فرهنگ مقاومت در آموزشوپرورش؛ راهی برای تضمین آینده کشور - تسنیم
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور بر اهمیت نهادینه سازی فرهنگ مقاومت تأکید کرد و گفت: با تربیت نسل مقاوم در برابر دشمنان، آینده کشور تضمین می شود.

سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در کرج گفت: کسی شایسته عنوان معلم در تراز جمهوری اسلامی ایران است که بتواند فرهنگ مقاومت و مقاومت فرهنگی را بهدرستی به دانشآموزان آموزش دهد.
امروز، در عرصه دیپلماسی آموزشی، بسیاری تلاش دارند با نفوذ نرم، هویت ملتها را تضعیف یا از آنها سلب کنند.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی، نقش معلم در پاسداری از هویت ملی و انتقال ارزشهای اصیل انقلاب اسلامی، بیش از پیش اهمیت مییابد، اذعان کرد: جریانهای رسانهای ابتدا هویت کشورها را هدف قرار داده و سپس با ایجاد اختلاف و مسخ فرهنگی، هویت آنان را تغییر میدهند.
بنابراین ما نیاز به معلمانی داریم که دیپلماسی مقاومت را به دانش آموزان آموزش دهند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور اظهار کرد: معلمی که بتواند فرهنگ مقاومت و هویت اسلامی را به دانشآموزان انتقال دهد، میتواند نقشی کلیدی در مقابله با هجمههای فرهنگی دشمن ایفا کند.
معلم مقاومت باید ویژگیهای خاصی داشته باشد که مهمترین ویژگی آن، مقاومت است که باید خود معلم بهعنوان یک الگوی عملی این ویژگی را به دانشآموزان انتقال دهد.
قاسمی با تأکید بر اینکه رفتار و عملکرد معلم باید الهامبخش و مدلوار باشد تا دانشآموزان بتوانند این ویژگیها را در خود پرورش دهند، افزود: معلم مقاومت باید علاوه بر تبلیغ، قدرت تبیین و تحلیل نیز داشته باشد.
در حقیقت، معلمان ما باید توانایی تحلیل شرایط و تبیین مفاهیم را داشته باشند تا بتوانند فرهنگ مقاومت را بهدرستی منتقل کنند؛ این همان فرهنگی است که امام راحل بنیانگذار آن بودند.
وی با اشاره به اینکه پس از ایشان، مقام معظم رهبری و بزرگانی همچون سید حسن نصرالله، حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت آن را ادامه دادند، تصریح کرد: تلاش میکنیم معلمان تربیتشده در دانشگاه فرهنگیان بتوانند با توانمندیهای بالا وارد عرصه آموزش شوند.
وزارت آموزشوپرورش نیز به ارتقای کیفیت آموزشی و توانمندسازی معلمان کمک میکند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور افزود: هدف این است که بتوانیم آموزش باکیفیت را در سراسر کشور ارائه دهیم و عدالت آموزشی را تحقق بخشیم.
تلاش میکنیم معلمانی که در دانشگاه فرهنگیان تربیت میشوند، توانمند و آماده برای ایفای نقش خود در سیستم آموزشی کشور باشند.
وزارت آموزشوپرورش نیز بهطور مستمر در حال پیگیری این هدف است.
قاسمی بیان کرد: هدف ما این است که آموزش با کیفیت به همه دانشآموزان ارائه و عدالت آموزشی در سراسر کشور محقق شود.
این همان هدفی است که جمهوری اسلامی ایران با شروع نهضت مدرسهسازی به دنبال آن بوده است؛ تأکید ویژهبر ارتقای کیفیت آموزش و فراهم کردن دسترسی برابر به آن برای همه افراد.
با افزایش کیفیت آموزشی و عدالت آموزشی، معلمان ما باسوادتر خواهند شد.
وی اضافه کرد: در چنین شرایطی، معلمان نهتنها فرهنگ مقاومت را بهخوبی فرامیگیرند، بلکه قادر خواهند بود این فرهنگ را به دانشآموزان منتقل کنند.
معلمانی که این ویژگیها را دارند، قدرت تبیین و تحلیل درست مسائل را خواهند داشت و در نهایت، دیپلماسی آموزشی قدرتمندی بهدست خواهند آورد که در راستای تقویت هویت ملی و ارزشی دانشآموزان عمل خواهد کرد.
قاسمی افزود: برنامه وزارت آموزشوپرورش برای توانمندسازی معلمان به این صورت است که ابتدا با فراهم کردن زیرساختهای سختافزاری شامل فضا، مدارس و امکانات مناسب، زمینه را برای آموزش با کیفیت فراهم کنیم.
با تربیت معلمان شایسته و در تراز، آموزشهای لازم را به آنان ارائه میدهیم تا بتوانند رسالت خود را بهدرستی انجام دهند و دانشآموزان را به بهترین نحو پرورش دهند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه اصطلاحاً هیچ مقاومتی زیباتر از مقاومت فرهنگی و فرهنگ مقاومت نیست، مطرح کرد: اگر قرار باشد نقش فرهنگ را در این زمینه تعریف کنیم، باید بگوییم که کشور ما و نسلهای آیندهاش زمانی تضمینشده خواهند بود که فرهنگ مقاومت در آنها نهادینه شود.
مقاومت فرهنگی باید در آموزشوپرورش موردتوجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه کشوری که بخواهد نسل جوان، نوجوانان و معلمان صالح خود را بهدرستی تربیت کند، باید این فرهنگ را به آنها منتقل کند، اظهار کرد: معلمان مقاوم در این راستا نقش محوری دارند.
این معلمان باید با آموزشهای خود نسل جدید را به فهم و درک ارزشهای مقاومت، ایثار، و پایداری در برابر چالشها و تهدیدات خارجی آشنا کنند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور اضافه کرد: کشور تنها زمانی بیمه میشود که فرهنگ مقاومت را در قلب خود داشته باشد.
این نهتنها بهمعنای حفظ ارزشها و هویت ملی، بلکه به معنای حفظ و گسترش تمدن، تاریخ و تاریخچه فرهنگی کشور در برابر تهدیدات و تهاجمات فرهنگی است.
آموزشوپرورش مهمترین رسالت و وظیفه را در این زمینه بر عهده دارد.
قاسمی تأکید کرد: اگر بتوانیم فرهنگ مقاومت را در آموزشوپرورش نهادینه کنیم، کشور را در برابر هر تهدید و تهاجمی مقاوم خواهیم کرد.
هرچه مقاومت فرهنگی را در جامعه بالا ببریم، امنیت و آینده کشور را تضمین کردهایم.
معلمان و دانشآموزان عزیز با تکیهبر اصول مقاومت و ایستادگی، نهتنها در برابر تهدیدات دشمنان، بلکه برای حفظ هویت و ارزشهای انقلاب اسلامی، باید محکم بایستند.
وی مطرح کرد: معلمان ما بهعنوان پیشروان فرهنگ مقاومت، وظیفه دارند این پیام را به نسل جوان منتقل کنند و دانشآموزان ما باید این فرهنگ را در خود پرورش دهند.
این تنها راه برای ساختن آیندهای مستقل، مقاوم و مبتنی بر ارزشهای اصیل کشور است.
این کشور متعلق به دانشآموزان و آینده کشور در دستان آنهاست؛ آیندهای که معلمان ما با پرورش نسلها میسازند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور گفت: باید باور داشته باشیم که جوانان و دانشآموزان این کشور آیندهسازان آن خواهند بود.
اگرچه با مشکلاتی روبهرو هستیم اما باید این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
پیام من به همه دانشآموزان این است که با همه سختیها و چالشها به آینده این کشور امیدوار باشید و بدانید که شما نقشی کلیدی در ساختن آینده روشن خواهید داشت.
وی افزود: به همکارانم نیز عرض میکنم که همانطور که تا امروز با تلاش و همت خود نسل حاضر را امیدوار نگه داشته و در مسیر آگاهیبخشی به جامعه گام برداشتهاید، در آینده نیز همچنان نقش اصلی در ساختن نسل مقاوم و با امید خواهید داشت.
شما سفیران بیداری و آگاهی در جامعه هستید و در آینده هم در راستای تعلیم و تربیت نسلی مقاوم، نقش محوری ایفا خواهید کرد.
انتهای پیام/