تاخیر در راهاندازی سامانه سوخت به نفع قاچاقچیان است
سخنگوی صنف جایگاهداران کشور گفت: زیان عدم اجرای دو سامانه سیپاد و سپهتن به شبکه حمل و نقل و جایگاههای سوخت و سودش به نفع قاچاقچیان سوخت خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی با موضوع تشکیل سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی، گفت: سامانه سپهتن و سیپاد باید اجرا شود، وقتی قانونی در کشور وضع میشود تمام دستگاههای کشور مکلف به اجرای آن هستند، همچنین دستگاههای متخلف که از اجرای قانون سرپیچی میکنند باید به دستگاههای قضائی معرفی شوند.
وی ادامه داد: ماده ۴۶، برنامه هفتم پیشرفت به سامانه هوشمند برای رصد و پایش کنترل جریان انرژی کشور تاکید کرده است و اجرای این دو سامانه میتواند در این امر مهم واقع شود، در حال حاضر کشور ما در میان کشورهای دیگر رتبه نخست در بحث گاز و منابع نفتی دارد و نباید با این ظرفیت در بحث انرژی دچار مشکل شویم.
رضایی کوچی بیان کرد: دولت مکلف است سامانه هوشمند سیپاد و سپهتن را برای رصد پایش و کنترل انرژی ایجاد کند.
دستگاههایی که باید آئین نامه این حکم را تدوین کنند اعم از وزارتخانههای نفت، صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه، هنوز این آئین نامه مربوط به این موضوع را ننوشتهاند متأسفانه در این قانون کوتاهی از دستگاههای اجرایی بوده است، همچنین ایجاد سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی هم باید ایجاد شود که هنوز به دلیل عدم آئین نامه این سازمان شکل عملیاتی به خود نگرفته است.
به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، امروزه در کشور بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) یارانه انرژی میدهیم و این عدد، رقم بسیار سنگینی است و همچنین طبق آمار، فردی که در دهک ۱۰ قرار دارد نسبت به دهک اول ۱۵ برابر بیشتر از انرژی استفاده میکند و عدالت در توزیع انرژی در کشور انجام نمیشود و این قابل تصور نیست.
وی بیان کرد: با اجرای سامانههای سیپاد و سپهتن ما سالانه ۸ تا ۱۰ میلیارد لیتر سوخت در کشور صرفهجویی میکنیم به طوری که عددی بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به کشور کمک میشود.
به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، متولی اصلی اجرای دو سامانه سیپاد و سپهتن وزارت نفت است.
رضایی کوچی افزود: ما هفته آینده در مجلس به موضوع سیپاد و سپهتن ورود خواهیم کرد تا این موضوع روشن شود، در حال حاضر ما بعید میدانیم این سامانه سپهتن و سیپاد با دارا بودن زیرساختهای ضعیف در خردادماه امسال اجرایی شود، باید یک نهاد ذیل نهاد ریاست جمهوری تشکیل شود تا بتوان حکمرانی انرژی به درستی انجام دهد.
وی افزود: متأسفانه فرسودگی ناوگان درونشهری و برونشهری باعث افزایش مصرف سوخت در کشور میشود، نزدیک ۹۰ درصد بار کشور از طریق جاده جابهجا میشود ما بر اساس برنامه ششم و هفتم باید حداقل ۳۰ درصد بار را از طریق شبکه ریلی جابهجا کنیم و این کمک به کاهش مصرف انرژی میکند.
راهاندازی دو سامانه و جلوگیری از قاچاق سوخت
در ادامه این برنامه رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه داران کشور در ارتباط تلفنی گفت: موضوع سیپاد و سپهتن برای عملکرد ناوگان درونشهری و برونشهری است که میزان سوخت و … را در برمیگیرد، کسانی که در این زمینه کوتاهی و یا ترک فعل کردهاند باید با آنها برخورد لازم صورت گیرد.
وی افزود: به نظر من باید یکنهاد رسمی متولی این دو سامانه شود، ما روزانه حدود ۶۰ میلیون لیتر نفت گاز برای ناوگان حمل و نقل عمومی توزیع میکنیم که این میزان سوخت حداقل میان ۵۰۰ هزار خودرو توزیع میشود به طور کلی با راه اندازی این دو سامانه جلوی قاچاق سوخت گرفته خواهد شد.
نواز ادامه داد: متأسفانه ما به دلیل مشخص نبودن عملکرد ناوگان حمل و نقل کشور زیانده شدهایم و پاسخگوی مشتریان خود نیستیم، چون که عملکرد ناوگان عملاً مشخص نیست.
وی تصریح کرد: قرار بود این سامانه اوایل سال جاری راه اندازی شود ولی در میانه دومین ماه سال هستیم و هنوز خبری از اجرای این دو سامانه نیست.
سخنگو صنف جایگاهداران کشور عنوان کرد: قصوری در اجرای این دو سامانه نداشتهایم و این تجهیزات قرار است در خودروها نصب شود به طور کلی عدم اجرای این دو سامانه سیپاد و سپهتن زیانش به شبکه حمل و نقل و جایگاههای سوخت و سودش به نفع قاچاقچیان سوخت خواهد بود.