دعوت ملی برای تحول آموزش ابتدایی با طرح «خوانا»
معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش گفت: اولویتبخشی رئیسجمهور به آموزشوپرورش، گامی بنیادین در تحقق عدالت آموزشی و تقویت مهارتهای خواندن، نوشتن، شنیدن و گفتوگو است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش در این نشست با اشاره به اهمیت یادگیری مؤثر در دوره ابتدایی و لزوم تحول در محیطهای یاددهی-یادگیری، از برنامههای تحولی متعددی یاد کرد که طی سالهای اخیر با هدف تقویت مهارتهای زبانی و سواد پایه دانشآموزان طراحی و اجرا شدهاند.
وی با اشاره به اجرای طرح «خوانا» در دوره قبل گفت: ما در طرح خوانا به دنبال تقویت مهارتهای چهارگانه زبانی شامل خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن بودیم و نیمرخ خوانا را طراحی کردیم.
آزمونهای پیش و پس از اجرا نتایج قابل قبولی را نشان داد.
محور اصلی این طرح، ایجاد فرصت ابراز وجود برای دانشآموزان از طریق زبان بود.
حکیمزاده در ادامه افزود: در تداوم همین مسیر، دبیرخانه تیمز و پرلز با مسئولیت استان سمنان، اقدام به آسیبشناسی و بازطراحی ادامه این مسیر کرده است.
باور ما این است که ظرفیتهای بزرگ در سراسر کشور وجود دارد و نقشآفرینی همکاران استانی میتواند بسیار اثرگذار باشد.
وی با تأکید بر تغییر نگاه کلان کشور به آموزش و پرورش اظهار کرد: برای نخستینبار در تاریخ کشور، شخص رئیسجمهور آموزش و پرورش را مسئله اصلی دولت اعلام کردهاند و تاکنون بیش از ۲۵ جلسه برای بررسی این موضوع برگزار شده است.
ایشان معتقدند که محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی مقدمهای است برای اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیطهای یادگیری.
معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه رویکردهای سنتی پاسخگوی نیاز امروز نظام تعلیم و تربیت نیست، گفت: ما باید از روشهای حافظهمحور عبور کرده و به سمت روشهای تدریس فعال، مشارکتی و کار گروهی حرکت کنیم.
در همین راستا اجتماعات یادگیری معلمان طراحی شد که معلمان پایه در گروههای ۱۵ تا ۲۰ نفره بهصورت دو سویه و فعال به اشتراک تجربیات خود بپردازند.
وی افزود: سه محور اصلی این اجتماعات شامل روشهای فعال تدریس، ایجاد محیط مثبت یادگیری و استفاده از فناوریهای نوین بوده است.
همچنین جشنوارهای با مشارکت دهها هزار معلم برگزار خواهد شد که معلمان با ارسال فیلمهایی از کلاسهای خود، روشهای نوآورانه در آموزش دروس مختلف را به اشتراک گذاشتند.
این تولیدات اکنون در مخزن یادگیری برای بهرهبرداری عمومی بارگذاری شده است.
حکیمزاده اظهار کرد: پژوهشهای انجامشده در سطح بین المللی، بیانگر اثربخشی اجتماعات یادگیری معلمان به عنوان بستر توسعه حرفهای معلمان میباشد.
وی تصریح کرد: ما فقط به فناوری تکیه نکردیم، بلکه جلسات حضوری را نیز در دستور کار قرار دادیم.
نکته مهم دیگر این بود که به جای آموزش یکسویه به معلمان، زمینهای فراهم شد تا خود آنان به شکل مشارکتی در فرآیند یادگیری قرار گیرند.
معاون وزیر در بخش پایانی سخنان خود از همه نخبگان، دانشگاهیان و فعالان حوزه آموزش دعوت کرد که در این اقدام ملی مشارکت کنند و گفت: «امروز فرصتی بینظیر فراهم شده است که بالاترین مقام اجرایی کشور آموزش و پرورش را در صدر اولویتها قرار داده است.
از این تریبون اعلام میکنیم که وزارت آموزش و پرورش آماده دریافت نظرات و همکاری همه صاحبنظران برای ارتقای سواد پایه در ایران است.
بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی افزود: اگر کودکی وارد مدرسه شود و نتواند مهارتهای پایه را بیاموزد، این نه تنها یک شکست فردی بلکه یک خسارت ملی است.
ما باید با همفکری و هماهنگی، برنامهای جامع تهیه کنیم تا هر کودک، در هر نقطه از کشور، با موفقیت وارد مسیر یادگیری شود و تجربه موفقیت تحصیلی را در همان سالهای ابتدایی زندگی خود تجربه کند.