خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 16 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ضرورت تحول در آموزش و پرورش استثنایی

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 16 اردیبهشت 1404 - 12:53
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور با تأکید بر نقش راهبردی معلمان استثنایی در تحقق عدالت آموزشی، از کمبود امکانات و نیروهای تخصصی در این حوزه خبر داد و خواستار بازتعریف ساختارها و توجه جدی به مطالبات آنان شد.
استثنايي،معلمان،نظام،آموزشي،اشاره،آموزش،كشور،قاسمي،تأكيد،واق ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، سالار قاسمی در آیین تجلیل از معلمان آموزش‌وپرورش استثنایی استان خوزستان با اشاره به نقش راهبردی این بخش در نظام تعلیم و تربیت، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش استثنایی، پیشران عدالت آموزشی و شاخص واقعی توسعه‌یافتگی نظام آموزشی کشور است و بر این اساس است که باید نظام های آموزشی تمام همت و تلاش خود را در راستای حمایت از آموزش و پرورش استثنایی به کار ببندند.
وی با تأکید بر اینکه معلمان استثنایی نماد واقعی اخلاص، عشق و مسئولیت‌پذیری در نظام تعلیم و تربیت هستند، افزود: اگر بخواهیم از معلمان نمونه و شایسته نام ببریم، باید ویژگی‌های والایی چون پدر، مادر، مربی، معلم، انسان‌دوست و فداکار را به‌طور هم‌زمان در معلمان آموزش‌وپرورش استثنایی جست‌وجو کنیم.
این عزیزان، نه شمع، بلکه خورشیدهایی هستند که نور وجودشان تمام‌شدنی نیست.
قاسمی با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی به‌عنوان تخصصی‌ترین بخش نظام آموزشی، نیازمند نگاه تحول‌محور است، تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌های فنی، تجهیز فضاهای توانبخشی، بازتعریف ماموریت‌ها، و ارتقای کیفیت نیروی انسانی، از الزامات تحول در این حوزه است.
وجود فقط 60 مدرسه با زمین چمن در میان دو هزار واحد آموزشی استثنایی، نشان‌دهنده ضرورت توجه فوری به عدالت در امکانات است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به دیدار اخیر خود با رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، از پیگیری موضوعاتی همچون رتبه‌بندی، اصلاح ساختار، و بازنگری در سختی کار معلمان استثنایی خبر داد و گفت: این مطالبات به‌درستی از دل خوزستان قهرمان به‌عنوان مبدأ حرکت به کل کشور منتقل می‌شود.
رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور همچنین با بیان اینکه شاخص ارزیابی نظام آموزشی در جهان، میزان حمایت و کیفیت خدمات ارائه‌شده به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است، تأکید کرد: هیچ نظامی توسعه‌یافته محسوب نمی‌شود، مگر آنکه جایگاه دانش‌آموزان استثنایی در آن به‌درستی شناخته و حمایت شود.
این دانش‌آموزان معیار وجدان جمعی جامعه هستند.
وی با اشاره به کمبود نیروهای تخصصی در مدارس استثنایی از جمله گفتاردرمان، کاردرمان، مشاور و شنوایی‌سنج، بر لزوم بازمهندسی ساختار و برنامه‌ریزی برای توان‌یابی کامل این حوزه تأکید کرد و افزود: آموزش‌وپرورش استثنایی باید در سه محور آموزش تخصصی، توان‌بخشی و ورزش و هنر بازتعریف شود.
قاسمی با قدردانی از معلمان فداکار این حوزه، خاطرنشان کرد: تکریم از این عزیزان نباید تنها در قالب تشریفات باشد، بلکه باید در اصلاح واقعی ساختارهای اداری، نظام حقوق و مزایا، و توجه دائمی به نیازهای آنان تجلی یابد.
معلمان استثنایی نه‌تنها باید شنیده شوند، بلکه باید محور تصمیم‌سازی در آموزش استثنایی قرار گیرند.
انتهای پیام/