خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 14 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ضرورت توجه به چالشهای محتوایی و زیرساختی آموزش و پرورش در همدان

مهر | استان‌ها | شنبه، 13 اردیبهشت 1404 - 16:24
همدان -معلم و پژوهشگر آموزشی با اشاره به اینکه همدان با چالش‌هایی نظیر کمبود امکانات، نابرابری آموزشی و محتوای ناکارآمد روبه رو است، گفت: توجه به این مسائل،برای تضمین عدالت آموزشی ضروری است.
آموزشي،آموزش،معلمان،مدارس،نظام،روزبهاني،محتواي،همدان،روستايي ...

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: نظام آموزش و پرورش به عنوان ستون فقرات تربیت نسلی آگاه، متعهد و توانمند برای آینده کشور، در استان همدان با چالش‌هایی نظیر کمبود امکانات، نابرابری آموزشی و محتوای ناکارآمد روبرو است.
توجه فوری به این مسائل، نه‌تنها برای تضمین عدالت آموزشی، بلکه برای حفظ سلامت روان و انگیزه دانش‌آموزان و معلمان ضروری است.
امیرحسین روزبهانی، معلم و پژوهشگر آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نظام آموزش و پرورش همدان با مشکلات زیرساختی و محتوایی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
کمبود بودجه، تأمین امکانات اولیه مثل سیستم گرمایشی برای مدارس روستایی را دشوار کرده و شکاف بین مدارس مجهز شهری و کلاس‌های فرسوده روستایی را عمیق‌تر کرده است.
وی افزود: معلمان، با دسترسی محدود به ابزارهای آموزشی مدرن و دوره‌های تخصصی، تحت فشارند تا هم محتوای درسی را منتقل کنند و هم دانش‌آموزان را در برابر چالش‌های فرهنگی و اجتماعی امروز آماده کنند.
این پژوهشگر ادامه داد: محتوای آموزشی نیز اغلب قدیمی و ناکارآمد است و نمی‌تواند به‌طور مؤثر پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان در دنیای کنونی باشد.
ضرورت حضور روانشناسان در مدارس
روزبهانی با اشاره به اهمیت سلامت روان در بهبود عملکرد نظام آموزشی تصریح کرد: چنان‌که گزارش‌های اخیر نشان داده‌اند، سلامت روان، پایه‌ای برای پویایی هر جامعه‌ای است و آموزش و پرورش نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی با بیان اینکه معلمان و دانش‌آموزان، تحت فشارهای کاری و اجتماعی، به حمایت‌های روانشناختی نیاز دارند، اضافه کرد: حضور روانشناسان در مدارس برای ارائه مشاوره و کارگاه‌های آموزشی می‌تواند استرس را کاهش دهد، روابط بین معلمان و دانش‌آموزان را بهبود بخشد و محیطی سالم‌تر برای یادگیری ایجاد کند.
این معلم همدانی با ارائه راهکارهای عملی برای تحول نظام آموزشی استان گفت: همدان، با پشتوانه فرهنگی و اجتماعی قوی، می‌تواند با اجرای برنامه‌های هدفمند، از این مشکلات عبور کند.
روزبهانی در ادامه به راهکارهایی برای بهبود نظام آموزشی پرداخت و ادامه داد: به‌روزرسانی محتوای آموزشی، طراحی کتاب‌ها و برنامه‌های درسی با تمرکز بر مهارت‌های دیجیتال، تفکر انتقادی و ارزش‌های فرهنگی، با همکاری متخصصان آموزش و فناوری به این موضوع کمک شایانی خواهد کرد.
راه‌اندازی پلتفرم‌های آنلاین رایگان برای دسترسی دانش‌آموزان روستایی
وی با اشاره به اینکه استفاده از فناوری آموزشی ضروری است، ادامه داد: راه‌اندازی پلتفرم‌های آنلاین رایگان برای دسترسی دانش‌آموزان روستایی به محتوای آموزشی باکیفیت، با حمایت شرکت‌های فناوری محلی باید مورد توجه قرار بگیرد.
روزبهانی با اشاره به اهمیت نوسازی زیرساخت‌ها افزود: تشکیل کارگروهی با حضور خیران و مسئولان برای شناسایی و بازسازی ۵۰ کلاس درس روستایی تا پایان سال ۱۴۰۴ از دیگر موارد مورد نیاز در این زمینه است‌.
آموزش منظم معلمان ضروری است
وی آموزش معلمان را ضروری دانست و اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌های منظم برای معلمان در زمینه روش‌های نوین تدریس و مدیریت کلاس، با همکاری دانشگاه‌های همدان از دیگر موارد کمک کننده در این حوزه است.
روزبهانی در ادامه حمایت روانشناختی و استقرار مشاوران در مدارس را مهم دانست و گفت: استقرار مشاوران در مدارس برای برگزاری جلسات ماهانه با دانش‌آموزان و معلمان، به‌منظور کاهش فشارهای روانی و بهبود فضای آموزشی حائز اهمیت است.
وی تاکید کرد: همدان می‌تواند با اجرای این اقدامات، نظام آموزش و پرورش خود را از چالش‌های کنونی نجات دهد و به نمونه‌ای موفق در کشور تبدیل شود.
این هدف، نیازمند همکاری نزدیک بین آموزش و پرورش، خیرین، روانشناسان و جامعه محلی است.
با تخصیص بودجه مشخص، نظارت دقیق بر اجرای برنامه‌ها و جلب مشارکت مردمی، می‌توان تا پایان دهه جاری، دسترسی به آموزش باکیفیت را در سراسر استان بهبود بخشید.