خاموشی تنها دو دستگاه پله برقی از ۱۳۱۸ پله موجود پایتخت/ حل مشکل آسانسورهای مترو
معاون مهندسی شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه در مورد آخرین وضعیت فعالیت پلههای برقی و آسانسورهای تمامی ایستگاههای مترو توضیحاتی ارائه کرد و گفت: تنها دو دستگاه پله برقی از ۱۳۱۸ پله موجود پایتخت خاموش است.

باشگاه خبرنگاران جوان - حجت اله قائد رحمتی معاون مهندسی شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه، درباره وضعیت پلههای برقی در مترو با بیان اینکه طبق آخرین آماری که داشتم، از ۱۳۱۸ دستگاه پله برقی، تنها یک یا دو دستگاه خاموش بودهاند که مشکل هندریل داشتهاند و در حال حاضر، این مشکل در حال رفع شدن است، گفت: بهطور کلی، اکثر پلههای برقی در حال حاضر با کمترین خاموشی فعالیت دارند که البته بلافاصله پس از اطلاع از هر گونه خرابی، تیمهای تعمیر و نگهداری را به محل اعزام میکنیم تا مشکلات رفع شوند و قطعات بهسرعت تأمین شوند.
وی به مشکلات موجود در تأمین قطعات و تعمیرات تجهیزات مترو اشاره کرد و گفت: معمولاً خرابیها در کمترین زمان ممکن، یعنی در حدود یکی دو ساعت، برطرف میشود، مگر اینکه ایراد خاصی پیش بیاید یا نیاز به قطعه خاصی باشد.
در حال حاضر، تلاش کردهایم که قطعات مهم، مانند کانتکتورها، سنسورها و موتور گیربکسها، را برای پلههای برقی تأمین کنیم.
این قطعات که مصرف زیادی دارند، به راحتی در دسترس هستند و ما مشکلی در تأمین آنها نداریم، مگر اینکه قطعهای خاص باشد که به تعداد محدود در کل شبکه وجود داشته باشد
معاون مهندسی شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه افزود: در مجموع، برای قطعات خاص، مثلاً در برخی پلهها که تنها تعداد کمی از آنها در سراسر شبکه داریم، نیاز به زمان بیشتری برای تأمین قطعه داریم.
با این حال، سعی کردهایم این زمان را به حداقل برسانیم و اکنون میتوانیم این تأمین قطعات را در کمتر از دو یا سه روز انجام دهیم.
رحمتی با اشاره به پروژه اورهال ۳۴ دستگاه آسانسور در خطوط ۱و۲و۵ گفت: تاکنون یک دستگاه آسانسور در ایستگاه خزانه، ۳ دستگاه جوانمرد، ۵ دستگاه امام خمینی (ره)، ۲ دستگاه میدان حر، ۲ دستگاه کرج و ۳ دستگاه صادقیه انجام شده و عملیات روی سایر تجهیزات در حال پیشرفت است.
همچنین، در پروژههای بزرگتری که در حال اجرا هستند، تجهیزات جدید خریداری شده و در حال نصب و بهبود هستند.
رحمتی در ادامه تأکید کرد: تمام تلاش ما این است که تجهیزات به بهترین شکل ممکن در اختیار شهروندان و مسافران قرار گیرد و مشکلات آنها در سریعترین زمان ممکن حل شود.
ما همچنین پیگیریهای لازم را برای رفع مشکلات در این زمینه انجام میدهیم.
وی در نهایت به مشکلات پیشآمده در رابطه با برخی از تجهیزات خط ۷ مترو اشاره کرد و گفت: در مورد آسانسورها، یکی از مشکلات ما بحث ارتفاع ۱۱ متر است که بهطور خاص برای استانداردهای این تجهیزات نیاز به پیگیری و هماهنگی با شرکت ساخت داریم.
ما جلسات متعددی با ارکان استاندارد استان تهران داشتهایم و خوشبختانه بهطور ضمنی موافقتهایی برای انجام مانور و عملیاتهای اصلاحی در رابطه با آسانسورها کسب کردهایم.
معاون مهندسی شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با اشاره به برنامههای جاری برای ارتقای ایمنی و تعمیرات تجهیزات مترو افزود: در بحث ایمنی، برای نجات مسافران و مسائل مشابه، کارگروههای ویژهای تشکیل شدهاند.
این کارگروهها به صورت مشترک بین حوزه مهندسی و کیفیت در حال فعالیت هستند.
هدف این است که بتوانیم به صورت مرحلهای و متناسب با هر کابین، استانداردهای لازم را اجرا کنیم.
امیدواریم که بتوانیم در سال ۱۴۰۴، بخش عمدهای از این آسانسورها را عملیاتی کنیم
رحمتی در ادامه به استفاده از قطعات ساخت داخل اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر، در تجهیزات مختلف، از جمله پلههای برقی، تا حد زیادی به قطعات داخلی تکیه داریم.
در پلههای برقی، بیش از ۹۰ درصد قطعات از تولیدات داخلی تأمین میشود.
همچنین در تجهیزات قطارهای دیسی وایسی هم به تدریج درصد استفاده از قطعات داخلی افزایش مییابد.