خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 15 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

3 نکته کلیدی از نشست چیستی سواد انقلابی

تسنیم | اجتماعی و حوادث | یکشنبه، 14 اردیبهشت 1404 - 23:30
نشست تخصصی «چیستی سواد انقلابی در آموزش و پرورش» با حضور چهره های برجسته علمی و فرهنگی، از جمله دکتر علی محمدی و مشاوران ارشد وزارت آموزش و پرورش، برگزار شد. در این نشست، سه چالش اصلی پیش روی انقلاب اسلامی در نظام آموزشی مورد بحث قرار گرفت.
انقلاب،انقلابي،دكتر،پرورش،آموزش،معظم،رهبري،مقام،زبان،اسلامي، ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست «چیستی، چرایی و چگونگی سواد انقلابی در آموزش و پرورش» به مناسبت گرامیداشت هفته معلم برگزار شد.
این نشست با حضور چهره‌های برجسته‌ای همچون مسعود بهرامی (مدیرکل سابق آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران)، دکتر محمد شهریاری (استاد دانشگاه فرهنگیان)، دکتر محمد آذین (رئیس مؤسسه برهان)، دکتر علی‌محمدی (رئیس هیئت مدیره مرکز معنا)، دکتر محسن ایمانی (استاد دانشگاه تربیت مدرس)، دکتر علی پارسانیا (مشاور وزیر در اجرایی‌سازی سند تحول)، حجت‌الاسلام ذوالعلم (رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم)، دکتر حسن ملکی (استاد دانشگاه علامه طباطبائی)، دکتر علی محبی (رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش) و دکتر صادق ملکی (معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش) همراه بود.
علی‌محمدی ضمن تبریک هفته معلم، به تحلیل وضعیت انقلاب اسلامی پرداخت.
وی انقلاب را پدیده‌ای اجتماعی برآمده از اراده جمعی در برهه‌ای تاریخی دانست و چالش‌های پیش‌روی آن را در سه محور اصلی تشریح کرد:
1.
جریان رسانه‌ای و جنگ شناختی
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره «محاصره تبلیغاتی دشمن»، تأکید کرد این جنگ نرم، ذهنیت جامعه و زیرساخت‌های فرهنگی را هدف گرفته است.
2.
چالش نهاد علم جریان مدرن
علی‌محمدی با مرور تاریخچه دانشگاه‌ها پس از انقلاب فرهنگی، اذعان کرد: متأسفانه ساختار علمی استعمارزده به‌طور کامل اصلاح نشد.
حتی با بازگشایی دانشکده‌هایی مانند اقتصاد، ماهیت انقلاب فرهنگی در شورای عالی محقق نگردید.
3 الگوی پیشرفت در امر اداره کشور
وی با بازخوانی بیانیه امام خمینی(ره) درباره «جهاد سازندگی» و تأکید ایشان بر استقلال از شرق و غرب، به تحلیل گفتمان مقام معظم رهبری پرداخت: «ایشان در دهه 80 به نقد الگوی توسعه غربی پرداختند و خطر پیروی کورکورانه مدیران از این الگو را هشدار دادند.
در سال 1388 نیز واژه «توسعه» را کنار گذاشتند و «پیشرفت» را جایگزین کردند؛ چراکه جامعه اسلامی نمی‌تواند در چارچوب مفاهیم غربی تعریف شود.
علی‌محمدی گفت: انقلاب اسلامی در میانه سه جریان فشار (رسانه، علم مدرن و الگوی اداره و توسعه) قرار دارد.
رسالت ما بازتعریف مفاهیم انقلابی در آموزش و پرورش است تا نسل آینده بتواند بر این چالش‌ها فائق آید.
علی‌محمدی با اشاره به سخنرانی سال گذشته مقام معظم رهبری در جمع طلاب که حول محور «کانون‌های عظیم حوزوی» انجام شد، به تشریح چالش‌های پیش‌روی انتقال مفاهیم انقلابی به نسل جوان پرداخت:
1.
ارتقای سطح هوشمندی مخاطب و چالش‌های نوین
مخاطب امروز ایران، برخلاف گذشته، از سطح هوشمندی بالاتری برخوردار است.
انقلاب اسلامی این ارتقا را ایجاد کرده، اما همین هوشمند، مخاطرات جدیدی به همراه آورده است.
بسیاری از استدلال‌های سنتی ما دیگر پاسخگو نیستند.
به عنوان مثال، وقتی به فرزندانم مفاهیمی مانند «دینداری» یا «خادم بودن» را توضیح می‌دهم، با پرسش‌هایی روبه‌رو می‌شوم که اساساً نگاهشان به این مفاهیم متفاوت است.
این چالش زمانی پیچیده‌تر می‌شود که ساختار رسمی آموزش و پرورش، با رویکرد «تک‌سایزی»، «فرمول‌محور» و «بی‌روح»، بخواهد روحیه سلحشوری و درگیری انقلابی را به نسل جدید انتقال دهد.
2.
ضرورت سیاسی‌سازی جامعه در گفتمان انقلاب
وی با استناد به بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، بر ماهیت سیاسی اسلام انقلابی تأکید کرد:
- امام خمینی(ره): اسلام همه‌ احکامش سیاسی است.
اگر نتوانم احکام الهی را در نسبت با موازنه اسلام و کفر درک کنم، حتی با وجود اجتهاد در علوم حوزوی، در امور اجتماعی مجتهد نیستم.
- مقام معظم رهبری (سال 1372): خدا لعنت کند کسانی را که می‌خواهند مردم و دانشجویان را غیرسیاسی بار بیاورند.
کشوری که می‌خواهد بر دوش مردم اداره شود، نیازمند شهروندانی سیاسی است.
وی افزود: جوهر اسلام ناب محمدی(ص)، فهم سیاسی و کنشگری اجتماعی و مطالبه‌گری است.
انقلابیِ واقعی، فردی منفعل نیست؛ او درگیر می‌شود، موی دماغ سست‌عنصران می‌گردد و رسالت خود را در تحقق آرمان‌ها می‌داند.
متأسفانه امروز در تربیت نسل جوان، گاه می‌خواهیم بدون «درگیری» و به شکلی «نایس» و سطحی، انسان‌های انقلابی پرورش دهیم.
این ممکن نیست!
3.
زبان انقلاب و پیوند با زندگی روزمره
علی‌محمدی با نقد گسست زبان انقلابی از واقعیت‌های زندگی، گفت: «زبان انقلاب اسلامی، زبان رنج و مقاومت است، نه زبان سرخوشی و آرمان‌گرایی انتزاعی.
وقتی الگوی زن انقلابی را صرفاً به «مادر شهید» یا «همسر شهید» محدود می‌کنیم، از منطق زندگی واقعی فاصله گرفته‌ایم.
غرب می‌کوشد با القای دوگانه‌های کاذب (مثلاً «عدالت یا پیشرفت»)، ما را از مسیر اصلی منحرف کند.
انتهای پیام/