توصیف نشانههای قیامت در سوره تکویر
شهرکرد-یک مدرس تدبر در قرآن کریم در چهارمحال و بختیاری با اشاره به توصیفهای پی در پی از قیامت در سوره تکویر گفت: این توصیفها برای آن است که خواب غفلت را از چشمان انسانها بزداید.

ناهید سبزیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با پرداختن به مضامین نورانی سوره مبارکه «تکویر» از جز سیاُم قرآن کریم با اشاره به اینکه سرگرم شدن به روال عادی دنیا انسان را از حقایقی که باید ایمان بیاورد باز میدارد، اظهار کرد: در آیات آغازین سوره تصاویری پی در پی از قیامت توصیف میشود تا با ترسیم دگرگونی نظام عالم و شکلگیری نظام محاسبه، از زمان آگاه شدن انسان از اعمال خودش خبر دهد.
مدرس تدبر در قرآن کریم در چهارمحال و بختیاری با ذکر اینکه در ادامه سوره از حریم وحیانی این توصیفات دفاع میشود، ادامه داد: آیات این سوره، انسان را به تذکر گرفتن از قرآن دعوت میکند بنابراین، پس از توصیف ویژگیهای قیامت در این سوره، به شبهات مخاطبان پاسخ داده میشود.
سبزیان در خصوص توصیفهای سوره تکویر از قیامت، توضیح داد: بستر آرام دنیا باعث غفلت انسان شده و قیامت را از یاد انسان میبرد و زمانی که انسان هیچ ذهنیتی برای پاسخ روز جزا نداشته باشد، زمینه گرایش به اوهام و سنتهای غلط در او فراگیر خواهد شد.
لذا توصیفهای پی در پی از قیامت در قرآن برای آن است که خواب غفلت را از چشمان انسانها بزداید.
توصیفهای هولناک از قیامت
وی با اشاره به آیه «إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ»، اظهار کرد: خورشید که مظهر روشنایی است در روز رستاخیز از طبیعت عادی خود دور و در هم پیچیده و تاریک میشود لذا مراد از تکویر خورشید، در هم پیچیدن خورشید است که بر خلاف نظم طبیعی خود، تاریک خواهد شد.
وی تصریح کرد: در ادامه، آیات با توصیفاتی همچون تیره و تاریک شدن ستارگان، به حرکت در آمدن کوهها، بیصاحب شدن اموال با ارزش، محشور شدن حیوانات وحشی گریزپا، متلاطم و لبریز شدن دریاها، قرین شدن خوبان با خوبان و بدان با بدان و … بر دگرگونی نظام عالم در قیامت صحه میگذارد.
سبزیان با یادآوری اشاره سوره به سنت دخترکشی در بین اعراب جاهلی، افزود: مورد سوال واقع شدن این سنت ناپسند جاهلی گویای آن است که تمامی سنتهای غلط مورد بازخواست و سوال واقع خواهد شد.
وی ادامه داد: وقتی بستر حساب و کتاب در قیامت مشخص شود و بهشت و جهنم آماده پذیرایی از اهلشان شوند، هر نفسی از دستاوردها و هر آنچه در دنیا برای این روز مهیا کرده آگاه خواهد شد؛ در این روز سرنوشت هر انسان مشخص خواهد شد.
سبزیان با ذکر اینکه تأثیر توصیفهای قرآنی که خبر از قیامت میدهند هر انسانی را مبهوت میکند، گفت: بنابراین کسانی که با پیام قرآن مقابله میکنند، وحیانی بودن این کتاب آسمانی را زیر سوال میبرند و حضرت رسول (ص) را به جنزدگی یا تقلید از شیطان متهم میکنند.
تبیین مسیر وحیانی قرآن کریم
این مدرس قرآن با اشاره به آیه «فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ» و آیات بعدی سوره، بیان کرد: خداوند در این آیات شریفه از ستارگانی یاد میکند که ابتدا پنهانند و سپس در آسمان میدرخشند و در نهایت در آشیانههای نهان خود جای میگیرند، همچنین از شب و صبح سخن میگوید و در ادامه به تبیین مسیر وحیانی قرآن پرداخته میشود.
سبزیان ادامه داد: خداوند در آیه «إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ» تأکید دارد که این گفتار اعجازین در خصوص وقایع هولناک قیامت و آگاهی یافتن انسان از اعمالش، گفتار فرستادهای بزرگوار و ارجمند یعنی فرشته وحی حضرت جبرئیل است.
بنابراین جبرئیل نقش واسطهگری برای رساندن آیات وحی را به پیامبر اسلام (ص) ایفا میکند.
وی با بیان اینکه ادامه آیات به حمایت از نقش والای رسول وحی و پیامبر (ص) میپردازد، افزود: این حمایت به منظور آن است که جریان وحی را از اتهامات پاک و طریق روشن وحی را برای مخاطبان تبیین کند.
در اینجا بر قدرت فرشته وحی تأکید دارد و میگوید حامل پیامهای وحی رسولی قدرتمند است که هیچ قدرتی توان مغلوب کردنش را ندارند.
سبزیان با تصریح اینکه بر طبق نص صریح آیه، فرشتگان الهی فرمانبردار جبرئیل امین هستند، ادامه داد: جبرئیل چون واسطه پیامهای وحی الهی بوده، امین است و پیامبری هم که انسانها با او همراه همنشینند و وصف او را میدانند، فرشته وحی را در افق آشکار عالم مشاهده و سخن وحی را دریافت کرده است.
وی با ذکر اینکه پذیرش تذکرات قرآنی مستلزم اراده راسخ است، افزود: کسانی تأثیر واقعی را از آیات وحی میگیرند که اراده استقامت بر هدایت دارند.
انسانی که خود را در رد و پذیرش سخن خدا مختار میبیند ممکن است دچار این توهم باطل شود که برای رسیدن به آسایش نیازی به پذیرش کلام وحی نیست و لذا هر مسیر دلخواهی را طی میکند.
سبزیان اظهار کرد: برای دفع این توهم خدا در آیه پایانی سوره تذکر میدهد که اراده و اختیار انسان در دایره اراده الهی است لذا باید تذکر را پذیرفت و به سعادت رسید چرا که عدم پذیرش آن باعث شقاوت خواهد شد، یعنی راه سومی برای انسان وجود ندارد.