رویداد استعدادیابی nexTALENT در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد
معاون فناوری و نوآوری این واحد دانشگاهی گفت: این رویداد فرصتی ارزشمند برای دانشجویان فراهم میآورد تا مهارتهای کاربردی خود را در محیط واقعی کسبوکار توسعه دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، محمد حسن بهزادی، معاون فناوری و نوآوری این واحد در این رویداد با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان "سرمایهگذاری برای تولید"، نقش دانشگاه را در تقویت و توانمندسازی دانشجویان در مسیر کسب و کار بیان کرد.
بهزادی گفت: در گذشته دانشگاهها تنها به عنوان محیطی آموزشی شناخته میشدند و رویکرد کاملاً آموزشی داشتند، رفته رفته با تغییر رویکردها، ماهیت پژوهشی نیز به کارکرد دانشگاهها افزوده شد و بعدها نسل سوم و چهارم دانشگاهها معرفی شدند.
ارتباط معناداری میان فارغ التحصیلان دانشگاهی دارای مهارتهای کاربردی و دارای باور به کارآفرینی و میزان اشتغال آنها وجود دارد.
در همین راستا به تدریج تفکر توانمند سازی دانشجویان به عنوان یک نگاه جدید، در دستور کار دانشگاهها قرار گرفته و ماموریت جدیدی در دانشگاهها ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه دانشگاهها متولی اشتغال نیستند؛ اما مسئول آموزش دانشجویان توانمند و دارای مهارت لازم برای ورود به دنیای کسب وکار هستند، گفت: دانشگاهها باید بتوانند دانش نظریهای موجود در رشتههای خود را به انواع فعالیتهای اقتصادی یا سایر فعالیتهای خدماتی با هدف کسب سود، تبدیل کنند که البته این مسئله منافاتی با تولید علم بنیادی ندارد.
به گفته دکتر بهزادی، عمدهترین مسئله ای که باعث رشد و توسعه اقتصادی می شود، تغییر در کیفیت آموزش و توجه به کیفیت نیروی انسانی است.
اگر میخواهیم بحث کار آفرینی را در کشور جدی بگیریم باید نظام آموزشی ما به سمتی برود که نیروهای با شهامت شجاعت در تصمیمگیری پرورش دهد.
بهزادی افزود: دانشگاه نقش واسطه ای مهمی میان صنعت و دانشجویان دارد.
این ارتباط نه تنها به استارتاپها کمک میکند تا از دانش و تخصص دانشگاهها بهرهبرداری کنند، بلکه دانشجویان نیز فرصتی برای کسب مهارتها و گسترش تجربیات خود در یک محیط کسب و کار را فرا میگیرند.
معاون فناوری و نوآوری واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: دانشگاهها معمولاً دسترسی به استادان و متخصصین متنوع در زمینههای مختلف دارند.
پتانسیل این استادان و متخصصین در فعالیتهای کارآفرینانه و استارت آپها بسیار ارزشمند است.
از این رو، دانشگاهها نه تنها محلی برای یادگیری دروس تئوری و علمی هستند، بلکه به عنوان مراکزی برای توسعه و پشتیبانی از کارآفرینان و استارتاپها بسیار حائز اهمیت اند.
با ارائه تربیت کارآمد و ایجاد محیطهای حاکم بر ابتکار و خلاقیت، دانشگاهها به رشد و توسعه صنایع نوظهور و اقتصاد کشور کمک میکنند.
وی به تعدادی از استارتاپهای معروف و موفق که از دانشگاهها شکل گرفته و آغاز به کار کردند، اشاره کرد و گفت: این نمونهها، نشان میدهد که دانشگاهها محیط مناسبی برای ایجاد نوآوری و توسعه استارتاپهای موفق هستند و نقش استادان برجسته و پویای فضاهای دانشگاهی در این حوزه غیر قابل انکار است.
براساس این گزارش، این رویداد در دو روز مجزا با فاصله زمانی ۲ هفتهای برگزار میشود.
روز اول، منتورهای حاضر در هفت حوزه تخصصی شامل خلاقیت، تبلیغات، بازاریابی، تحقیقات بازار، دیجیتال، تولید محتوا و استراتژی، یک پروژه ساده و مشخص را برای شرکتکنندگان تعریف میکنند.
به عنوان مثال، در حوزه خلاقیت ممکن است از شرکتکنندگان خواسته شود یک سناریوی تبلیغاتی برای محصولی مشخص، در قالب چند صفحه، تدوین کنند.
شرکتکنندگان یک هفته فرصت خواهند داشت تا پروژه خود را در حوزه مورد علاقهشان آماده و ارسال کنند.
روز دوم رویداد با حضور نمایندگان شرکتها برگزار میشود و شرکتکنندگان، پروژههای خود را در قالب یک ارائه ۵ دقیقهای ارائه خواهند کرد.
در پایان، نمایندگان شرکتها از میان پروژههای ارائهشده، افراد منتخب را برای فرصتهای آتی یا همکاریهای بالقوه انتخاب خواهند کرد.