جایگاه معلم در امتداد انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) است
در خطبه های نماز جمعه این هفته در استان البرز، ائمه جمعه شهرهای مختلف با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم، بر نقش محوری، مؤثر و حیاتی معلمان در تربیت نسل آینده و تعالی جامعه تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، در خطبههای نماز جمعه این هفته در استان البرز، ائمه جمعه شهرهای مختلف با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم، بر نقش محوری، مؤثر و حیاتی معلمان در تربیت نسل آینده و تعالی جامعه تأکید کردند و با تجلیل از مقام شامخ معلم، این قشر فرهیخته را پایهگذاران فرهنگ، اخلاق و علم در کشور دانستند.
حجت الاسلام مجید صفدری، امام جمعه شهر جدید مهستان در خطبه های نماز جمعه این شهر ضمن تسلیت حادثه تلخ بندرعباس و تبریک دهه کرامت و سایر ایام مطرح کرد: خدای متعال ساختار روح و شخصیت انسان را چنان آفریده که در درونیترین لایههای وجودیاش، منطقهای ممنوعه قرار دارد؛ منطقهای که هیچکس جز خود انسان اجازه ورود به آن را ندارد.
وی افزود: اگر انسان حرمت این منطقه را حفظ کند و با غفلت و بیخردی راه نفوذ بیگانگان را باز نکند، هیچ نیرویی، نه تهدید، نه تطمیع، نه تبلیغ و نه فریب، توان شکستن و تسلط بر او را نخواهد داشت.
وسایل فریب تنها از سطوح ظاهری شخصیت انسان عبور میکنند، اما تا زمانی که خود انسان اجازه ورود ندهد، به هسته مرکزی تصمیمسازی و ارادهاش دسترسی نخواهند یافت.
امام جمعه شهر جدید مهستان خاطرنشان کرد: این نگاه ژرف علوی، کلید خودشناسی، استقلال شخصیت و مقابله با هجمههای فرهنگی و فکری عصر حاضر بوده و نقطه مقابل بصیرت، عمل کردن بدون تفکر و تقلید کورکورانه است؛ اعمالی که ممکن است ظاهری دینی و مقدس داشته باشند، اما ریشه در جهالت، تحجر یا سادهاندیشی دارند.
بصیرت شرط لازم برای عبادت صحیح
صفدری عنوان کرد: افراد بیبصیرت، گاها کارهایی را بهنام اطاعت و عبادت انجام میدهند که در واقع نه تنها مصداق عبادت واقعی نیست، بلکه موجب انحراف و خسارت به دین و جامعه نیز میشود.
امیرالمؤمنین علیهالسلام در نهجالبلاغه بارها نسبت به خطر چنین رفتارهایی هشدار دادهاند.
بصیرت، شرط لازم برای عبادت صحیح و اطاعت آگاهانه است.
امام جمعه شهر جدید مهستان با اشاره به اینکه کسی که فاقد بصیرت است، توان تشخیص حق از باطل و حقیقت از ظاهر را ندارد: بیان کرد: حضرت علی (ع) در بیان ویژگیهای اهل یقین میفرمایند: یقین بر چهار پایه استوار است؛ بینش هوشمندانه، دریافت حکیمانه واقعیتها،عبرت گرفتن از حوادث و پیمودن راه درست پیشینیان.
وی افزود: کسی که با بینش و هوشمندی بنگرد، حکمت را میبیند و کسی که حکمت را ببیند، بصیرت مییابد و کسی که اهل عبرت باشد، گویی با پیشینیان زیسته و در تاریخ حضور داشته است.
این حضرت از دو گروه اظهار ناامیدی میکنند؛ یکی تیزهوشانی که قابل اعتماد نیستند، کسانی که دین را ابزار دنیا کردهاند، با نعمت و برهان الهی بر بندگان خدا فخر میفروشند و خودنمایی میکنند.
علم و دانش، مهمترین ابزار اقتدار فردی
صفدری گروه بعدی را مطیعان ظاهرگرا دانست و افزود: این افراد در ظاهر تسلیم حق هستند، اما تفکرشان عمق ندارد و با نخستین شبهه، آتش شک در دلشان شعلهور میشود.
نه گروه اول و نه گروه دوم، شایسته دریافت علوم حقیقی و اسرار دین نیستند.
تنها اهل بصیرت که از سطح تقلید عبور کرده و به عمق یقین و تفکر رسیدهاند، لیاقت دریافت معارف ناب را دارند.
امام جمعه شهر جدید مهستان بصیرت را شرط لازم برای دینداری آگاهانه، یقین راسخ و حرکت در مسیر حق عنوان و اذعان کرد: بیبصیرتی، حتی اگر در لباس عبادت و اطاعت ظاهر شود، میتواند به انحراف و تباهی ختم شود.
نگاه علوی به بصیرت، ما را به سوی دینی عقلانی، محکم و ریشهدار دعوت میکند؛ دینی که در آن، نه فریب جای دارد و نه تحجر.
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید، علامه مطهری، معلمی که عمر خود را وقف تعلیم، تفکر و روشنگری کرده و با شهادتش، درخت پربار معرفت را آبیاری کرد و نیز روز معلم به همه آموزگاران فهیم، متعهد و زحمتکش اضافه کرد: آنان بیهیاهو اما مؤثر، آیندهسازان این سرزمین را تربیت میکنند.
علم و دانش، مهمترین ابزار اقتدار فردی و پیشرفت اجتماعی است.
معلم، وارث راه انبیاست
صفدری گفت: در مقابل، جهل و نادانی، ویرانگر دنیا و آخرت انسان و کلاس درس، نخستین کارگاه انقلاب علمی است؛ جایی که معلم با شناسایی استعدادها و هدایت آنان بهسوی تفکر و پژوهش، چرخه تولید علم را تکمیل میکند.
تجربه جهش علمی ایران در سالهای سخت تحریم و فشار، نشان داد که حضور معلمانی مؤمن و فداکار میتواند جریان علمی کشور را برخلاف اراده دشمن، به سمت رشد و افتخار سوق دهد.
امام جمعه شهر جدید مهستان اظهار کرد: معلمی تنها انتقال محفوظات نیست؛ بلکه پرورش اندیشه و آموزش سبک درست فکر کردن است.
معلم، افزون بر علمآموزی، باید الگویی از اخلاق، صداقت و رفتار صحیح برای نسل آینده باشد.
این مسئولیت خطیر، تنها از عهده کسانی برمیآید که دل در گرو تربیت انسان الهی دارند.
معلم، وارث راه انبیاست.
وی با بیان اینکه معلم مأمور ساختن انسانهایی که آینه صفات الهی هستند و تمدنسازان تاریخ آینده است، عنوان کرد: مقام معلمی، مقامی قدسی و پاسداشت آن وظیفهای ملی و دینی است.
ولایت در فرهنگ دینی، بهمعنای محبت صرف نیست، بلکه پیوندی عمیق، آگاهانه و روزافزون میان انسان و ولی الهی است؛ پیوندی که فکر، عمل، روح و سبک زندگی انسان را به ولی متصل میسازد.
ولایتمدار واقعی کیست؟
صفدری مطرح کرد: وقتی انسان «ولی» جامعه اسلامی را شناخت، وظیفه او بهعنوان فردی ولایتمدار، این است که در همه ابعاد زندگی، خود را به ولی نزدیک و از نظر فکری، اندیشههای خود را با مبانی ولایت تنظیم کند، از نظر عملی، مسیر و برنامهاش را هماهنگ با جهتگیری ولی قرار دهد و از نظر روحی، محبت و اعتماد قلبی به ولی داشته باشد.
امام جمعه شهر جدید مهستان با اشاره به اینکه همچنین از نظر سبک زندگی، روش و منش خود را با خط ولایت تطبیق دهد، خاطرنشان کرد: اگر کسی چنین وابستگی آگاهانهای به ولی داشت، ولایتمدار واقعی خواهد بود؛ یعنی نهتنها محبت ولی را در دل دارد، بلکه آثار این محبت در افکار و اعمال او نیز نمایان است.
وی تصریح کرد: مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا تاکنون در سه مرحله برگزار شده، اما هنوز توافقی برای دور چهارم حاصل نشده است.
در همین مدت کوتاه، دولت جدید آمریکا طی 100 روز نخست خود، 182 مورد تحریم تازه علیه ایران وضع کرده که حاکی از استمرار سیاست فشار و خصومت واشنگتن در برابر تهران است.
مواضع تند، آینده مبهم
صفدری افزود: در روزهای گذشته نیز، وزیر خارجه و وزیر خزانهداری آمریکا با ادبیاتی تند علیه ایران موضعگیری کردند.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که افکار عمومی و نخبگان کشور هیچگاه امیدی به خروجی خارقالعاده این مذاکرات نداشتهاند.
بهروشنی پیداست که جمهوری اسلامی، بر پایه تجربه و واقعبینی، جایگاهی برای اعتماد به آمریکا در راهبردهای کلان خود قائل نیست.
امام جمعه شهر جدید مهستان گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی از آغاز مذاکرات هشدار دادند: «همه چیز را به مذاکرات گره نزنید».
این هشدار، امروز بیش از گذشته اهمیت و ضرورت خود را نشان میدهد.
مذاکره تنها یکی از ابزارهای دیپلماسی است، نه راهحل نهایی و قطعی همه مسائل کشور.
در کنار فشار سیاسی و تحریم، رسانههای دشمن با روشهایی هدفمند، واقعیات را وارونه جلوه میدهند.
وی اضافه کرد: در این شرایط، نقاط ضعف بزرگنمایی میشوند، دستاوردها پنهان میمانند و فضای یأس و بیاعتمادی به جامعه تزریق میشود.
این عملیات رسانهای، بخشی از جنگ ترکیبی است که با ابزارهای نوین علیه ملت ایران در جریان است.
در این میان، برخی افراد و جریانهای داخلی نیزآگاهانه یا از سر غفلت همصدای رسانههای بیگانه شدهاند.
صفدری با اشاره به اینکه آنها با سوءاستفاده از آزادی بیان در کشور، به بلندگوی دشمن تبدیل شدهاند، گفت: با تجربهای 40 ساله از بدعهدیهای آمریکا، جمهوری اسلامی ایران مسیر خود را شناخته و روشن کرده و انتظار معجزه از میز مذاکره، نه واقعبینانه است و نه نشانه عقلانیت.
ایران راهبرد خود را بر مبنای عزت، تدبیر و تکیه بر ظرفیتهای درونی بنا نهاده و همچنان با قدرت این مسیر را ادامه خواهد داد.
تربیت نسلی متناسب و هماهنگ با آموزههای اسلام
حجت الاسلام علی رادمرد، امام جمعه ماهدشت در خطبه های نماز جمعه این شهر گفت: از نگاه مبارک صاحب نهج البلاغه، دانش یکی از وجوه برتری انسان تراز است که وجود او را کارآمد، بابرکت و مؤثر میسازد.
از منظر حضرت حیات معنوی و اجتماعی جامعه وامدار خدمات، اندیشه و دانش و توسعه ارزشهای اجتماعی اهل دانشی است که شاخص آن معلمان و اساتید تراز هستند.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف کلان، راهبردی و حیاتی برای انقلاب اسلامی، تربیت نسلی متناسب و هماهنگ با آموزههای اسلام و مکتب تشیع در کنار علوم جدید بوده است، افرود: از همینرو فعالان جبهه انقلاب همواره سعی کردهاند با تربیت و پرورش معلمان و مربیانی متناسب با ویژگیهای معلم تراز در تعلیم و تربیت اسلامی، به رشد و شکوفایی نظام آموزشی دست یابند.
امام جمعه ماهدشت با اشاره به اینکه این نظام آموزشی وظیفه خطیر تربیت نسل و ساخت انسانهای با کرامت را دارد، اذعان کرد: بارزترین الگوی جمهوری اسلامی از تعریف معلم تراز، شهید مرتضی مطهری بوده و اینکه روز معلم را در سالگرد شهادت شهید مطهری قرار دادند، یک معنای نمادین و پرمغز و پرمضمونی دارد.
امام خمینی (ره) معلمی را در ردیف شغل خدا و پیامبر قرار میدهد.
تعلیم دوران کودکی، زیرساخت اصلی سرافرازی کشور
رادمرد گفت: مقام معظم رهبری در تکریم شخصیت و ویژگی های مطلوب معلم تراز انقلاب اسلامی می فرمایند: یک کشور اگر بخواهد به سرافرازی و رفاه و غنا برسد و به علم و تفوق علمی منتهی شود و مردم شجاع، آزاده، فهمیده، عاقل، خردمند و متفکر را تحویل جامعه بشری دهد، باید این زیرساخت اصلی را درست کند؛ زیرساخت تعلیم دوران کودکی و نوجوانی.
این، شأن معلم است.
وی اظهار کرد: لذا مسئله تعلیم و تربیت در جامعه انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت است و کسانی که در این عصر و زمان در عرصه تعلیم و تربیت قدم برداشته و قلم می زنند انسان های قابل احترامی هستند که اسلام عزیز جایگاه خاصی را برای آنها نظر گرفته که همه باید به آن توجه کنند و قدردان و قدرشناس باشند، فلذا به نوبه خودمان از همه معلمان قدرشناسی می کنیم.
امام جمعه ماهدشت ضمن تسلیت حادثه غمبار بندر شهید رجایی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در واکنش به این حادثه پیامی صادر کردند که اگر این پیام را در کنار پیامهای دیگر ایشان در زمان بحرانهای مشابه مانند ماجرای سانچی، پلاسکو، متروپل و ...
قرار دهیم، برخی چارچوبهای مشترک پدیدار میشود که از جمله آنها میتوان به معتبرسازی دستگاههای داخلی اشاره کرد.
شناسایی آسیبگاههایی که کشور را دچار خسارت کرده است
رادمرد ادامه داد: ایشان با خطاب قرار دادن دستگاههای متولی اغلب سعی میکنند در برابر خط خودتحقیری و بیعرضه نشاندادن دستگاههای داخلی نظامات داخل کشور را تقویت و وظایف مهمی را یادآوری کنند.
دستور برای بررسی و پیگیری و حتی برخوردهای قضایی یک فرامتن مهم را در افکار عمومی جلو میبرد و آن اینکه نظام اسلامی معتبر است.
وی تقدیر از فعالان میدان را دیگر چارچوب مشترک دانست و توضیح داد: عموما رهبری از همه کسانی که در میدان مقابله با بحران نقش فعال داشتهاند تقدیر میکنند.
باید توجه کرد دستگاهها و افراد زیادی در این روزها وارد میدان میشوند و شبانه روز خود را صرف کنترل و مدیریت بحرانپیشآمده میکنند و گاهی این موارد به نامبردن از افراد نیز ختم میشود.
امام جمعه ماهدشت مورد بعدی را شناسایی نقاط ضعف برای جلوگیری از تکرار بحران عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از الگوهای دستوری رهبر معظم انقلاب در بحرانها دستور ایشان برای بررسی و شناسایی آسیبگاههایی است که کشور از آن مسیر دچار خسارت شده است.
این مسیر هم جنبه روانی برای مردم دارد و هم جنبه مدیریتی.
مسئولان نباید سهلاتگاری کنند
حجت الاسلام والمسلمین محمود نورپور، امام جمعه کمالشهر در خطبههای نماز جمعه این شهر با اشاره به حادثه بندر شهید رجایی گفت: در پی این اتفاق دردناک و غمبار، عده ای از هموطنان عزیزمان مصدوم شدند و فوت کردند.
این حادثه خسارات جانی و مالی فراوانی در پی داشت و سهلانگاریها و کوتاهیهایی در این خصوص صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه ضوابط لازم در حوزه پدافند غیرعامل چندان مورد توجه قرار نگرفته است، تاکید کرد: مسئولین نباید سهل انگاری کنند، اجازه ندهند چنین حوادث تلخ، ناگوار و خسارت باری تکرار شود.
باید برابر قانون با مقصران و عوامل احتمالی این حادثه در هر سطحی که باشد با جدیت برخورد شود.
کمالشهر فاقد اداره آموزش و پرورش مستقل است
امام جمعه کمالشهر ضمن قدردانی از دستگاههایی که مخلصانه وارد میدان شدند و بحران را مدیریت کردند و نیز مردم فهیم که در سطح ملی امدادرسانی داشتند و با اهدای خون خود جلوههایی از ایثار و فداکاری را به نمایش گذاشتند، یاد و خاطره شهید مطهری را گرامی داشت و این روز را صمیمانه به همه اساتید و معلمان تبریک و تهنیت گفت.
نورپور، مقام و منزلت معلم را بسیار رفیع و ارزشمند دانست و بیان کرد: نقش معلمان در جامعه همانند نقش انبیای الهی و وظیفه آنها تعلیم و تربیت، هدایتگری و دستگیری در جامعه است، به همین سبب قرآن کریم رتبه و درجهای به معلم داده که اگر معلم شبانه روز به آن افتخار کند باز هم کم است.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اذعان کرد: در این کتاب الهی آمده که هر کس یک نفر را زنده کند همانند زنده کردن همه مردم است.
بنابراین اگر معلم، آلودهای را پاک و منحرفی را هدایت کند و یک مسلمان مومن، متدین و متعهد تحویل جامعه دهد، مانند این است که جهان را زنده کرده باشد، به همین دلیل تمام دنیا برای معلم دعا و طلب خیر و نیکی می کنند.
چرا قانون عفاف و حجاب اجرا نمیشود؟!
امام جمعه کمالشهر با اشاره به معضلات و مشکلات مدارس این منطقه عنوان کرد: کمالشهر با داشتن قریب به 30 هزار دانش آموز و 58 مدرسه، هنوز فاقد اداره مستقل بوده و از این بابت آموزش و پرورش و مسائل تربیتی در این منطقه بسیار با چالش و کاستی همراه است، بنابراین مردم از نمایندگان خود در مجلس و مسئولان ارشد استانی انتظار دارند در این خصوص فکری اساسی کنند.
نورپور با بیان اینکه مردم انتظار دارند در بدنه آموزش و پرورش و مدیریت مدارس از افراد شایسته و تحولگرا استفاده شود، از وضعیت اسف بار کشف حجاب در جامعه انتقاد کرد و گفت: حجاب، حکم مسلم خداست و دشمن تلاش می کند در کشور، آندلس سازی کند، مراقب باشید.
دولت چگونه دولت اسلامی است که به فکر عفاف و حجاب نیست؟
چرا قانون عفاف و حجاب اجرا نمیشود؟!
وی در خصوص گرامیداشت روز بیماری های صعب العلاج نیز خاطرنشان کرد: پیشنهاد من به مردم و خیرین این است که برای کمک به بیماران و نیازمندان که کم هم نیستند، به فکر تشکیل یک انجمن و مجمع خیرین سلامت باشید، زیرا بسیاری از بیماران در جراحی و بستری شدن با مشکلات مالی مواجه هستند و برای تهیه دارو یا در بخش درمان مشکل دارند.
نگاه مادی به تضادهای دنیایی موجب پوچی میشود
حجتالاسلام مهدی دربانی، امام جمعه شهرستان چهارباغ در خطبههای نماز جمعه این شهرستان با اشاره به اینکه گاهی برخی امور دنیوی سر جای خود نیستند، افزود: به عنوان مثال، یک مدیر مخلص و الهی، ممکن است دچار چالش شود، اما یک مسئول بیتقوا، رشد کند.
اگر نگاه ما به این تضادهای دنیایی، مادی باشد، دچار پوچی خواهیم شد.
وی اظهار کرد: نگاه ما به این تضادها باید از زاویهای دیگر باشد، این دنیا، دنیای منظمی است که از بینظمیها تشکیل شده است.
از منظر قرآن کریم، هدف خداوند از خلقت انسان این بود که ببیند کدام یک از بندگانش بهتر عمل میکنند، خلقت انسان از نظر معرفتی یکسان است، پس دنیا، محیطی برای رشد انسان است تا به بهترین عمل دست پیدا کند.
امام جمعه چهارباغ عنوان کرد: ابزار رشد در این دنیا، رنج است، لذا انسانهای موفق بدون رنج به رشد و آسایش نرسیدهاند و موانع برای مقربین خدا بیشتر است.
این دنیا برای آسایش و سکونت ابدی خلق نشده و محل رشد و ارتقاست و این بی نظمی های ظاهری در واقع ابزار رشد انسان هستند و باید ایستاد و با برنامه از چالش ها عبور کرد.
کی قرار است معلمان به معنای واقعی تکریم شوند؟
دربانی با اشاره به سالگرد شهادت شهید مطهری ضمن تبریک روز معلم، اظهار کرد: شهید مرتضی مطهری، معلم برجسته انقلاب بود، امام خمینی (ره) در مورد معلمان فرمودند که معلمی شغل الله است، معلمان مسئولیت بسیار بزرگ دارند که همان مسئولیت انبیاست اما برخی مسئولین به نقش موثر معلمان در جامعه توجهی ندارند.
وی تصریح کرد: این امر باعث شده جایگاه معلمان به خوبی دیده نشود، چه موقع قرار است معلمان به معنای واقعی تکریم شوند، آیا دولتها برای تکریم واقعی معلمان برنامهای دارند؟
شهید مطهری، شهید جهاد تبیین بود، او قبل از انقلاب و در اوایل انقلاب با دستنوشتهها، مقالات و سخنرانیها در حال تبیین مواضع نظام، اسلام و انقلاب بود و برخی از آثار او پاسخ به شبهات است.
امام جمعه چهارباغ با اشاره به اینکه شهید مطهری قائل به آزادی نظر و اندیشه در چارچوب و دور از ولنگاری بود، بیان کرد: امسال هم مردم چهارباغ با تنش آبی مواجه خواهند بود، تلاشهای مسئولین شهرستان در این حوزه قابل تقدیر است، اما جلوگیری از آبهای غیرمجاز باید در اولویت قرار بگیرد تا عدهای سودجو، با استفاده بیرویه و غیرمجاز موجب ایجاد کمآبی نشوند.
جامعه باید کرامت معلمان را حفظ کند
حجتالاسلام روحالله مختاری، امام جمعه ساوجبلاغ در خطبههای نماز جمعه این شهرستان ضمن تبریک هفته معلم و گرامیداشت ایام شهادت استاد شهید مرتضی مطهری گفت: جایگاه معلمی، جایگاهی در امتداد انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) است.
کار امام جامعه هدایت و تربیت بوده که همین ماموریت در ادامه مسیر، به دوش علما، مصلحان و معلمان است.
وی اضافه کرد: بار سنگین تربیت جامعه و هدایت نسلها به دوش این قشر از جامعه است، در کنار علمآموزی، معلمان خود را مقید میدانند مسیر هدایت را برای دانشآموز خود فراهم کنند و جامعه باید کرامت معلمان را حفظ کند.
شان معلم، شان پدری است، باید روزی به نقطهای برسیم که معلم دغدغهای جز تعلیم و تربیت نسل نوجوان و جوان نداشته باشد و ذهنش درگیر معیشت نباشد.
امام جمعه ساوجبلاغ ضمن قدردانی از زحمات همه معلمان خاطرنشان کرد: حال آموزش و پرورش در این منطقه خوب توصیف میشود و از جهت رشد علمی، بالا و از جهت رشد فرهنگی، قدمهای جدی برداشته شده است، تعامل حداکثری در عرصه فرهنگی بین آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه در شهرستان ساوجبلاغ برقرار بوده و توفیقات آن نصیب مردم شده است.
مختاری ضمن تسلیت حادثه تلخ بندر شهید رجایی گفت: اینگونه اتفاقات باید ریشهیابی و از تکرار آن جلوگیری و با مقصران احتمالی، به شدت برخورد شود، پس از وقوع مشابه این اتفاق در چین، 49 نفر مقام دولتی به زندان رفتند و محکوم به جزای نقدی شدند.
برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی، باید برخورد قاطع و بازدارنده شده و خسارت خسارتدیدگان هرچه سریعتر جبران شود.
انتهای پیام/