مدرسه نخبگان تلاوت؛ گامی مهم در تربیت نسل قرآنی آینده ایران
مدرسه ملی نخبگان تلاوت، با تربیت نسلی از قاریان مؤمن، متخصص، خوش اخلاق و آشنا به نیازهای فرهنگی زمانه، امیدی بزرگ در مسیر تحقق جامعه قرآنی در ایران اسلامی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در روزگاری که تربیت دینی و فرهنگی نوجوانان و جوانان کشور از دغدغههای اصلی نهادهای تربیتی، دینی و فرهنگی به شمار میرود، «مدرسه ملی نخبگان تلاوت» بهعنوان یک الگوی نوین، هوشمندانه و اثرگذار در عرصه آموزش و پرورش قرآنی، جایگاهی ممتاز یافته است.
این مدرسه با تکیه بر رویکرد تلفیقی از استعدادشناسی علمی، تربیت اخلاقی و آموزش تخصصی تلاوت، افقهای تازهای را پیش روی جریان نخبگی قرآنی کشور گشوده است.
از ایده تا اجرا؛ نگاهی به ساختار مدرسه ملی نخبگان تلاوت
مدرسه ملی نخبگان تلاوت، زیر نظر مرکز عالی تربیت قاریان و حافظان قرآن کریم و با همکاری نهادهایی چون سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی قرآن، روز گذشته به صورت رسمی افتتاح شد و به این صورت فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
این مدرسه با بهرهگیری از برترین استادان تلاوت، روانشناسان تربیتی، مربیان اخلاق و کارشناسان آموزش عمومی، فضایی علمی و معنوی برای کشف، پرورش و تثبیت نخبگان قرآنی فراهم آورده است.
رویکرد این مدرسه فراتر از آموزش صوت و لحن است؛ بلکه هدف آن «تربیت شخصیتهای قرآنی جامعالابعاد» است که نهتنها توانایی تلاوت حرفهای قرآن را دارند، بلکه حامل اخلاق و بینش قرآنی و برخوردار از ظرفیت اجتماعی و رسانهای لازم برای نقشآفرینی در فضای فرهنگی کشور نیز هستند.
حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در این باره میگوید: شاکله درونی باید بر اساس قرآن شکل بگیرد.
نوجوانان باید ببینند چقدر خود را به قرآن نزدیک کردهاند و چه میزان شخصیت قرآنی پیدا کردهاند.
به همین منظور مدرسه ملی نخبگان تلاوت با هدف ترویج فرهنگ و آموزه قرآن افتتاح شده است.
نظام آموزشی هوشمند و چندلایه
مدرسه ملی نخبگان تلاوت، با طراحی یک نظام آموزشی مبتنی بر مدلهای روزآمد تعلیم و تربیت اسلامی ایرانی، از سه لایه محوری بهره میبرد.
سطح تخصصی تلاوت: شامل آموزش پیشرفته صوت، لحن، تجوید تطبیقی، وقف و ابتدا، و سبکشناسی قاریان بینالمللی.
این بخش با ارزیابی مستمر و بازخوردهای علمی توسط اساتید برجسته اجرا میشود.
تربیت اعتقادی و اخلاقی: در کنار آموزش تلاوت، تأکید بر پرورش روحیه بندگی، تواضع، اخلاص، تقوا و مجاهدت علمی ـ معنوی قرار دارد که با حضور اساتید اخلاق و مربیان حوزه علمیه اجرا میشود.
مهارتهای مکمل: شامل آموزش مهارتهای ارتباطی، رسانهای، فن بیان، تحلیل محتوای قرآنی، آشنایی با فرهنگ تمدن اسلامی و تربیت مربی آینده برای نشر فرهنگ قرآن در مناطق کشور.
شناسایی نخبگان؛ فرآیندی علمی، مردمی و چندمرحلهای
فرآیند جذب و گزینش در مدرسه ملی نخبگان تلاوت بهصورت مرحلهای و مبتنی بر ارزیابیهای چندجانبه انجام میشود.
داوطلبان از سراسر کشور از طریق آزمونهای حضوری و مجازی در زمینههای صوت و لحن، استعداد قرآنی، درک مفاهیم و انگیزههای فردی ارزیابی میشوند.
پس از آن، مراحل مشاوره تربیتی و بررسی پیشینه اخلاقی و خانوادگی نیز صورت میگیرد.
مدل گزینش این مدرسه، به گفته مسئولان آن، بهگونهای طراحی شده که عدالت آموزشی، فرصت برابر برای نخبگان مناطق محروم و حضور حداکثری استعدادهای خام قرآنی از اقصی نقاط کشور تضمین شود.
آثار و نتایج راهبردی مدرسه در سطح ملی
فعالیت مدرسه ملی نخبگان تلاوت آثار و پیامدهای ملموسی در فضای قرآنی کشور ایجاد خواهد کرد.
این کار از یک سو موجب ارتقاء سطح تلاوت در مسابقات ملی و بینالمللی خواهد شد.
زیرا بسیاری از برگزیدگان مسابقات بینالمللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان کشور در رقابتهای بینالمللی، از تربیتیافتگان این مدرسه هستند.
کیفیت فنی تلاوت و همراهی آن با اخلاص و معنویت، یکی از نقاط تمایز این نسل جدید است.
از طرف دیگر بازتولید الگوهای بومی برای آموزش قرآن رهاورد دیگری است که امید است در اثر فعالیت این مدرسه قرآنی ایجاد شود.
مدرسه با استخراج مدل بومی ایرانی-اسلامی از تربیت قاریان، الگوی جدیدی برای نهادهای آموزش و پرورش، مراکز فرهنگی، مساجد و دارالقرآنها فراهم کرده است که با تقویت هویت دینی ـ ملی نسل نوجوان، نقش مؤثری در مقابله با هجمههای فرهنگی ایفا میکند.
تقویت مرجعیت فرهنگی قاریان در سطح اجتماعی نکته مهم دیگری است.
به این دلیل که تربیتیافتگان این مدرسه، صرفاً قاری نیستند، بلکه نقشآفرینان فرهنگی و اجتماعیاند.
حضور آنها در رسانهها، مدارس، اجتماعات مذهبی، اردوهای جهادی و شبکههای اجتماعی، مصداقی از تحقق قاریِ مربی، مبلغ و الگوی اخلاقی برای نسل جدید خواهد بود.
این کار همچنین موجب توسعه عدالت قرآنی در مناطق محروم خواهد شد.
در واقع یکی از نقاط قوت مدرسه، تمرکز بر کشف استعدادهای قرآنی در مناطق کمتر برخوردار است.
با حمایت از دانشآموزان این مناطق، گامی در جهت تحقق عدالت آموزشی قرآنی برداشته شده و شکافهای منطقهای در استعدادهای قرآنی به حداقل رسیده است.
مدرسه ملی نخبگان تلاوت این توان را دارد که با پرورش حس خودباوری قرآنی و دینی در نوجوانان، آنان را از آسیبهای هویتی دور کرده و به سوی شخصیتهای فعال، مؤمن، مؤثر و مسئول سوق دهد؛ موضوعی که مطالعات روانشناسی تربیتی نیز آن را یکی از راههای اساسی جلوگیری از انحرافات نوجوانان میداند.
چشمانداز آینده؛ تبدیل به قطب قرآنی منطقه
بر اساس برنامهریزیهای راهبردی، مدرسه ملی نخبگان تلاوت در چشمانداز خود به دنبال ایجاد پیوند با کشورهای اسلامی منطقه است تا بهعنوان مرکز منطقهای پرورش نخبگان قرآنی در جهان اسلام ایفای نقش کند.
همچنین در نظر دارد شاخههای تخصصی در حوزه تفسیر نوجوانان، تبیین اجتماعی قرآن، هنرهای قرآنی و آموزش بینالمللی نیز راهاندازی کند.
مدرسه ملی نخبگان تلاوت، فراتر از یک نهاد آموزشی، پروژهای راهبردی در ساخت تمدن نوین اسلامی است.
این مدرسه با تربیت نسلی از قاریان مؤمن، متخصص، خوشاخلاق و آشنا به نیازهای فرهنگی زمانه، امیدی بزرگ در مسیر تحقق جامعه قرآنی در ایران اسلامی ایجاد کرده است.
گسترش حمایتهای نهادی، مردمی و رسانهای از چنین الگوهایی میتواند مسیر تعالی قرآنی جامعه را هموارتر سازد.
انتهای پیام/