از تاثیر نادر طالبزاده روی پنتاگون تا نقش هوش مصنوعی در آینده جهان
همایش ملی «آقای نادر» با پرداختن به برشی از زندگی نادر طالبزاده و نقش وی در بخش های مختلف و بررسی هوش مصنوعی و موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، به مناسبت سالروز درگذشت نادر طالب زاده استاد حوزه، فرهنگ، رسانه و مقاومت همایش ملی «آقای نادر» صبح روز گذشته ۹ اردیبهشت در سالن علامه امینی دانشگاه تهران که با مشارکت موسسه افق نو و بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.
حامد قشقاوی دبیر امور بینالملل کنفرانس موسسه افق افق نو در ابتدای برنامه گفت: قصد داریم درباره دغدغههای جامعه ایرانی صحبت کنیم، درست است که عمده کارهای ما با استاد طالب زاده در حوزه بین الملل بود اما الان احساس میکنیم مسائل داخلی بی ارتباط با حوزه بین الملل نیست، از این رو دغدغه مطرح کردن مسائل فعلی جامعه ایرانی و ارتباطش با اتفاقات جهانی در همایش ملی امسال به وجود آمد.
بهروز افخمی کارگردان سینما و تلویزیون هم در ادامه ضمن تأکید بر موضوع هوش مصنوعی، گفت: من فکر میکنم تحولات مرتبط با هوش مصنوعی و از بین رفتن انسان، فرهنگ و سینما و ...
به وسیله هوش مصنوعی برای ما آشنا است، درواقع این مسائل در ما ترس ایجاد نمیکند و غریبه نیست.
مثل همان ماهواره و انفجار اطلاعات که شهید آوینی آن زمان نوشتند من از آن خیلی نمیترسم.
وی ادامه داد: درواقع اگر هوش مصنوعی هم بخواهد فیلمنامهای بنویسد بالاخره آخرش یک فیلنامه نویس متخصص باید بخواند و قضاوت کند که کدام فیلمنامه بهتر است.
پس ناچارا لازم است فیلمنامه نویس به ذوق هنری خودش اتکاء کند و تشخیص نهایی با انسان فیلمنامهنویس است و فیلمنامه نویس باید بداند که او واقعاً فیلمنامه نویس متخصص است.
افخمی مطرح کرد: چرا نباید از هوش مصنوعی ترسید؟
مثال بارز پاسخ به این سوال، خود حاج نادر طالب زاده است.
به همان دلیل که با هوش مصنوعی نمیتوان جای حاج نادر را پر کرد، نباید از هوش مصنوعی ترسید، چون هوش مصنوعی نمیتواند جای خلاقیت عمیق را بگیرد.
هوش مصنوعی نمیتواند جای جوان های چارچوب ناپذیر را پر کند.
یکی از این جاها ایران است.
اسفندیاری تصریح کرد: نادر طالب زاده افراد اخراجی پنتاگون را آوردند و مارپیچ سکوت را شکستند و در این مورد تاثیر گذار و نقش بهسزایی داشتند.
مثلا یکی از کسانی که توسط حاج نادر در آن دوره دعوت شد و خیلی حاشیه برایش درست شد، الکس جونز بود.
تاکر کاوسون که از نزدیک ترین ژورنالیستهای به ترامپ هست و رسانه موثری دارد، اخیراً با او مصاحبه کرد و در حال حاضر این شخص از صداهای موثر ضد جنگ با ایران در آمریکا است.
آنقدری که او دل آمریکا را نسبت به جنگ با ایران خالی میکند خودمان نمیکنیم و از قدرت ایران میگوید، حاج نادر از آن زمان او را شناسایی کردند.
در ادامه شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما گفت: این دانشگاه نسبت به موضوع هوش مصنوعی اهتمام پیدا کرده است.
به طور مثال همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه، همین ماه، در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین یکی از صحبتهای ما با دانشکدهها همین است که در پنج سال آینده روند آموزشهای ما در حوزه فرهنگ و هنر تغییر خواهد کرد اما نباید از آن بترسیم.
درست است که هوش مصنوعی خیلی از کارها را راحت میکند، مثلا به راحتی انیمیشن ژاپنی را کپی میکند اما نهایتاً با استفاده از تجربه کنونی بشری میتواند جمع آوری اطلاعات و بازآرایی داشته باشد و بعید است که بتواند نوآوریهای بدیعی را انجام بدهد زیرا این نوآوری ویژگی انسان است.
رئیس دانشگاه صداوسیما تصریح کرد: هوش مصنوعی شکل نهادهای ما را تغییر خواهد داد، اما مثلا هیچ گاه نمیتوان ویژگیهای حاج نادر طالب زاده را از هوش مصنوعی انتظار داشت.
او واقعاً نادر بود.
حامد قشقاوی در ادامه همایش سوالی را مطرح کرد و گفت: امروز اگر در جامعه ایرانی بخواهید یکی دو دغدغه مهم فرهنگی هنری اجتماعی را نام ببرید چه میگویید؟
بهروز افخمی در پاسخ این سوال گفت: امروز برای دنیا مشخص شده که تمدن یک لایه نازک فریبکارانه است ک بر اصل توحش حاکم بر دنیا کشیده شده و شرایط جنگل حاکم است.
باید بپذیریم که اشتباه کردیم که فکر میکردیم میتوانیم دنیا را تبدیل کنیم به بهشتی که انسانهایش عقلایی هستند که میتوانند بدون توحش کنار هم زندگی کنند.
افخمی تصریح کرد: بعضی صحبت های امام را سانسور کردند و کم کم در آرشیوها پنهان میشود.
خاطرم هست امام میفرمود: شما جوان ها تصمیم گرفتید انقلاب کنید که عدالت را محقق کنید و ظلم را ریشه کن کنید معلوم است که نمیشود اما ما وظیفه داریم که این کار را بکنیم.
وی با تاکید بر نقش فرهنگ گفت: فرهنگ فراموش شده ما این است که شهادت خوشحال کننده تر از پیروزی است.
قاعده برقرار، جنگ است نه صلح، توحش است نه تمدن، هر کس صحبت از تمدن کرد، بدانید میخواهد فریبی انجام دهد اسلحه ات را بگیرد.
این حرفها را اگر بزنیم فکر میکنند دیوانه هستیم، اما این مسائل امروز برای خیلی از آمریکایی ها واضح شده هر چند هنوز برای برخی ایرانیها مشخص نشده است.
اسفندیاری در ادامه بحث بیان کرد: آثار ادوارد سعید استاد شرق شناسی نیز در راستای صحبتهای آقای افخمی است، او میگوید غربیها برای استعمار شرق آمدند و گفتند ما نژاد برتریم و ...در عرصه فرهنگی هم گفتند ما متمدنیم و شما وحشی، ما آمده ایم شما را متمدن کنیم، شما صلاحیت استفاده از منابعتان را ندارید
رئیس دانشگاه صداوسیما گفت: سال ها گفتند چون روی موشکهایتان نوشتید مرگ بر اسرائیل، مشکل ایجاد شد و صلح اتفاق نمی افتد؛ خواهشاً طنز نگویید آنها در حرفهایشان هر دو جمله یک بار صحبت از بمباران میکنند.
سعید زیباکلام فیلسوف و نویسنده در بحث حکمرانی عنوان کرد: صحبت من به صورت غیرخطابی و مکتوب هست برای این که برایم فوق العاده مهم بود که این نکات را تأمل شده بیان کنم.
وی تصریح کرد: موضوعم این است که چگونه یک نهادی در جمهوری اسلامی ایران تدریج و تشکیل شد.
ما درباره عموم کلان سیاستهای نظام دارای گفتمان نیستیم و منظورم از گفتمان در همین ابتدا عبارت است از ابراز نظر، تبادل نظر، تحلیل و نقادی نظر در عرصه سیاست.
از جمله آثار بزرگ این فقدان یکی این است که عموم کلان سیاستهای مصوب و قانونی حکمرانی ما بسیار خام و سطحی باقی میماند.
زیرا در عرصه سیاست عموم نخبگان و تحلیلگران از بیان و تحلیل خودداری میکنند.
زیرا میدانند نظام از نظرات مخالف و معارض ناخشنود میشود.
بیژن عبدالکریمی فیلسوف و پژوهشگر گفت: فکر میکنم کاری که دکتر زیباکلام کردند و در جامعه امروز ما میکنیم توصیف وضعیت موجود است، همه ما پیوسته میکوشیم وضعیت موجود و دردها در همه حوزهها، از اقتصاد تا فرهنگ و حکمرانی را بیان بکنیم.
من تا این مقدار در کنار استاد زیباکلام عزیز هستم.
اما ذکر دو نکته را خالی از فایده نمیدانم و فکر میکنیم ما بیش از این که بخواهیم توصیف اوضاع نابسامان رو داشته باشیم باید به دو پرسش هم توجه داشته باشیم یکی اینکه چرا وضعیت چنین است؟
چرا چنین شد؟
آیا این یک امر اخلاقی است؟
حاکمان ما بداخلاقاند؟
روی نفسشان کار نکردند؟
من بر این باورم که امام خمینی و فرزندانش پاکترین نیروهای تاریخی بودند که این کشور به خودش دید.
وی ادامه داد: شهید همتها و باکریها و طالبزادهها و سردار سلیمانیها و زینالدینها به لحاظ اخلاقی فوقالعاده بودند.
شاید ما دیگر اینها را ندیدیم.
اما چرا به اینجا رسیدیم؟
میفرمایند قرار چنین نبود.
هیچ کس چنین قراری در سال ۱۳۵۶ نداشت و تصور نمیکرد در سال ۱۴۰۴ در این نقطه باشیم.
عبدالکریمی تصریح کرد: جبهه مقاومت ظهور جبهه مقاومت در جهان کنونی بیشتر به یک معجزه شبیه است.
در جهانی که تمدن غرب و نظام سلطه تمام جهان را تحت سیطره خودش درآورده در غرب آسیا نیروهایی دست به مقاومت زدند که ناشی از یک ایدئولوژی بزرگ است که ریشه در فرهنگ و تاریخ ما داشته است.
وی در پایان عنوان کرد: امروزه گفتمان انقلاب و جبهه مقاومت فیلسوفی ندارد تا مفاهیم آن را به زبان امروز تعبیر کنند.
انقلاب ایران در گسست تاریخی شکل گرفت.
انقلاب ما در یک برهوت تاریخی یعنی انقطاع از سنت فکری و معنویمان شکل گرفت.