تربیت واقعی با تغییر باور آغاز میشود - تسنیم
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش گفت : تربیت واقعی تنها با تغییر رفتار محقق نمی شود، بلکه ریشه این تغییر رفتار در تغییر باورهاست؛ بنابراین فرآیند سنجش و ارزشیابی باید در مسیر تربیت و رشد دانش آموزان عمل کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محسن زارعی در اجلاس روسای آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه ارزشیابی باید ناظر بر اهداف تربیتی نظام آموزشی باشد، اظهارداشت: ضروری است هر مدرسه را در بستر منطقهای خود بسنجیم و ببینیم مسئله آن مدرسه در سطح منطقه چیست.
این رویکرد مسئلهمحور میتواند به طراحی برنامههای متناسب با نیازهای واقعی کمک کند.
زارعی ادامه داد: سنجش ابزاری برای کمک به تربیت است.
با تحلیل مسائل دانشآموزان و اولیا، میتوان آنها را از فضای ابهام خارج کرد، طراحی راهنمای عمل مبتنی بر نیازسنجی و تحلیل زمینهای مدارس، به عنوان یک چارچوب روشن برای حل مسائل موجود عمل میکند.
وی بر اهمیت آرامش روانی در فرآیند برگزاری آزمونها تأکیدکرد و گفت: در ایام قبل، حین و بعد از آزمون باید برای دانشآموزان فضایی آرام و ایمن فراهم شود.
آرامش دانشآموزان شرط اصلی برگزاری مطلوب فرآیند سنجش است.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تهیه تجهیزات و الزامات اجرایی آزمونها باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
مصوبات کشوری بر این موضوع تأکید دارند و برگزاری یک آزمون مطلوب نیازمند استفاده حداکثری از ظرفیتهای درون و برونسازمانی است.
زارعی با اشاره به نقش عوامل اجرایی در کیفیت آزمونها گفت: تمام عوامل اجرایی آزمون باید توجیه شوند تا هم آرامش دانشآموزان حفظ شود و هم چارچوبها و قوانین دقیقاً رعایت گردد.
این آمادگی و هماهنگی، زمینهساز برگزاری آزمونهایی اثربخش، منظم و باکیفیت خواهد بود.
وی اظهار امیدواری کرد با همافزایی و نگاه تربیتی به سنجش، مسیر رشد، عدالت آموزشی و کیفیتبخشی به آموزش در استانها با سرعت بیشتری طی شود.
انتهای پیام/282