خطر افزایش پرداختی از جیب بیماران
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در حال حاضر یک سوم از اعتبارات و منابع مصوب قانونی به بیمه سلامت اختصاص پیدا میکند.

باشگاه خبرنگاران جوان - محمد مهدی ناصحی، درباره نقش پیشگیری در مدیریت منابع حوزه سلامت و ورود بیمه سلامت به این حوزه، افزود: هدف بیمه سلامت توجه ویژه به پیشگیری بنیادین و سطح چهارم است، تمرکز پیشگیری سطح چهارم بر جلوگیری از مداخلات غیرضرور یا مداخلات زیان آور بوده تا فرد آسیب نبیند.
اما پیشگیری اولیه یا نخستین درخصوص افزایش آگاهی قبل از مواجهه فرد با بیماری و اصلاح سیاست گذاری کلان در حوزه سلامت متمرکز است.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه بیمههای پایه در سراسر دنیا توجه ویژهای به فعالیتهای بدنی و ورزش در پیشگیری از ابتلاء به بیماریها دارند، گفت: مسائل مهمی در حوزه پیشگیری وجود دارد که برای هر بخشی اقدامات مناسبی باید انجام شود، در حال حاضر میانگین مصرف دارو درکشور ۴.۲ بوده که دو برابر بیش از میانگین مصرف در دنیا است؛ بدون شک اگر پیشگیری در اولویت قرار گرفته و منابع حوزه سلامت به سمت و سوی اثربخشی بیشتر حرکت کند، خدمات دهی به بیمه شدگان باکیفیتتر خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تامین منابع مالی مورد نیاز بیمه سلامت بیان کرد: در حال حاضر یک سوم از اعتبارات و منابع مصوب قانونی به بیمه سلامت اختصاص پیدا میکند، لذا اگر گاهی تاخیری در پرداخت طلب موسسات و مراکز درمانی ایجاد میشود، تنها به این دلیل است که اعتبارات طبق قانون به بیمهها اختصاص پیدا نمیکند.
در چنین شرایطی افزایش پرداختی از جیب بیماران و ضعف در ارایه خدمات مناسب به دور از انتظار نیست.
ناصحی در خصوص آخرین وضعیت پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع الکترونیک نیز ادامه داد: الکترونیکی کردن خدمات سلامت با اجرای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی آغاز شد که سازمان بیمه سلامت ایران نیز در این خصوص پیشقدم بود.
درحال حاضر بیش از ۹۸ درصد نسخ به صورت الکترونیکی صادرشده و اجرای پرونده الکترونیک منوط به تکمیل قسمتهای دیگر از جمله نسخه الکترونیک دارو، آزمایشات و ...
است.
وی در پاسخ به این پرسش که سازوکارهای نظارتی بیمه سلامت بر مراکز و موسسات درمانی طرف قرارداد چگونه است، اظهار داشت: طبق بسیاری از پروتکلها و دستورالعملها نظارتها به صورت غیر حضوری است، البته نظارت به صورت حضوری هم توسط کارشناسان بیمه سلامت و یا بیمههای دیگر به صورت جداگانه انجام میشود؛ بنابراین اگر مردم تخلفی مشاهده کردند میتوانند با سامانه ۱۶۶۶ تماس گرفته و مشکل را پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه در سال جاری مهمترین اولویت بیمه سلامت، پوش دهی خدمات مناسب، تقویت صندوق صعبالعلاج و راهاندازی نظام ارجاع مناسب برای بیماران صعبالعلاج است، گفت: همچنین هوشمندسازی سازمان بیمه سلامت نیز از جمله برنامههای جدی این سازمان است، ضمن اینکه اجرای برنامه پیشگیری سطح چهارم با کمک پزشکان نیز از اولویتهای پیش روی بیمه سلامت است.
منبع: بیمه سلامت