سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

خودروسازان ایرانی 7سال با چالش‌های متعدد دست وپنجه نرم کردند - تسنیم

تسنیم | اقتصادی | پنجشنبه، 21 فروردین 1404 - 17:53
استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران و تحلیلگر صنعت خودرو گفت: خودروسازان ایرانی هفت سال با چالش های متعدد دست و پنجه نرم کردند.
صنعت،خودرو،توليد،افزايش،دولت،كاكايي،خودروسازان،نهادهاي،حمايت ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیرحسن کاکایی، استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران و تحلیلگر صنعت خودرو، با اشاره به مشکلات گسترده این صنعت در هفت سال گذشته، گفت: خودروسازان و قطعه‌سازان با وجود قیمت‌گذاری دستوری و زیان‌های سنگین، تلاش کردند چرخ‌های تولید را به حرکت درآورند، اما نیازمند حمایت جدی دولت و نهادهای مرتبط هستند.
قیمت‌گذاری دستوری و تأخیر در اعلام قیمت‌ها
کاکایی با انتقاد از تأخیر دولت در اعلام قیمت‌های جدید خودرو، اظهار داشت: افزایش قیمت خودرو پس از 18 ماه با حداقل رشد همراه بود، درحالی که نرخ ارز به‌طور چشمگیری افزایش یافت و این موضوع نتوانست زیان 100 هزار میلیارد تومانی خودروسازان را جبران کند.
وی افزود: در ابتدای سال جاری، با افزایش نرخ دلار از 38 هزار به 68 هزار تومان و رشد 5 برابری تعرفه‌ها، هزینه‌های تولید خودرو داخلی 1.7 برابر شد، اما دولت دیر اقدام کرد و این افزایش دیرهنگام، تأثیری در کاهش زیان‌های صنعت نداشت.
چالش‌های انرژی و تولید
این تحلیلگر صنعت خودرو به مشکلاتی مانند کمبود حامل‌های انرژی، تعطیلی اجباری خطوط تولید و کمبود 30 درصدی برق در سال جاری اشاره کرد و گفت: این عوامل به همراه تورم و هزینه‌های نظام بانکی، فشار مضاعفی بر صنعت خودرو وارد کرده است.
لزوم حمایت از بخش خصوصی و جلوگیری از واردات خودروهای دست دوم
کاکایی با اشاره به ورود بخش خصوصی به مدیریت ایران‌خودرو، خواستار حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاری و نوآوری در این صنعت شد.
وی همچنین از واردات خودروهای دست دوم به شدت انتقاد کرد و گفت: این اقدام نه‌تنها به صنعت داخلی آسیب می‌زند، بلکه امنیت و اقتصاد کلان کشور را تهدید می‌کند.
درخواست همکاری نهادهای حاکمیتی
وی در پایان تأکید کرد: وظیفه اصلی نهادهای حاکمیتی، رفع موانع تولید و کمک به صنعت است، اما در سال‌های اخیر دخالت‌های بی‌موقع، منجر به کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری و توسعه خطوط تولید شده است.
به گفته او، تنها با همکاری دولت، مجلس و خودروسازان می‌توان از این شرایط دشوار خارج شد.
انتهای پیام/