خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 14 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

120 هزار دانش‌آموز در طرح "نماد" غربالگری شدند - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 21 فروردین 1404 - 17:53
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: در قالب طرح نماد، 120 هزار دانش آموز مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در استان اردبیل غربالگری شدند.
120 هزار دانش‌آموز در طرح "نماد" غربالگری شدند - تسنیم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، سید اردشیر رشیدی عصر پنجشنبه در جلسه شورای راهبری نماد که با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش در خانه معلم اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: نظام مراقبت اجتماعی دانش‌‌آموزان در کاهش آسیب‌های اجتماعی از برنامه‌های مهم و مؤثر نهاد تعلیم و تربیت است که در سال‌های اخیر اجرای آن به بهبود فرآیندها و اصلاح رفتار دانش‌آموزان و کنترل دانش‌آموزان ناسازگار منجر شده است.
وی تصریح کرد: همچنان اجرای این طرح را شاهد هستیم و از آبان سال گذشته با تأکید رئیس جمهور این طرح با همراهی شورای اجتماعی در استان‌ها با قوت و قدرت و همراهی نهادها و دستگاه‌های مختلف در حال اجراست.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: 120 هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در قالب این طرح غربالگری شدند که عمده آنها دانش‌آموزان در معرض آسیب و خطر بودند.
رشیدی افزود: با نگاه اعتلافی و همراهی 14 دستگاه، سعی ما بر این است تا به یک همفکری مشترک در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف دست پیدا کنیم و مداخله بهنگام و مؤثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی با پیوست عوامل محافظت‌کننده در این رابطه بسیار مؤثر و راهگشاست.
وی ضرورت کاهش عوامل مخاطره‌آمیز را در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف و دستیابی به فضای آموزشی و پرورشی سالم یادآور شد و خاطرنشان کرد: بدون استقرار مددکاران اجتماعی و متخصصان حوزه مشاوره و روانشناسی اجرای این طرح نتایجی به همراه نخواهد داشت و ضروری است همه نهادها و خود خانواده‌ها در عملیاتی شدن طرح نماد و شناسایی نقاط ضعف رفتاری و حرکتی دانش‌آموزان دقت بیشتری داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل اضافه کرد: اگر با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و ماهر به موقع در کاهش و پیشگیری از آسیب‌ها ورود پیدا کرده و مداخله داشته باشیم، قطعا نتایج کار مطلوب تر بوده و بسیاری از ضعف‌ها از بین خواهد رفت.
رشیدی آموزش معلمان و توانمندسازی والدین دانش‌آموزان را در این راستا بسیار مهم و اساسی عنوان کرد و ادامه داد: اجرای کلاس‌های آموزشی برای اولیای دانش‌آموزان باید به معنای حقیقی و با نتایج سودمند مورد توجه قرار گیرد و به هیچ وجه برگزاری کلاس‌های صوری مورد تأیید و تأکید نیست.
وی استفاده از نیروی انسانی متخصص و جذب اعتبارات را برای اجرای این طرح یادآور شد و بیان کرد: تولید و محتوا در این حوزه با نگاه پیشگیرانه بسیار مهم و اساسی است و انتظار می‌رود با حمایت‌های روانی، اجتماعی و معاضدتی در کنار غربالگری بتوان نقاط ضعف و کاستی را رفع کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در ادامه یادآور شد: از بین 30 مؤلفه آسیب‌پذیر فقر، بیکاری والدین، حاشیه‌نشینی، طلاق، تک‌سرپرستی و...
از عوامل آسیب‌های جدی در استان اردبیل شناسایی شده و ضرورت دارد در کنار هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف، و در حوزه آموزش با یک فرآیند تعاملی و تدریجی بتوانیم به سودمندی این برنامه‌ریزی‌ها و هدفمندی‌ها کمک کنیم.
انتهای پیام/131