خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 14 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

افزایش ظرفیت حمل ریلی سالانه اینچه‌برون به ۳ میلیون تن طی دوسال

مهر | اقتصادی | یکشنبه، 14 اردیبهشت 1404 - 09:58
مدیرعامل راه‌آهن گفت: در منطقه اینچه‌برون استان گلستان هدف‌گذاری شده تا ظرفیت حمل ریلی طی دو سال آینده به ۳ میلیون تن در سال افزایش یابد.
ريلي،توسعه،كشور،اتصال،شبكه،بندر،پروژه،ذاكري،ريل،بنادر،متصل،ا ...

به گزارش خبرنگار مهر، جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگویی با اشاره به جایگاه راهبردی حمل‌ونقل ریلی در نظام لجستیک کشورها گفت: امروز راه‌آهن صرفاً یک نهاد خدمت‌رسان نیست، بلکه بازیگری راهبردی در ایجاد اقتدار لجستیکی کشورها به شمار می‌آید.
وی افزود: راه‌آهن به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های اساسی کشور برای جابجایی بار و مسافر طراحی شده است.
در کشورهای دیگر نیز هر جا بار انبوه با مبدا و مقصد مشخص وجود داشته باشد، و اصطلاحاً بار ریل‌پسند باشد، حمل‌ونقل ریلی ترجیح داده می‌شود.
در بخش مسافری نیز، در جاهایی که تعداد قابل توجهی مسافر از مبدأ مشخص به مقاصد مشخص حرکت می‌کنند، هم درون‌شهری و هم بین‌شهری، استفاده از راه‌آهن مطلوب است و برای مسافت‌های طولانی طراحی شده است.
وی افزود: در کشور ما نیز حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری در تعدادی از شهرها توسط شهرداری‌ها و حمل‌ونقل بین‌شهری توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مدیریت می‌شود.
در حال حاضر حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد از مسافرین بین‌شهری و درون‌شهری از طریق راه‌آهن جابجا می‌شوند.
بر اساس افق تعیین‌شده در برنامه‌های متعدد پنج‌ساله چهارم، پنجم و ششم، هدف افزایش این سهم به ۲۰ درصد است.
ذاکری با تأکید بر اهمیت حمل بار ریلی تصریح کرد: بخش بار در حمل‌ونقل ریلی اهمیت بیشتری دارد.
این موضوع نه‌تنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر ایمنی نیز حائز اهمیت است.
فعال شدن حمل‌ونقل ریلی تأثیر مستقیمی بر کاهش فشار بر حمل‌ونقل جاده‌ای دارد.
در حال حاضر حدود ۹ درصد از جریان بار کشور از طریق راه‌آهن جابه‌جا می‌شود و در افق برنامه هفتم توسعه، هدف رساندن این عدد به حدود ۳۰ درصد است.
تحقق این هدف مستلزم فراهم آوردن الزامات و زیرساخت‌هایی است که باید در طول اجرای برنامه به آن‌ها دست یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از اهداف اصلی در برنامه‌های پنج‌ساله پنجم و ششم، اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی بود.
در برنامه ششم، پنج مرکز استان به این شبکه متصل شد.
در حال حاضر نیز سه مرکز استان در آستانه اتصال قرار دارند که امیدواریم تا پایان امسال یا سال آینده به بهره‌برداری برسند.
وی ادامه داد: استان‌هایی که هنوز به شبکه ریلی متصل نشده‌اند، عموماً یا به دلیل نداشتن بار ریل‌پسند و یا شرایط جغرافیایی دشوار مانند مناطق کوهستانی هستند.
با این حال، مطالعات فاز اول و دوم این طرح‌ها انجام شده و برخی خطوط به صورت آنتنی آغاز شده‌اند، به طور کلی اتصال این استان‌ها نیز از اهداف برنامه هفتم توسعه است.
ذاکری با اشاره به اهمیت شبکه حمل‌ونقل در توسعه اقتصادی گفت: توسعه هر منطقه‌ای نیازمند زیرساخت مناسب حمل‌ونقل، به‌ویژه ریلی است.
برای احداث و توسعه کارخانه‌ها و تأمین مواد اولیه و توزیع محصولات، وجود این شبکه ضروری است.
حمل‌ونقل ریلی نقش مهمی در زنجیره تأمین کالا دارد و از نظر مصرف سوخت نیز بسیار اقتصادی است.
این مقام مسئول اظهار کرد: به دلیل یارانه‌ای که به سوخت تعلق می‌گیرد، حمل‌ونقل بار بیشتر به سمت جاده تمایل پیدا کرده و مزایای ریلی کمرنگ شده است.
در حالی‌که حمل‌ونقل ریلی بسیار اقتصادی محسوب می‌شود، زیرا فقط یک‌چهارم تا یک‌ششم مصرف سوخت جاده‌ای را دارد؛ این مقدار بسته به نوع بار، واگن و شرایط، متغیر است.
وی افزود: امیدواریم در بخش‌هایی از کشور که دارای برنامه‌های توسعه هستند، زیرساخت‌های ریلی نیز توسعه یابد.
در حال حاضر، مهم‌ترین پروژه ریلی کشور محور چابهار- زاهدان است که با سرعت بسیار بالا در حال اجراست و مدیریت آن بر عهده شرکت ساخت است و امیدواریم زیرسازی و روسازی این پروژه تا پایان سال به پایان برسد.
مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به پروژه اتصال خط ریلی شلمچه به بصره گفت: این پروژه ریلی برای زائرین اربعین بسیار مهم است.
اتصال ۳۲ کیلومتری شلمچه به بصره بخشی از تعهدات دولت جمهوری اسلامی ایران است و بخش دیگر آن توسط دولت عراق پیش‌بینی شده و در حال اجراست.
این پروژه به‌عنوان بخشی از کریدور شرق به غرب کشور می‌تواند موجب تسهیل تردد زائران ایرانی به کربلا و نجف و زائران عراقی به مشهد شود.
اتصال به بنادر، محرک توسعه اقتصادی و دیپلماسی ریلی
وی ادامه داد: تکمیل کریدور شرق کشور، همچنین کریدور شمال به جنوب به‌ویژه مسیر آستارا به رشت، از اولویت‌های اصلی راه‌آهن است.
اتصال ریل به بنادر و رفع حلقه‌های مفقوده در شبکه ریلی در دستور کار قرار دارد.»
ذاکری افزود: مبادی بار ما یا بنادر هستند یا اتصال به شبکه ریلی کشورهای همسایه که تحقق آن با جدیت دنبال می‌شود.
در داخل کشور نیز محورهایی داریم که به دلیل تک‌خط بودن، پاسخگوی نیاز نیستند.
معادنی مانند «سنگان»، «خواف» و «شتیغ» باید به مناطق مرکزی مانند «یزد» و «اصفهان» منتقل شوند که نیازمند دوخطه کردن مسیرهاست.
این پروژه‌ها در حال اجرا هستند و در برخی از آنها بخش خصوصی نیز مشارکت دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت خطوط ریلی بندر امام خمینی اظهار کرد: این بندر از ابتدا به‌صورت «ریل پایه» طراحی شده و بیش از ۱۰۰ کیلومتر شبکه ریلی داخلی دارد.
انتظار می‌رود با همکاری سازمان بنادر و بر اساس برنامه هفتم توسعه، هدف‌گذاری شده که ۲۵ درصد بار بندر از طریق ریل جابه‌جا شود.
البته در پس‌کرانه مشکلاتی وجود دارد اما استفاده از ظرفیت فعلی تأثیرات قابل توجهی در اقتصاد حمل‌ونقل کشور خواهد داشت.
وی با اشاره به بندر شهید رجایی نیز گفت: این بندر به شبکه ریلی متصل است و توسعه آن با اضافه شدن ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر دیگر در دستور کار است.
اتصال یکی‌از اسکله‌ها به ریل ظرف ۱۲ ماه آینده انجام می‌شود.
این مقام مسئول افزود: در بندر چابهار، اتصال تا زاهدان تا پایان امسال هدف‌گذاری شده است.
فعلاً مسیر خاش تا زاهدان متصل شده و بخش چابهار تا ایرانشهر و خاش باقی مانده که در دست اجراست.
این پروژه نقش مهمی در توسعه شرق کشور و تعاملات دریایی و ریلی خواهد داشت.
وی درباره بنادر شمال کشور نیز گفت: بندر امیرآباد و بندر انزلی به ریل متصل هستند اما هنوز مقدمات تکمیل زیرساخت‌ها در حال انجام است.
بندر انزلی نیز سال گذشته به شبکه وصل شد، اما هنوز کامل بهره‌برداری نشده است.
ذاکری بیان کرد: در کریدورهای شمال به جنوب، مسیر سرخس - بندرعباس کامل شده اما برخی بخش‌ها نیاز به دوخطه شدن دارد.
همچنین مسیر اینچه‌برون - امیرآباد - بندرعباس نیازمند توسعه ظرفیت است.
در اینچه‌برون هدف‌گذاری شده ظرفیت حمل ریلی طی ۲ سال آینده به ۳ میلیون تن در سال افزایش یابد.
تکمیل می‌شود…