خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 14 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پیشرفت 54 درصدی پروژه متروی کرج/ ا فتتاح آزمایشی خط 2

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 13 اردیبهشت 1404 - 14:12
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج از پیشرفت 54 درصدی پروژه متروی این کلانشهر خبر داد و با اشاره به بهره برداری آزمایشی از خط 2 و برنامه های توسعه آتی، ابراز امیدواری کرد که این طرح نقش بسزایی در رفع گره های ترافیکی شهر ایفا کند.
كرج،خط،كيلومتر،متروي،شهرداري،اشاره،ريلي،ترافيكي،مترو،خطوط،پي ...

خلیل کوزه کنانی‌ رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج ضمن تشریح آخرین وضعیت این پروژه، از برنامه‌های آتی برای توسعه خطوط و افزایش ناوگان خبر داد و اظهار داشت: پیشرفت کل پروژه، حدود 54 درصد شده که از این میزان، حدود هشت درصد در دوره دو سال و نیم گذشته رقم خورده است.
وی با اشاره به بهره‌برداری آزمایشی از خط 2 متروی کرج و پیشرفت چشمگیر در ساخت ایستگاه‌ها افزود: با این روند، به نظر می‌رسد کلانشهر کرج در آستانه رهایی از گره‌های ترافیکی قرار گرفته است.
هر کیلومتر خط مترو به طور متوسط 2 هزار و 200 میلیارد تومان هزینه دارد.
خط 5 متروی کرج حدود 13 کیلومتر و خط 4 حدود 18 کیلومتر طول خواهد داشت.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج با اشاره به احداث خط 4 مترو که از شمالی‌ترین نقطه کرج (بلوار موذن) تا فرودگاه پیام و از سوی دیگر از فرودگاه تا مشکین‌دشت امتداد خواهد یافت، توضیح داد: در حال حاضر، اولویت اصلی ما تکمیل و بهره‌برداری از خطوط در دست اجراست، به همین دلیل، عملیات اجرایی خط 4 با تکمیل این خطوط اجرایی خواهد شد.
کوزه‌کنانی با اشاره به اهمیت ایستگاه شهید سلطانی در کاهش بار ترافیکی بیان کرد: این ایستگاه از اولویت بالایی برخوردار است و امیدواریم با راه‌اندازی آن، شاهد کاهش ترافیک چشمگیر در اتوبان تهران ـ کرج باشیم.
به منظور اطمینان از ایمنی و کارایی ناوگان، بازدیدهای روزانه و دوره‌ای پس از طی مسافت‌های مشخص (10 هزار، 150 هزار، 350 هزار و 750 هزار کیلومتر) انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه پس از طی 750 هزار کیلومتر، قطارها وارد مرحله اورهال می‌شوند، افزود: در آن تمامی قطعات به دقت بررسی و در صورت نیاز تعویض می‌شوند.
اولویت‌بندی پروژه‌ها براساس میزان تردد مسافر و مطالعات کارشناسی شده است و مطالعات ترافیکی سال 1401 نشان می‌دهد که خط 2 قطار شهری کرج در ساعات پیک باید حدود 33 هزار مسافر را در یک جهت جابه‌جا کند.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج عنوان کرد: با احتساب ناوگان جدیدی که وارد چرخه بهره‌برداری خواهد شد، میزان پیشرفت در این بازه زمانی به حدود 10 درصد می‌رسد که نشان‌دهنده عزم جدی مدیریت شهری برای به ثمر رساندن این طرح است.
هدف اصلی ما این است که در ساعات اوج ترافیک صبح (6 تا 9 و 30 دقیقه) و بعدازظهر، خدمات مسافربری را آغاز کنیم.
کوزه‌کنانی اضافه کرد: درصدد‌یم به تدریج ساعات فعالیت مترو را از 6 صبح تا 6 بعدازظهر افزایش دهیم تا بتوانیم نقش موثری در کاهش ترافیک شهری ایفا کنیم.
تامین رام قطارها بر عهده دولت است و با این وجود، شورای شهر و شهرداری کرج نیز با پیگیری‌های مستمر، تلاش می‌کنند از ظرفیت‌های موجود برای تامین قطار استفاده کنند.
وی تکمیل ساخت قطعات باقیمانده، تامین رام قطار و احداث دپو را سه اولویت اصلی در پیشبرد پروژه متروی کرج عنوان و تاکید کرد: با همین رویکرد و برنامه‌ریزی دقیق در حال حرکت هستیم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر 14 و نیم کیلومتر خط موجود را به بهره‌برداری کامل برسانیم و زمینه را برای توسعه خطوط به سمت فردیس فراهم کنیم.
کوزه‌کنانی با اشاره به چالش‌های مالی و هزینه‌های سنگین توسعه مترو، خاطرنشان کرد: با وجود تمامی مشکلات، با رسیدن پیشرفت فیزیکی پروژه به 65 تا 70 درصد، عملاً بخش عمده‌ای از عملیات سیویل در تونل به اتمام خواهد رسید و ایستگاه‌ها به تدریج وارد چرخه بهره‌برداری می‌شوند.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج اظهار کرد: هدف نهایی ما این است که متروی کرج را به عنوان ششمین متروی کشور، با بالاترین سطح کیفیت و خدمات به شهروندان عزیز ارائه دهیم و گامی اساسی در جهت بهبود کیفیت زندگی و کاهش مشکلات ترافیکی برداریم.
انتهای پیام/