ایران انحصار پله برقیهای مترو را شکست/خودکفایی در تولید - تسنیم
مدیر پروژه شرکت سابیر در خط 2 قطار شهری کرج با اعلام خودکفایی در تولید پله های برقی مورد نیاز مترو در داخل کشور، از شکسته شدن انحصار شرکت های خارجی در این زمینه خبر داد.

محمدجواد رستمی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از کرج گفت: خط 2 قطار شهری کرج با طول 27 کیلومتر، به گونهای تعریف شده که از کمالشهر آغاز شود و پس از عبور از نقاط پرتردد شهر، تا ملارد امتداد پیدا کند اما در مسیر پرفراز و نشیب اجرای این پروژه ملی، چالشهایی رخ داده است.
تغییرات در تقسیمات جغرافیایی و جدایی فردیس از کرج، از جمله مسائلی است که در خصوص ادامه فاز دوم این خط از ایستگاه شهید سلطانی (پل فردیس) تا ملارد مطرح شده است.
وی افزود: با این حال، شرکت سابیر به عنوان پیمانکار اصلی، همچنان به قرارداد خود پایبند بوده و آمادگی کامل دارد تا به محض ابلاغ رسمی از سوی کارفرما، عملیات اجرایی فاز دوم را نیز آغاز کند.
ما معتقدیم که با تدبیر و همکاری مسئولان، این موانع نیز برطرف میشود و شاهد تکمیل هرچه سریعتر این پروژه حیاتی خواهیم بود.
یکی از مهمترین ارکان پیشبرد هر پروژه عمرانی، تامین به موقع جریان نقدینگی است که پروژه قطار شهری کرج نیز از این قاعده مستثنی نیست.
مدیر پروژه شرکت سابیر در خط 2 قطار شهری کرج با اشاره به اینکه این پروژه همواره نیازمند تزریق منابع مالی به صورت منظم و زمانبندی شده است، عنوان کرد: در سال گذشته، جریان نقدینگی ماهانه این پروژه بالغ بر 262 میلیارد تومان بوده است.
با تغییرات صورت گرفته و رویکرد جدید مدیریت شهری، مقرر شد نقدینگی به صورت هدفمند و بر اساس اولویتهای تعیین شده در پروژه هزینه شود.
رستمی ادامه داد: این اولویتها با در نظر گرفتن نیازهای فوری شهروندان و امکان بهرهبرداری زودهنگام از بخشهای تکمیل شده، تعریف شدهاند.
اولویت نخست خط 2 قطار شهری کرج، راهاندازی بخش حدفاصل چهار راه طالقانی تا 45 متری گلشهر بود که در اسفندماه 1401 با موفقیت به بهرهبرداری رسید و امروز شاهد تردد شهروندان در این مسیر هستیم.
اولویت دوم نیز ایستگاه شهید سلطانی (پل فردیس) بود که عملیات ساخت آن به اتمام رسیده و آماده بهرهبرداری است.
وی مطرح کرد: راهاندازی این ایستگاه، منوط به صلاحدید کارفرما و هماهنگیهای لازم خواهد بود.
ما در شرکت سابیر، همواره بر اساس اولویتهای تعیین شده پیش میرویم و در اولویت بعدی، تلاش خواهیم کرد تا عملیات اجرایی را به سمت حصارک کرج هدایت کنیم.
در سال گذشته، پرداختهای مربوط به پروژه به صورت منظم و در موعد مقرر صورت گرفته و این امکان فراهم شده تا بدون هیچ مشکلی، حقوق و عیدی پرسنل زحمتکش شرکت به موقع پرداخت شود.
مدیر پروژه شرکت سابیر در خط 2 قطار شهری کرج با اشاره به نوع قرارداد پروژه خط 2 قطار شهری کرج به صورت EPC (طرح و ساخت) اذعان کرد: بر اساس این نوع قرارداد، شرکت سابیر به عنوان پیمانکار، مسئولیت طراحی و اجرای کامل پروژه را بر عهده دارد.
ما در این راستا، از همکاری مشاوران متخصص و مجرب بهره میبریم که تمامی نقشههای پروژه از لحاظ فنی و عمرانی در شهر کرج تهیه و نهایی میشود.
رستمی با اشاره به اینکه در زمینه تجهیزات نیز در داخل کشور به بلوغ مهندسی قابل توجهی دست یافتهایم، خاطرنشان کرد: امروز با افتخار اعلام میکنم بالغ بر 60 درصد از طراحیهای فنی و مهندسی مربوط به تجهیزات موردنیاز در داخل پروژه و در شهر کرج انجام میشود.
این امر نه تنها موجب کاهش وابستگی به خارج از کشور شده، بلکه به انتقال دانش و ارتقای توانمندیهای داخلی نیز کمک شایانی کرده است.
مدیر پروژه شرکت سابیر در خط 2 قطار شهری کرج اظهار کرد: در حال حاضر کل پروژه خط 2 قطار شهری کرج، پیشرفت فیزیکی 53 درصدی را به ثبت رسانده و بر اساس برآوردهای کارشناسی، هر یک درصد پیشرفت آن، هزینهای بالغ بر 320 میلیارد تومان را در بر دارد.
ما در شرکت سابیر، همواره تلاش میکنیم تا با مدیریت بهینه منابع مالی و با در نظر گرفتن اولویتهای تعیین شده، عملیات اجرایی را به پیش ببریم و از هرگونه تأخیر غیرضروری جلوگیری کنیم.
وی اضافه کرد: تهیه ناوگان مورد نیاز برای خط 2 قطار شهری کرج، در محدوده کاری شرکت سابیر نبوده و این مسئولیت بر عهده دولت است و اطمینان داریم که با تأمین به موقع قطارهای مورد نیاز، امکان جابجایی مسافران در شهر کرج با سرفاصله 10 دقیقه فراهم و شهروندان از مزایای این سیستم حمل و نقل مدرن بهرهمند خواهند شد.
با بهرهمندی از تیمهای مجرب در امور قراردادها و حقوقی، همواره تلاش شده پروژهها را از هرگونه چالش و دستانداز احتمالی مصون نگه داشته شوند.
رستمی مطرح کرد: در در هفت سال گذشته، هیچگونه شکایت حقوقی یا حقیقی از عملکرد شرکت سابیر در پروژههای مختلف ثبت نشده و این تجربه گرانبها، ما را نسبت به بسیاری از شرکتهای فعال در این حوزه و در زمینه ساخت و اجرا پیشرو ساخته است.
در راستای ارتقای کیفیت و استفاده از فناوریهای نوین، شرکت سابیر تعاملات سازندهای با شرکتهای دانشبنیان داخلی داشته که یکی از دستاوردهای مهم، بومیسازی فناوری ساخت ریل سوم (Third Rail) است.
مدیر پروژه شرکت سابیر در خط 2 قطار شهری کرج با اشاره به اینکه این دستاورد از نظر تکنولوژی ساخت در سطح بسیار بالایی قرار دارد، بیان کرد: در سال گذشته موفق به خرید حدود 12 کیلومتر از این نوع ریل تولید داخل شدیم که این امر نشان از خودکفایی روزافزون کشور دارد.
در زمینه تأمین پلههای برقی مورد نیاز ایستگاههای قطار شهری پیش از این در انحصار شرکتهای خارجی و نیازمند صرف هزینههای گزاف و زمان طولانی برای واردات بودیم.
وی افزود: اما امروز شاهد تولید این تجهیزات با کیفیت بالا در داخل کشور هستیم و شرکت سابیر نیز با افتخار از این محصولات داخلی استفاده میکند.
برای نمونه، در پروژه خط 2 قطار شهری کرج، توانستیم پلههای برقی مورد نیاز برای نصب در ایستگاه شهید سلطانی را ظرف مدت تنها سه روز برای نصب به پروژه منتقل کنیم.
در حالی که پیش از این، فرآیند انتقال تجهیزات تا سه ماه طول میکشید.
سیستم پیجینگ ایستگاههای قطار شهری نیز به طور کامل داخلیسازی شده است.
رستمی با بیان اینکه این سیستم نیازهای پروژه را به نحو مطلوب برطرف کرده است، گفت: در بسیاری دیگر از تجهیزات مورد نیاز، دانش فنی تولید در داخل کشور وجود دارد، اما به دلیل عدم وجود تقاضای کافی و به صرفه نبودن تولید در مقیاس کوچک، همچنان نیازمند واردات این تجهیزات هستیم.
یکی از مزایای منحصر به فرد مترو کرج، بستر انتقال دیتای آن است که از امنیت بسیار بالایی برخوردار بوده و غیرقابل هک است.
این ویژگی، ضامن امنیت و عملکرد ایمن سیستم خواهد بود.
وی تأکید کرد: پروژه خط 2 قطار شهری کرج، نه تنها یک پروژه عمرانی، بلکه یک گام بلند در راستای توسعه پایدار و رفاه شهروندان استان البرز به شمار میرود.
شرکت سابیر با تمام توان و ظرفیت خود در تلاش است تا این پروژه را با بالاترین کیفیت و در کوتاهترین زمان ممکن به سرانجام برساند و امیدوار است با همکاری و حمایت مسئولان و صبوری مردم عزیز، شاهد بهرهبرداری کامل از این خط حیاتی باشیم.
ما به آینده روشن حمل و نقل شهری در کرج ایمان داریم.
انتهای پیام/