اعتراضات جدی قطعهسازان به سیاستهای ارزی و قیمتگذاری ناعادلانه؛ هشدار درباره توقف تولید
اعتراضات جدی قطعهسازان به سیاستهای ارزی و قیمتگذاری ناعادلانه؛ هشدار درباره توقف تولید

اعتراضات جدی قطعهسازان به سیاستهای ارزی و قیمتگذاری ناعادلانه؛…
مطلبزاده، عضو انجمن قطعهسازان خودرو، به تشریح چالشهای اساسی صنعت پرداخت و هشدار داد: ادامه روند فعلی تخصیص ارز و قیمتگذاری غیرکارشناسی و ناعادلانه، صنعت را به ورطه نابودی میکشاند.
کد خبر: 711298 | ۱۴۰۴/۰۲/۱۳ ۱۸:۲۱:۳۴
مطلبزاده با بیان اینکه وضعیت تخصیص ارز به حالت بحرانی رسیده توضیح داد: تخصیص ارز با کندی غیرقابل قبولی انجام میشود و وقتی هم محقق میشود، مهلت بسیار کوتاهی برای تأمین ریال آن داده میشود.
این روند باعث شده واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای مونتاژ با مشکلات شدیدی مواجه شود.
وی افزود: مشکلات ثبت سفارش آنقدر جدی است که اگر همین روال ادامه یابد، به زودی شاهد توقف خطوط تولید خواهیم بود.
هرچند تاکنون تولید کاملاً متوقف نشده، اما این خطر به شدت وجود دارد.
عضو انجمن قطعهسازان با اشاره به سیاستهای قیمتگذاری ناعادلانه خودرو گفت:شورای رقابت باید دست از لجاجت بردارد و روش فعلی قیمتگذاری را کنار بگذارد.
قیمت خودرو باید در بازار آزاد تعیین شود.
این قیمتگذاری فعلی در سالهای گذشته بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو زیان وارد کرده است.
مطلبزاده به مکانیزم معیوب توزیع خودرو اشاره کرد:این سیستم باعث شد کسانی که نیاز واقعی به خودرو نداشتند، برنده قرعهکشی شوند و خودرو را در بازار آزاد با قیمت بالاتر بفروشند، در حالی که مشتریان واقعی مجبور به خرید از بازار آزاد شدند.
این سیاست کاملاً غلط بود و بارها هشدار دادیم که اقتصاد دستوری جواب نمیدهد.
وی در ادامه به چالشهای مالی صنعت اشاره کرد: مطالبات قطعهسازان از ایرانخودرو در حال حاضر حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است.
هرچند پس از واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی بهبودهایی در پرداختها مشاهده شد، اما این روند کافی نبوده و مشکلات نقدینگی کماکان پابرجاست.
مطلبزاده در پایان تأکید کرد: دولت باید فوراً در دو حوزه اقدام کند: اول اصلاح نظام تخصیص ارز با اولویت دادن به تولیدکنندگان واقعی، و دوم حذف قیمتگذاری تکلیفی که سالهاست به صنعت آسیب