فاجعه فرسودگی 76 درصد از موتورسیکلتهای تهران - تسنیم
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: از 2 میلیون و 645 هزار دستگاه موتورسیکلت موجود، یک میلیون و 999 هزار دستگاه که معادل بیش از 76 درصد موتورسیکلت هاست، فرسوده است که این امر یک فاجعه محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی پیرهادی امروز در سیصد و بیست و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران، با اشاره به اهمیت موضوع موتورسیکلتها و نقش آنها در آلودگی هوای تهران، خواستار اقدام عاجل وزارت کشور برای ساماندهی این وسیله نقلیه شد.
وی با بیان اینکه موتورسیکلتها حدود 6 درصد از حملونقل روزانه شهر تهران را به خود اختصاص میدهند و این سهم در زمان اوج ترافیک افزایش مییابد، به آمار پلیس راهور تا آبان 1400 اشاره کرد و گفت: تاکنون دو میلیون و 645 هزار موتورسیکلت شمارهگذاری شده است.
البته بر اساس برخی آمارهای جدید، در سالهای اخیر حدود 500 هزار دستگاه به این تعداد افزوده شده، یعنی در مجموع حدود سه میلیون و 200 هزار موتورسیکلت در تهران پلاکگذاری شده است.
پیرهادی با تأکید بر نقش موتورسیکلتهای کاربراتوری در آلودگی هوا تصریح کرد: 90 درصد موتورسیکلتهای موجود در شهر تهران دارای سیستم سوخترسانی کاربراتوری هستند.
این در حالی است که بر اساس قانون هوای پاک، تولید این نوع موتورسیکلتها باید متوقف میشد، اما در تمامی دورههای گذشته مجوز تولید آنها صادر شده است.
وی با بیان اینکه از دو میلیون و 645 هزار دستگاه موتورسیکلت موجود، یک میلیون و 999 هزار دستگاه، معادل بیش از 76 درصد، فرسوده هستند که این یک فاجعه محسوب میشود، افزود: سهم 21.3 درصدی آلایندههای گازی و 10.1 درصدی ذرات معلق ناشی از موتورسیکلتها در میان منابع متحرک آلاینده شهر تهران (بر اساس سیاهه انتشار سال 1396)، بسیار قابل توجه است.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران به مشکلات بنیادین در حوزه موتورسیکلتها اشاره کرد که شامل عدم استفاده از گواهی اسقاط توسط سازندگان، نبود سامانه صدور گواهی اسقاط (بر خلاف خودروهای فرسوده)، فقدان پلاک قابل شناسایی روی بسیاری از موتورسیکلتها و تردد بدون محدودیت موتورسیکلتهای فرسوده در سطح شهر میشود.
وی همچنین به عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی برخی راکبان و تردد آنها در پیادهروها اشاره کرد که موجب نارضایتی شهروندان شده است.
پیرهادی با تأکید بر اینکه متولی اصلی بسیاری از این موارد شهرداری نیست (مانند موضوع پلاکگذاری و مالکیت)، از وزارت کشور ـ که راهور و پلیس زیرمجموعه آن هستند ـ خواستار «اقدام عاجل» در خصوص ساماندهی موتورسیکلتها شد؛ چرا که به گفته وی، آنها بخشی از منابع اصلی آلاینده در شهر تهران را تشکیل میدهند.
وی همچنین با اشاره به تأکید رئیس کل دادگستری استان تهران بر عملکرد مثبت شهرداری تهران در اجرای قانون هوای پاک و تلاشهای صورتگرفته در زمینه برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی، گفت: بر اساس ارزیابی رئیس کل دادگستری، شهرداری تهران در حوزه کاهش آلودگی هوا جزو مجموعههای بسیار موفق ارزیابی شده است.
انتهای پیام/