راهآهن چابهار-زاهدان ۸۰ درصد پیشرفت داشته است/ بهرهبرداری از پروژه پایان سال جاری
فرمانده کل سپاه پاسداران تأکید کرد: پیشرفت فیزیکی پروژه راهآهن چابهار-زاهدان به حدود ۸۰ درصد رسیده و تلاش جهادی شبانهروزی تیمهای اجرایی، نویدبخش بهرهبرداری از آن تا پایان سال جاری است.

به گزارش مشرق به نقل از سپاه نیوز، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز چهارشنبه دهم اردیبهشتماه ۱۴۰۴ به همراه سردار عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص)، از پروژه راهآهن چابهار – زاهدان بازدید میدانی به عمل آورد.
سردار سلامی در حاشیه این بازدید، با اشاره به ویژگیهای فنی و موقعیت ژئوپلیتیکی این مسیر ریلی گفت: این پروژه به طول تقریبی ۷۳۰ کیلومتر، با عبور از مناطق بسیار دشوار و پیچیده جغرافیایی، شامل دهها پل و تونل بزرگ، یکی از پروژههای فنی پیچیده کشور محسوب میشود.
خوشبختانه، پیشرفت فیزیکی آن به حدود ۸۰ درصد رسیده و تلاش جهادی شبانهروزی تیمهای اجرایی، نویدبخش بهرهبرداری از آن تا پایان سال جاری است.
وی افزود: تکمیل این مسیر و اتصال آن به سرخس، عملاً کریدور شرقی کشور را از جنوب تا شمال پیوسته کرده و جمهوری اسلامی ایران را به حلقه واسط میان آسیای میانه و آبهای آزاد دریای عمان و خلیج فارس تبدیل میکند؛ این یعنی شکلگیری یک گذرگاه اقتصادی استراتژیک و اثرگذار که از آن بهعنوان یکی از شاهکارهای سازندگی کشور میتوان یاد کرد.
مشخصات کلی پروژه
طول مسیر بدون واریانت: ۶۰۹ کیلومتر
طول مسیر با واریانت: ۶۳۱ کیلومتر
طول با احتساب ایستگاهها: ۷۳۶ کیلومتر
تعداد پلهای خاص: ۱۳۸ دستگاه پل خاص
تعداد تقاطعات: ۶۳ دستگاه تقاطع
تعداد تونلها: ۳۹ دستگاه تونل
طویلترین پل: پل کیلومتر
۳۲۳+۲۲۰ به طول ۵۴۰ متر
طویلترین تقاطع: تقاطع کیلومتر
۹۷۴+۴۵۹ به طول ۹۰ متر
طویلترین تونل: تونل شماره ۹
قطعه ۶ الف - ۲۳۷۳ متر
تعداد ایستگاهها: ۳۳ ایستگاه
تعداد ایستگاه تشکیلاتی: یک ایستگاه، کیلومتر ۴۵۰+۱۸
تعداد ایستگاه درجه ۲: ۵ ایستگاه
(جیگولی - خاش - ایرانشهر - نیکشهر - چابهار)
مبلغ اولیه طرح: ۲۰۴۱ میلیارد تومان