70 درصد دانشآموزان اردبیلی در مدارس پرتراکم تحصیل میکنند - تسنیم
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: 70 درصد دانش آموزان در مدارس پرتراکم در شهرها تحصیل می کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، وحید خدابنده عصر پنجشنبه در همایش مدیران مدارس ابتدایی که با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: در 19 ناحیه و منطقه آموزش و پرورش یکهزار و 930 مدرسه ابتدایی وجود دارد که پذیرای 125 هزار دانشآموز ابتدایی است.
وی تصریح کرد: 70 درصد مدارس در روستاها و 30 درصد مدارس در شهرها واقع شده اما 70 درصد دانشآموزان در مدارس پرتراکم تحصیل میکنند که این ناترازی باید به نحوی جبران شود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: در 2 سال اخیر استان اردبیل در اکثر شاخصهای تحصیلی و تربیتی مقطع ابتدایی جز استانهای برتر کشور بوده و توانسته بالاتر از میانگین کشوری شاخصهای مهم و ارزشمندی نظیر پوشش تحصیلی و پایین بودن نرخ بازماندگان از تحصیل را به دست آورد.
خدابنده افزود: در مقطع ابتدایی پوشش تحصیلی ما بیش از 98.92 درصد است که این رقم یک درصد از آمار کشوری بالاتر محسوب میشود.
وی تلاش راهبران نظام تعلیم و تربیت مقطع ابتدایی را در پوشش تحصیلی و شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل یادآور شد و خاطرنشان کرد: روند دانشآموزان بازمانده از تحصیل در استان اردبیل سیر توقف به خود گرفته به طوری که در حال حاضر یکهزار و 472 دانشآموز بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی داریم.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل توانمندی نیروی انسانی را با همراهی و مجاهدت 25 هزار نفر از همکاران مقطع ابتدایی یادآور شد و اضافه کرد: با شکلگیری 387 گروه در این مقطع سعی کردیم در تعطیلات زمستانی و عید نوروز زمینه رفع مشکلات تحصیلی دانشآموزان و مشارکت آنها را در رفع کاستیهای آموزشی دروس لازمالتوجه به دست آوریم.
خدابنده بیان کرد: 16 هزار دانشآموز لازمالتوجه در استان شناسایی شدند که برای این دانشآموزان در کنار برگزاری کلاسهای جبرانی، سعی شد 13 هزار بسته در قال 61 مدرسه تهیه و توزیع شود تا دانشآموزان بتوانند از این امکانات استفاده کنند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل رتبه اول استان را در اکثر شاخصهای ارزیابی و حضور در کارگروههای تخصصی ملی و استانی یادآور شد و ادامه داد: انتظار میرود در آستانه امتحانات خردادماه تکلیف امتحانات نهایی پایه ششم تعیین شده و روند ارزیابی دقیق اعم از توصیفی مشخص و معلوم شود.
به گزارش تسنیم، در این نشست 2 ساعته مدیران مدارس ابتدایی استان مشکلات و نارساییهای خود را در بخشهای مختلف آموزشی، پرورشی، کمبود نیروی انسانی، کمبود امکانات و ضرورت توجه به مقطع ابتدایی به عنوان یک مقطع حساس یادآور شدند.
جابجایی جنسیت در بروز بزه خطرناک است
ماریا موسوی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل نیز در جلسه شورای راهبری نماد که با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش در خانه معلم اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه آسیبهای اجتماعی به معنای واقعی نگرانی و دغدغه در اقشار مختلف احساس میشود و ضرورت دارد با برنامهریزی و نگاه درست در رفع این آسیبها و پیشگیری از بروز آنها گامهای جدی برداریم.
وی تصریح کرد: مدیران و متولیان نظام آموزش و پرورش باید با نگاه مادرانه و پدرانه دانشآموزان را به سمت مسیر درست و عاقلانه هدایت کنند تا شاهد کاهش آسیبها و ناهنجاریها باشیم.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: کاهش سن خطرپذیری در دانشآموزان نگرانکننده است و در این بین مصرف مواد مخدر، استعلام مواد دخانی، مشروبات الکلی و برخی دیگر از آسیبها به حدی پایین آمده که نگرانیها و دغدغهها را چندین برابر کرده است.
موسوی افزود: جابجایی جنسیت در بروز بزه و آلودگی به معنای واقعی خطرناک است و در برخی از جرایم در شرایط کنونی دختران از پسران پیشی گرفتهاند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار آموزش اولیا و اعضای خانواده و معلمان و مربیان تربیتی، باید با مسائل روز آنها را آشنا کنیم تا متناسب با نیاز نسل امروز آنها پاسخگوی پرسشها و مسائل مطرح شده باشند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل به حجم بالای کتابهای درسی به عنوان یک عنصر خستهکننده اشاره کرد و ادامه داد: در مقاطع متوسطه حجم بالای کتب درسی نفس معلم و دانشآموز را گرفته و اجازه نمیدهد تا معلمان فراتر از مطالب درسی، موضوعات و مسائل اجتماعی و اخلاقی را مطرح کنند.
موسوی اضافه کرد: باید آموزش و پرورش بازنگری دقیقی در حجم کتب درسی انجام داده و به این نتیجه برسد که حجم بالای کتب درسی نه تنها زمینهساز پرورش نخبگان و استعدادها نیست بلکه مانع از مهارتآموزی دانشآموزان در گذر از بحرانها و تابآوری آنها میشود.
وی بیان کرد: زبان معلم ما امروز باید به زبان دانشآموزان نسل امروز نزدیک باشد تا آنها با احساس اعتماد و همراهی بتوانند از فضای مدرسه به بهترین شکل استفاده کنند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل در ادامه یادآور شد: در این استان اعتبارات خوبی برای حل مشکلات حاشیهنشینی در نظر گرفته شده که امیدواریم مدیران مدارس از این منابع و اعتبارات برای اجرای طرحهای مؤثر در کاهش آسیبهای مناطق حاشیهنشینی استفاده کنند.
موسوی تصریح کرد: معلمان و مربیان آموزشی و تربیتی ما باید در کنار حل مشکلات دانشآموزان، به بانشاط بودن فضای مدرسه و شیک بودن دانشآموزان کمک کنند و این امر را گناه نشمارند.
وی تابآوری دانشآموزان را در کاهش آسیبهای اجتماعی و قدرت تحلیل واقعی پایین اعلام کرد و گفت: باید این قدرت تابآوری را به هر شکل ممکن ارتقا دهیم.
دبیر شورای اجتماعی استان اردبیل افزود: در اجرای طرح نماد در کنار آموزش و پرورش هستیم و در شورای اجتماعی بارها مسائل و موضوعات مطرح شده و انتظار میرود مصوبات به صورت دقیق اجرایی و عملیاتی شود.
در پایان این نشست از پوستر معلم خلاق ایل با حضور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.
انتهای پیام/131