چالشهای فضای مجازی برای تربیت کودک و نوجوان
معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی بر لزوم طراحی روش های نوین تربیتی برای مقابله با چالش های فضای مجازی و تقویت مسئولیت پذیری در نوجوانان تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، جلسه مشترک فارغ التحصیلان و دانش پژوهان رشته «تربیت اسلامی کودک و نوجوان» با همکاری مرکز آموزش های کاربردی و با حضور حجت الاسلام و المسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در سالن شیخ طوسی ستاد دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین روستاآزاد در ابتدا به نقش و اهمیت تربیت اسلامی در جامعه اشاره کرد و افزود: دفتر تبلیغات اسلامی، با برگزاری دورههای مختلف تربیتی و آموزشی، تلاش دارد نسل جدید را با اصول تربیت اسلامی آشنا سازد.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با یادآوری خدمات مرحوم حجتالاسلام والمسلمین راستگو، افزود: برگزاری دورههای تربیت مربی کودک و نوجوان، بهعنوان یکی از ارکان اصلی فعالیتهای تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، اکنون وارد مرحله جدیدی شده است.
دورههای جدید، تحت عنوان «تربیت اسلامی کودک و نوجوان» در کنار برگزاری دوره های تربیت مربی کودک و نوجوان، محتوای جدیدی ارائه میدهند و تلاش دارند نقش مربیان را در این مسیر تقویت نماید.
روستاآزاد با اشاره به روایت امام علی (ع) «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً، فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ؛ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ؛ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا، أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ»، آموزش و تربیت مؤثر را نیازمند الگوهای عملی دانست و بیان کرد: یکی از اصول بنیادین در موضوع تربیت این است که مربیان، پیش از آنکه بتوانند بر دیگران تأثیرگذار باشند، باید خود را به کمال و شایستگی تربیتی برسانند.
این مسئله نه تنها به اعتبار و تأثیر کلام آنها بستگی دارد، بلکه به عمق ارتباط میان گفتار و رفتار نیز مرتبط است.
زمانی که مربی خود را بهدرستی تربیت کرده باشد، میتواند با اطمینان و اقتدار، ارزشهای اخلاقی و دینی را به دیگران منتقل کند.
وی در ادامه به نقل مقام معظم رهبری در دیدار با مبلغین و حوزویان در سال 1402 اشاره کرد و تأکید داشت: تشکیل کانونهای تبلیغی با سه مأموریت اصلی «تربیت مبلغ»، «تولید محتوا» و «تولید روش»، باید بهعنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار گیرد.
این کانونها باید بتوانند با استفاده از قالبهای نوین همچون بازی، قصهگویی، مباحثه و حلقههای معرفتی، مفاهیم دینی را به نسل نوجوان منتقل کنند.
وی چالشهای تربیت نوجوانان امروز را مورد بررسی قرار داده و اظهار داشت: نوجوان امروزی تحت تأثیر فضای مجازی و رسانهها، با چالش هایی چون فردیت، بیخیالی و اهمال کاری روبروست.
این وضعیت، وظیفه مربیان و فعالان تربیتی را سنگینتر کرده است و نیازمند تفکر و طراحی روشهای نوین برای جلب توجه و تقویت مسئولیتپذیری در آنان است.
روستاآزاد در بخش دیگری از سخنان خود، به حدیثی از امام کاظم (ع) اشاره کرد و گفت: امام کاظم علیه السلام می فرمایند: «یا هِشامُ ، ما بَعَثَ اللّه ُ أنبیاءَهُ و رُسُلَهُ إلی عِبادِهِ إلاّ لِیَعقِلوا عَنِ اللّه ِ» (خدای متعال انبیا را فرستاد تا بندگان درباره خدا تعقل کنند.) باید توجه داشت هدف اصلی تربیت، رساندن متربی به حجت است؛ حجتی که در تعالیم دینی، به دو بخش ظاهری و باطنی تقسیم میشود.
حجت ظاهری شامل قرآن، اهلبیت و شریعت است و حجت باطنی عقل انسان را دربرمیگیرد.
مربیان باید نوجوانان را به تفکر و تعقل و همچنین تعهد به ولی خدا دعوت کنند و این امر باید بهصورت مستمر و پایدار انجام شود.
وی در بخش پایانی سخنان خود، با تقدیر از تلاشهای برگزار کنندگان «تربیت اسلامی کودک و نوجوان»، در طراحی و اجرای دورههای تربیتی در شهرهایی نظیر مشهد، اصفهان و قم، خاطرنشان کرد: برگزاری این دورهها، همراه با کارگاهها و تلاشهای گسترده برای تعریف الگوهای کارآمد تربیتی، نقش مهمی در تقویت باورهای دینی و تربیت نسل متعهد دارد.
در این مراسم از فارغ التحصیلان برتر در این رشته تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام /