خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 11 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مراکز مشاوره دانشگاه‌ها، رکن اصلی نظام آموزش عالی هستند

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | پنجشنبه، 11 اردیبهشت 1404 - 14:52
رئیس سازمان امور دانشجویان بر نقش کلیدی این مراکز در ارتقاء سلامت روان دانشجویان تأکید کرد و گفت: مراکز مشاوره دانشگاه‌ها، رکن اصلی نظام آموزش عالی هستند.
دانشجويان،دانشگاه،مشاوره،مراكز،طرح،كشور،مشاور،تغذيه،تاكيد،ام ...

باشگاه خبرنگاران جوان - سعید حبیبا رئیس سازمان امور دانشجویان روز پنج‌شنبه در آیین نکوداشت روز ملی روانشناس و مشاور و مراسم تقدیر از برگزیدگان مراکز مشاوره دانشگاه‌های سراسر کشور، به کمبود شدید نیروی انسانی در مراکز مشاوره دانشگاهی گفت: اکنون با حدود ۳۱۳ مشاور فعال در سطح کشور، نسبت دانشجو به مشاور به‌طور میانگین ۲۲۳۶ به یک است؛ این در حالی است که استاندارد‌های جهانی و نیاز واقعی ما به مراتب بالاتر است.
در بهترین حالت، باید به ازای هر ۶۰۰ تا ۹۰۰ دانشجو یک مشاور داشته باشیم.
رئیس سازمان امور دانشجویان بر جایگاه راهبردی دفاتر مشاوره در دانشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف این دفاتر، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی متناسب با تحولات روانشناختی روز دنیاست؛ به‌ویژه در مواجهه با چالش‌های ناشی از گسترش فضای دیجیتال و ظهور نسل Z، که از کودکی درگیر تکنولوژی بوده‌اند.
وی به تأثیرات پاندومی کرونا بر افزایش اختلالات روانی از جمله افسردگی و اضطراب در جامعه دانشگاهی پرداخت و گفت: ما اکنون با دو خطر جدی مواجه هستیم بی‌انگیزگی دانشجویان نسبت به تحصیل و تمایل فزاینده به مهاجرت که این دو تهدید، آینده علمی کشور را در معرض آسیب جدی قرار می‌دهد.
حبیبا گفت: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم یک رئیس دانشگاه با تخصص فنی یا مهندسی، ضرورت و کارکرد مشاوره روان‌شناختی را به‌خوبی درک کند.
این وظیفه مشاوران است که با ارایه تحلیل و مستندات تخصصی، مدیران را نسبت به این مسائل هوشیار کنند.
رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به مشکلات ساختاری، بودجه‌ای و فیزیکی مراکز مشاوره گفت: یکی از درد‌های مزمن این حوزه، تخصیص نهایی نیافتن بودجه‌ها توسط معاونت‌های مالی دانشگاه‌هاست.
همچنین بسیاری از مراکز در فضا‌هایی نامناسب و غیردر شأن فعالیت حرفه‌ای روان‌شناسی مستقرند.
وی همچنین به اهمیت درس مهارت‌های زندگی در پیشگیری از آسیب‌های روانی اشاره کرد و خواستار توجه ویژه به طرح سیمای زندگی به عنوان ابزاری کارآمد در شناخت دقیق‌تر وضعیت روانی دانشجویان شد.
حبیبا به ظرفیت‌های مغفول مانده‌ای مانند همکاری اساتید دانشگاه، همیاران مشاور، نخبگان دانشگاهی و حتی مشارکت خیرین پرداخت و تأکید کرد: ما باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه کیفی مراکز مشاوره استفاده کنیم.
دانشگاه شیراز نمونه‌ای موفق در بهره‌گیری از ظرفیت خیرین برای ایجاد مراکز مشاوره با مسئولیت اجتماعی است.
این الگو می‌تواند در سراسر کشور تکرار شود.
در ادامه مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان هم‌گفت: مسائل رفاهی دانشجویان با چالش‌های متعددی مواجه است و سالیان سال ادامه پیدا کرده است و همه ما شاهدیم که مدیریت دولتی آسیب‌های زیادی داشته و گران تمام می‌شود.
حسین امامعلی‌پور ادامه داد: در همه دولت‌ها، این موضوع پیگیری شده ولی تاکنون راهبری منسجمی در این خصوص اتفاق نیافته است.
مسئول اجرای الگوی نوین تغذیه دانشجویی دانشگاه‌های کشور افزود: بودجه در نظر گرفته شده برای بحث تغذیه در سال ۱۴۰۴ حدود ۱۱ همت است.
اما با توجه به وجود هزینه‌های پنهان حداقل باید ۱۵ همت هزینه شود که تقریباً ۲۰ درصد بودجه دانشگاه‌های کشور است.
وی با تاکید بر ضرورت پرهیز دانشگاه‌ها از تصدی‌گری، از اصرار برخی دانشگاه‌ها به ادامه تصدی‌گری انتقاد کرد.
امامعلی‌پور با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید از تصدی‌گری در حوزه تغذیه دانشجوئی پرهیز کرده و از توان بخش خصوصی استفاده کنند.
وی در تشریح طرح الگوی نوین تغذیه دانشجویی گفت: با توجه به دستور مقام عالی وزارت و تصویب طرح الگوی نوین تغذیه دانشجویی و ابلاغ آن به دانشگاه‌ها، در حال حاضر ۱۲ دانشگاه شامل ۶ دانشگاه از تهران و ۶ دانشگاه از شهرستان‌ها که دانشگاه تبریز و زنجان نیز جزو آنها هستند، به‌صورت پایلوت در این طرح شرکت دارند و هدف‌گذاری ما این است که در فصل تابستان تعداد این دانشگاه‌ها به ۴۰ دانشگاه افزایش یابد.
مدیر کل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: مشکل اصلی ما هدر رفت سرمایه در رستوران‌های دولتی است و ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که با اعمال تغییر در مدیریت هزینه‌ها، هدف کوچک کردن سفره دانشجویان نیست بلکه می‌خواهیم هزینه‌های اضافی و زاید حذف شود.
منبع: ایرنا