ضرورت آموزش مهارتهای تبلیغ به طلاب - تسنیم
مدیر حوزه علمیه خواهران قم با تأکید بر اهمیت تربیت نسل مؤثر و آگاه از طلاب، گفت: یکی از ضرورت های امروز حوزه، آموزش مهارت های تبلیغی به طلاب برای مواجهه با تحریف ها و پاسخ گویی به نیازهای فکری جامعه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، زهرا عزیزاللهی مدیر حوزه علمیه خواهران قم در همایش «مهرواره فرزانگان» که به مناسبت بزرگداشت مقام استاد و تجلیل از اساتید حوزه علمیه خواهران قم در مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران برگزار شد، گفت: پیامبر اسلام(ص) می فرماید:«ألا اُخبِرُکُم عَنِ الأجوَدِالأجوَدِ؟
اللّه ُ الأجوَدُ الأجوَدُ ، وأنا أجوَدُ وُلدِ آدَمَ ، وأجوَدُکُم مِن بَعدی رَجُلٌ عُلِّمَ عِلما فنَشَرَ عِلمَهُ...
آیا شما را از بخشنده ترین بخشنده خبر ندهم؟
خداوند بخشنده ترین بخشنده است و من بخشنده ترین فرزند آدم هستم و بعد از من بخشنده ترین شما، مردی است که دانش را آموزش دهد و از این راه دانش او پخش شود.»
وی با اشاره به ظرفیتهای علمی حوزه علمیه خواهران قم افزود: این حوزه، در حال حاضر حدود سه هزار طلبه در مقاطع سطح 2، 3 و 4 دارد و در 10 رشته تخصصی در سطح 3 و 5 رشته در سطح 4 فعالیت میکند.
مدیر حوزه علمیه خواهران قم با ذکر خاطرهای از علامه جعفری در مورد اثرگذاری رفتار استاد بر شاگرد، بیان کرد: گاهی یک جمله یا نگاه معلم میتواند مسیر زندگی شاگرد را تغییر دهد.
این تأثیر صرفاً عملی نیست، بلکه در بعد شناختی و فکری نیز اهمیت دارد.
وی افزود: در فضای امروز که مفاهیم بهسرعت دچار تحریف میشوند، اساتید باید با اتکا به منابع اسلامی و متقن، مفاهیم را برای طلاب بازخوانی و تبیین کنند.
عزیزاللهی با اشاره به نقش مهم شور، اشتیاق و باور استاد در فرایند تعلیم گفت: اعتقاد راسخ استاد به محتوای ارائهشده و اشتیاقی که در رفتار او نمایان است، باعث ایجاد رغبت و انگیزه در طلاب میشود.
وی ادامه داد: استاد مؤمن و توانمند نهتنها محتوای مورد نظر را به طلاب میرساند، بلکه دغدغهمندانه آنها را به نویسندگی و تولید فکر سوق میدهد و اعتماد به نفس آنان را تقویت میکند.
مدیر حوزه علمیه خواهران قم با اشاره به یکی از چالشهای حوزه گفت: یکی از تفاوتهای ما با نهادهای غیرحوزوی، تأخیر در دستبهقلم شدن است؛ در حالی که محتوای حوزه بسیار غنی است، ولی این ضعف گاهی مانع از ثمربخشی آن میشود.
عزیزاللهی تأکید کرد: استاد موفق باید بتواند همزمان طلبهای قویتر از خود تربیت کرده و جایگاه علمیاش را نیز بهروز نگه دارد.
این تعادل، از شکاف نسلی میان استاد و شاگرد جلوگیری میکند.
وی با اشاره به تشبیه مقام استادی به ولایت در کلام اهلبیت(ع) گفت: ولایت، شایسته کسی است که توانایی لازم را داشته باشد و اگر کسی خود را شایسته نداند، باید میدان را به اهل آن بسپارد.
مدیر حوزه علمیه خواهران قم شاگردپروری را به زنجیرهای از حلقههای بههمپیوسته تشبیه کرد و گفت: اگر مؤلفههایی همچون ارتباط تربیتی بیرون از کلاس، صدای دلنشین یا رفتار پدرانه از این زنجیر حذف شود، اثربخشی آن نیز کاهش خواهد یافت.
انتهای پیام/