه و فلسطین مشاهده کرد.
وی افزود: پیامبر اسلام حتی نسبت به کفار نیز احساس مسئولیت میکرد؛ چنانکه در آیه شریفه آمده است: «لَعَلَّكَ بَٰخِعࣱ نَّفۡسَكَ أَلَّا یَكُونُواْ مُؤۡمِنِینَ» یعنی ای پیامبر، تو خود را برای این مردم هلاک میکنی که چرا ایمان نمیآورند و این نشاندهنده اوج عاطفه پیامبر است ک محصول ترکیب عقل و عاطفه، همان برهان و سخن حسابآمیز با طعم اخلاق است که موجب جاذبه میشود.
وی تأکید کرد: بیش از آنکه منطق تأثیرگذار باشد، عاطفه و احساس اثرگذار است به همین دلیل، در طول تاریخ، استاد و مربی موفق کسی بوده که دل به کار داده و برای دانشآموزانش از همه هستی خود گذشته و نقش پدر یا مادر را برای آنان ایفا کرده است؛ بهگونهای که مصداق این گفته «دستم بگرفت و پا به پا برد تا شیوه راه رفتن آموخت» تحقق یافته است و این تعریف یک معلم موفق است که مسیر انبیا را در پیش گرفته و در فضای عقلانیت و عاطفه زمینه رشد دانشآموز را فراهم کرده است.
نماینده ولیفقیه در پایان اظهار امیدواری کرد که همه معلمان بتوانند همانند استادان بزرگ، بهویژه شهید والامقام علامه مرتضی مطهری، الگویی شایسته برای معلمی باشند.
انتهای پیام/