فرصت طلایی در همسایگی خلیج فارس؛ توسعه اقتصاد دریامحور در کنگان و دیر
بوشهر- شهرستانهای کنگان و دیر با بهرهگیری از زیرساختهای مناسب، نیروی انسانی ماهر و موقعیت ممتاز جغرافیایی میتوانند به دو قطب اصلی تجارت دریایی و توسعه اقتصاد دریا محور تبدیل شوند.

خبرگزاری مهر، گروه استانها- هادی دوراهکی: روز ملی خلیج فارس فرصت مناسبی است تا نگاهی دوباره به ظرفیتهای استراتژیک شهرستانهای جنوبی استان بوشهر، بهویژه دیر و کنگان بیندازیم؛ مناطقی که قلب تپنده اقتصاد دریا محور ایران هستند و دروازههای ارتباطی کشور با جهان عرب در حاشیه خلیج فارس به شمار میروند.
فرصتهای تجاری با قطر؛ از حرف تا عمل
در سالهای اخیر، همزمان با توسعه روابط دیپلماتیک و اقتصادی ایران و قطر، نگاهها به بنادر کوچک و متوسط جنوب کشور بیشتر شده است.
بندر دیر به دلیل نزدیکی جغرافیایی با دوحه و سابقه تاریخی تجارت با این کشور، یکی از بهترین گزینهها برای راهاندازی خطوط منظم صادرات کالا، مواد غذایی، صنایعدستی و حتی محصولات کشاورزی است.
با این حال، ضعف زیرساختهای بندری، نبود اسکلههای تجاری مدرن و محدودیتهای گمرکی، مانعی جدی بر سر راه توسعه این ظرفیت بینظیر باقی مانده است.
کنگان؛ تلفیق نفت، گاز و دریا
در کنگان، اگرچه تمرکز اصلی بر میادین عظیم گازی و صنایع پتروشیمی است، اما نباید از نقش بندری این شهر در واردات و صادرات کالاهای فنی، تجهیزات صنعتی و مواد اولیه چشمپوشی کرد.
توسعه تجارت دریایی در کنار صنعت انرژی، میتواند اشتغال و رونق اقتصادی را برای ساکنان بومی به ارمغان بیاورد، بهویژه اگر سهم جوانان بومی در ناوگان دریایی و تجارت مرزی افزایش یابد.
اقتصاد دریا محور؛ مسیری برای رهایی از وابستگی
کارشناسان توسعه منطقهای معتقدند که نادیده گرفتن ظرفیتهای دریا محور، به معنای از دست دادن ثروتی است که در دل خلیج فارس نهفته است.
از صیادی و پرورش آبزیان گرفته تا گردشگری دریایی و صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای عربی، همه و همه میتواند جنوب استان بوشهر را به قطب تجارت دریایی کشور بدل کند.
در این راستا فرماندار شهرستان کنگان در گفتوگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک شهرستان کنگان در جنوب کشور و نزدیکی آن به کشورهای حوزه خلیج فارس، توسعه تجارت دریایی یکی از اولویتهای اصلی ماست.
غلامحسین زیبا افزود: طرح توسعه اسکله کنگان به پایان رسیده و پروژههای جدیدی چون انبار و بارانداز کالا، رمپ پهلوگیری لندینگکرافت و راهاندازی خطوط کشتیرانی مستقیم با قطر و عربستان در دستور کار قرار دارد.
وی اظهار کرد: مساحت اسکله از ۶ به ۳۶ هکتار و عمق آبخور آن به ۶ متر افزایش یافته است.
این توسعه زیرساختی بستر لازم را برای پذیرش شناورهای بزرگتر و افزایش ظرفیت صادرات و واردات فراهم کرده است همچنین کنگان ظرفیت قابل توجهی در حوزههای شیلات، آبزیپروری و گردشگری دریایی دارد.
فرماندار شهرستان کنگان با اشاره به حمایت از اشتغال و معیشت ساحلنشینان بیان کرد: ساخت زیستگاههای مصنوعی، توسعه اسکله گردشگری و برنامههای حمایتی از صیادان و حملونقل دریایی، بخشی از اقدامات در راستای تقویت اشتغال پایدار در منطقه است.
غلامحسین زیبا گفت: با توجه به مصوبه هیئت دولت در خصوص بندر تجاری دیر، تا زمان ایجاد زیرساختهای بندری و صدور مجوز رسمی، شهرستان کنگان با تمام امکانات خود از جمله بندر، گمرک و هتلینگ در خدمت مردم شریف دیر و تجار منطقه خواهد بود.
فرماندار شهرستان دیر نیز در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تجارت دریا محور یکی از سیاستهای مهم دولت وفاق ملی است.
سید علیرضا سجادی زاده گفت: نزدیکی بندر دیر با بندر الرویس قطر، فرصت ویژهای برای صادرات، ترانزیت کالا و در آینده عبور مسافر فراهم کرده است.
وی خاطر نشان کرد: بازدید هیئت قطری نیز با هدف بررسی همین ظرفیتها انجام شد.
فرماندار شهرستان دیر گفت: در سال گذشته با اضافه شدن ۶ رمپ اسکله برای لندینگ کرافتها، انتظار نوبت برای شناورها حذف و زمان ارسال کالا به کشور قطر به حداقل رسید.
سجادی زاده تصریح کرد: با تجهیز بندر دیر به دستگاه ایکسری، انبارهای مناسب، نیروهای آموزشدیده، گمرک و اداره استاندارد، این بندر آمادگی کامل برای صادرات را دارد.
سجادی در پاسخ به نقش زیرساختها در توسعه صادرات گفت: بندر دیر با وجود تجهیزات پیشرفته و اسکلههای مجزا، هیچگونه کمبودی در حوزه بندری ندارد.
وی بیان کرد: ظرفیت انبارهای سردخانهای و کارخانههای بستهبندی نیز به زنجیره صادرات کمک کرده و رضایت سرمایهگذاران خارجی را جلب کرده است.
وی با تاکید بر توسعه پایدار افزود: خلیج فارس به ما این ظرفیت را داده تا توسعه پایدار را در دریا و پسکرانه آن دنبال کنیم، با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه توسعه دریا محور، توسعه بنادر کوچک و اشتغال ساحلنشینان مسیر ما را مشخص کرده است.
آمادگی کامل بخش خصوصی برای مشارکت در توسعه تجارت دریایی
در همین رابطه نماینده تجار کنگانی در گفتوگو با خبرنگار مهر بیان کرد: بخش خصوصی در کنگان آمادگی کامل برای مشارکت در توسعه تجارت دریایی، صادرات میوه و ترهبار به کشورهای حاشیه خلیج فارس و سرمایهگذاری در حوزه حملونقل دریایی را دارد.
خلیل صفایی اظهار کرد: ما از مسئولان انتظار داریم بسترهای لازم همچون تسهیل مجوزها، گسترش زیرساختها و حمایت از فعالان اقتصادی محلی را فراهم کنند.
وی تاکید کرد: اگر دولت به صورت جدی مسیرهای صادراتی از اسکله کنگان به قطر را فراهم کند، شاهد رشد چشمگیر اشتغال و درآمد در جنوب استان بوشهر خواهیم بود.
بندر دیر میتواند پیشگام تجارت دریایی ایران با قطر شود
یکی از بازرگانان باسابقه بندر دیر، با اشاره به ظرفیتهای منحصربهفرد این منطقه در حوزه تجارت دریایی گفت: ما در بندر دیر، هم سابقه تاریخی تجارت دریایی داریم و هم بهلحاظ موقعیت جغرافیایی در موقعیت ممتازی برای ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس، بهویژه قطر قرار گرفتهایم.
حسین مقاتلی افزود: اگر زیرساختهای بندری و گمرکی تکمیل شود و حمایت دولت از سرمایهگذاران بخش خصوصی ادامهدار باشد، بندر دیر میتواند به یکی از پایگاههای اصلی صادرات غیرنفتی کشور تبدیل شود.
مقاتلی ضمن تأکید بر اهمیت نگاه توسعهمحور دولت در حوزه تجارت دریایی گفت: خوشبختانه فرمانداری شهرستان دیر نیز با رویکرد فعال و تسهیلگر، از ظرفیتهای موجود حمایت میکند، اما برای رسیدن به نتیجه ملموس، باید این نگاه در سطوح بالاتر هم جدی گرفته شود.
در پایان این گزارش باید گفت که روز ملی خلیج فارس بهانهای برای تمرکز بر ظرفیتهای مغفولمانده دریا در استان بوشهر است.
شهرستانهای کنگان و دیر با بهرهگیری از زیرساختهای مناسب، نیروی انسانی ماهر و موقعیت ممتاز جغرافیایی میتوانند به دو قطب اصلی تجارت دریایی و توسعه اقتصاد دریا محور در جنوب کشور تبدیل شوند.