خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 14 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نگاه جزیره‌ای؛ دشمن اصلی سرمایه‌گذاری در کشور! - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 13 اردیبهشت 1404 - 14:30
رئیس کمیسیون بازرگانی، حمل ونقل و گمرک اتاق بازرگانی استان البرز گفت: نگاه جزیره ای، امضاهای سلیقه ای و فرآیندهای بی ثبات، بزرگ ترین دشمنان سرمایه گذاری در کشور است.
بازرگاني،استان،البرز،اتاق،فعلي،اشاره،اقتصادي،قيطاني،گمرك،ران ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، امیرحسین قیطانی امروز در چهاردهمین نشست کمیسیون بازرگانی، حمل‌‌ونقل و گمرک اتاق بازرگانی استان البرز با تاکید بر اینکه شعار سال باید به برنامه‌ای واقعی و نه شعاری تبدیل شود، گفت: سرمایه‌گذاری مفهومی پیچیده است که در سایه‌ زیرساخت‌های ضعیف، قوانین متزلزل، نرخ بالای بهره بانکی و نبود شفافیت، نه‌ تنها توسعه نمی‌یابد بلکه سرمایه‌گذار را نیز دلسرد می‌کند و فراری می‌دهد.
وی ضمن انتقاد از تکرار مشکلات ساختاری در جلسات متعدد تصمیم‌سازی افزود: بسیاری از موانعی که امروز مطرح می‌کنیم، طی سال‌های گذشته بارها بیان شده‌اند، اما خروجی عملیاتی نداشته‌اند.
بخش زیادی از این ناکارآمدی، ناشی از ناهماهنگی در سیاست‌گذاری، تعدد سامانه‌ها و عدم درک واقع‌بینانه از فضای واقعی کسب‌وکار بوده و سرمایه‌گذار به دنبال شفافیت، امنیت حقوقی و ثبات در فرآیند تصمیم‌گیری است.
رئیس کمیسیون بازرگانی، حمل‌ونقل و گمرک اتاق بازرگانی استان البرز مطرح کرد: ما در استانی فعالیت می‌کنیم که هنوز برای بسیاری از موضوعات پایه‌ای مانند برق، گاز و حتی محل دفع نخاله‌های ساختمانی، تکلیف مشخصی وجود ندارد، در چنین شرایطی نمی‌توان از کسی انتظار سرمایه‌گذاری داشت.
تمرکز صرف بر جذب سرمایه‌گذار جدید می‌تواند منجر به غفلت از حمایت سرمایه‌گذاران فعلی شود.
قیطانی اذعان کرد: در شرایطی که سرمایه‌گذار فعلی با هزار مشکل در حال فعالیت است، منطقی نیست منابع خود را صرف تبلیغات جذب افراد جدید کنیم.
حفظ سرمایه‌گذار موجود، ساده‌ترین و مؤثرترین نوع حمایت از اقتصاد است.
در منطقه ویژه اقتصادی پیام، سرمایه‌گذارانی داریم که سال‌هاست میلیاردها تومان هزینه کرده‌اند اما به دلیل تغییر مدیریت یا نگاه سلیقه‌ای با خطر لغو قرارداد مواجه‌اند.
وی با طرح این سئوال که چطور می‌خواهیم سرمایه‌گذار جدیدی را ترغیب کنیم وقتی سرمایه‌گذار فعلی‌مان مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد؟
با اشاره به خلاهای قانونی و اجرایی در مسیر سرمایه‌گذاری، پیشنهاد تشکیل کارگروه فرصت‌یابی سرمایه‌گذاری با محوریت اتاق بازرگانی را مطرح کرد و ادامه داد: این کارگروه می‌تواند نقش پل ارتباطی میان بخش خصوصی، دبیرخانه ستاد سرمایه‌گذاری استان و نهادهای تصمیم‌ساز را ایفا کند.
رئیس کمیسیون بازرگانی، حمل‌ونقل و گمرک اتاق بازرگانی استان البرز خاطرنشان کرد: ما باید بانک اطلاعاتی قابل اتکا از فرصت‌های واقعی سرمایه‌گذاری در استان ایجاد کنیم؛ فرصت‌هایی که صرفاً ایده‌های روی کاغذ نباشد و زیرساخت اجرایی داشته باشند.
بانک‌ها دیگر آن‌طور که باید حامی سرمایه‌گذاری نیستند و بیشتر بانک‌ها تبدیل به بنگاه اقتصادی و به‌ جای تامین مالی تولید، خود به رقیب تبدیل شده‌اند.
قیطانی با اشاره به اینکه از طرفی نرخ‌های بهره فعلی نه‌ تنها توجیه اقتصادی پروژه‌های صنعتی را از بین می‌برد بلکه فشار مضاعفی بر کسب‌وکارها وارد می‌کند، بر لزوم تسهیل در فرآیندهای اداری و کاهش هزینه‌های اضافی تاکید و عنوان کرد: نمونه بارز این مشکل، انبارداری منطقه ویژه پیام است که هزینه‌های چند میلیاردی غیرقابل توجیهی را به سرمایه‌گذاران تحمیل می‌کند.
وی با اشاره به اینکه این‌گونه رویه‌ها نه‌ تنها فاقد پشتوانه قانونی‌ بوده بلکه مصداق بارز بی‌عدالتی اقتصادی است، باید از تجربه‌های شکست‌خورده گذشته درس گرفت.
تا مادامی که نهادهای تصمیم‌گیر برای حفظ سرمایه‌گذار موجود احساس مسئولیت نکنند، هرگونه برنامه‌ریزی برای آینده بی‌نتیجه خواهد بود.
نگاه جزیره‌ای، امضاهای سلیقه‌ای و فرآیندهای بی‌ثبات، بزرگ‌ترین دشمنان سرمایه‌گذاری در کشور است.
در بخش دیگری از این نشست، شرکت‌کنندگان و حاضران در جلسه به بیان مشکلات ناوگان حمل‌ونقل و رانندگان پرداختند که از جمله موارد مطرح‌شده می‌توان به کاهش شدید سهمیه سوخت، پیچیدگی‌های غیرضروری سامانه‌های مربوط به تخصیص گازوئیل، نبود سازوکار مشخص برای بیمه رانندگان درون‌شهری و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های عملیاتی اشاره کرد.
در همین زمینه، پیشنهاد شد استانداری البرز و سایر نهادهای ناظر در این استان نسبت به تشکیل جلسات فوری و بازنگری در سیاست‌های فعلی اقدام کنند.
در بخش دیگری از این نشست نیز، بر لزوم بازگرداندن اختیارات به شرکت‌های حمل‌ونقل رسمی، حذف واسطه‌های غیررسمی و تدوین دستورالعمل شفاف برای تخصیص سوخت و بیمه رانندگان تاکید شد.
انتهای پیام/