خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 20 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سیر تا پیاز مشکلات کشتی همدان/قهرمانی با چاشنی بی پولی

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 20 فروردین 1404 - 08:31
نبود خانه کشتی، اسپانسر، زیرساخت و امکانات از جمله مشکلات ورزش کشتی در شهر همدان است که رئیس این هیئت ورزشی در مصاحبه با تسنیم مطرح کرد و خواستار حمایت نهادهای دولتی و بخش خصوصی شد.
كشتي،همدان،يلفاني،تسنيم،مسابقات،خانه،تشك،ورزشكاران،مسابقه،مت ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، ورزش کشتی از گذشته تا به امروز در تاریخ مردم ایران عجین شده و می‌توان گفت کشتی یکی از محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی در کشورمان است و استان همدان نیز از دیرباز یکی از استان‌های دوستدار ورزش به خصوص رشته کشتی‌ در کشور بوده که همواره در تاریخ کشتی کشور با مدال‌آوری کشتی‌گیران خود در عرصه‌های مختلف مسابقات جهانی و المپیک نقش‌آفرینی کرده است هیئت کشتی همدان مدتی است که با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند.
که در این رابطه با حسین یلفانی، رئیس هیأت کشتی شهرستان همدان به گفت‌وگو پرداختیم او صحبت های زیادی درباره موضوعات و مسائل این هیئت کشتی دارد که خواندن آن خالی از لطف نیست:
تسنیم: توقعات از کشتی همدان با توجه به موفقیت ورزشکاران این استان بیشتر از میزان فعلی است در این زمینه توضیح دهید چه موانعی در این حوزه در شهرستان وجود دارد؟
یلفانی: خیلی از افراد از کشتی همدان توقعات بالایی دارند که چرا جایگاه ندارد اما متأسفانه اطلاع ندارند که زیرساخت هایمان بسیار ضعیف است و می طلبد مسئولین کمک کنند تا مشکلات حل شود.
از وقتی این مسئولیت را پذیرفتم حدوداً 30 باشگاه از روستا و شهرستان های همدان فعال شده است یعنی بذر را پاشیدیم امیدواریم این بذر به ثمر بنشیند.
در حال حاضر در کشتی‌هایی که در استان می‌گیریم تیم شهرستان همدان مطرح و اول است، همچنین در مسابقات بزرگسالان مدال رتبه دوم آقای حاجیلوئیان از همدان در جهان را داشتیم، در رده نوجوانان در فروردین ماه سال گذشته نیز رتبه سوم را به دست آوردیم ضمن اینکه دو نفر از همدان به اردوی تیم ملی نوجوانان کشور اعزام شدند.
یلفانی در ادامه به گزارش عملکرد هیئت کشتی پرداخت و گفت: در رده‌های نونهالان و نوجوانان مسابقاتی را به مدت دو روز برگزار کردیم و تعداد شرکت کنندگان آن بین 320 تا 350 نفر بوده و در رده نونهالان و نوجوانان نیز 220 کشتی گیر حضور داشتند.
در سطح استان همدان 6 هزار بیمه گذار داریم که در شهر همدان 3250 نفر بیمه گذار کشتی هستند متاسفانه در شهرستان برای برگزاری مسابقات نطقه‌ای و کشوری و دعوت برای اردوی تیم ملی امکانات در شهر همدان را نداریم، اگر یک تیم بخواهد بیاید ما خوابگاهی نداریم که از آنها پذیرایی کنیم در مورد داورها نیز به همین صورت، کشتی‌گیران جای بهتری برای تمرین ندارند.
تشک های کشتی همدان نیاز به تعویض دارند
تسنیم: از نیازهای هیئت کشتی در شهر همدان برایمان بگویید؟
یلفانی: تشک های ما نیاز به تعویض دارد و فاسد شده و احتمال آسیب دیدگی بچه ها زیاد است آقای صوفی نماینده مردم همدان قول داده که سه عدد تشک برای ما بیاورند ضمن اینکه تشک مسابقه نداریم.
خانه کشتی متعلق به سال های 77 تا 78 است از آن سال به بعد چیزی به کشتی همدان اضافه نشده و امکاناتش اکثراً فرسوده است و اسپانسری هم نیست که کمک کند و ما را یاری دهد.
با خلاقیت خودمان مقداری از مشکلات را حل کردیم ولی اگر ما بخواهیم کشتی را رشد بدهیم اول باید زیرساخت های اولیه را توسعه دهیم چون متأسفانه از نظر زیرساختی ضعیف هستیم.
مسئولین باید به فکر کشتی باشند بیمه 3250 نفری این رشته در خانواده ها چه قشر زیادی را در بر می‌گیرد.
پس یک گوشه چشمی به کشتی شهر باعث می‌شود ما جایگاه مناسبی در کشتی پیدا کنیم چراکه بذر را پاشیدیم در رده های پایه خوب کار می کنیم اردوها و مسابقات خوبی برگزار کردیم اکثر بچه‌ها در مسابقات حضور دارند و چندین مسابقه برگزار کردیم تا بتوانیم کمبودها را به این طریق جبران کنیم.
احداث خانه کشتی همدان به مرحله اجرایی نرسیده است
تسنیم: از آخرین وضعیت خانه کشتی که باعث حضور مسئولان در آذرماه و کلنگ زنی و جانمایی شد برایمان توضیح دهید؟
یلفانی: این موضوع در حال حاضر در حد حرف مانده و به مرحله اجرایی نرسیده است از طرفی ما خانه کشتی نداریم و اگر بگوییم امکانات ما در حد سیستان و بلوچستان هم نیست شاید شما فکر کنید که ما اغراق می کنیم ولی واقعیت همین است.
این در حالی است که نهاوند و بروجرد خانه کشتی دارد اما همدان فضای مناسبی در شأن و نام استان همدان ندارد به همین خاطر وقتی امکانات نیست مسابقات بزرگ هم برگزار نمی شود.
تشک کشتی ما فاسد شده و آسیب دیدگی روی آن بیشتر است هزینه ای سنگین برای تعویض آن نیاز است برگزاری هر مسابقه برای ما هزینه های داوری، غذا و چیزی حدود 16 تا 17 میلیون تومان را به دنبال دارد که برای دو روز مسابقه حدود 30 میلیون اعتبار نیاز دارد که در این رابطه درخواست ما این است که برای این موضوع در قالب یک برنامه مصوب تدبیری اندیشیده شود تا رشته ورزشی کشتی از نظر اعتبار مورد نیاز برای برگزاری مسابقات به جایگاه واقعی اش برسد.
یک مشکل دیگر این است که وقتی جایی برای برگزاری مسابقات نداریم هر بار به دلیل جابه جایی تجهیزات ورزشی امکاناتی که از قبل وجود داشته عمر استفاده از آنها کوتاه شده و جبران پذیر نباشد.
اگر مسئولان نگاهی به این مسائل داشته باشند می‌توانیم جایگاهمان را پیدا کنیم.چرا که ما سالها پیش برای مسابقه ای در کشور که برای اولین بار مدال آوردند 200 هزار تومان هزینه کردیم الآن اگر بخواهیم همان را تکرار کنیم باید حداقل بالای 200 میلیون خرج کنیم.
همچنین به طور مثال هزینه داوری ما در مسابقات در گذشته 2 یا 3 میلیون تومان می شد اما اکنون برای اینکه دو تا تیم ورزشی را برای مسابقه دعوت کنیم باید 50 تا 60 میلیون تومان هزینه کنیم در حال حاضرما با کمبود بودجه مواجه ایم که این خلاء با شهریه ای که از ورزشکاران دریافت می‌شود جبران می کنیم.
حقوق یک فوتبالیست رده چهارم در کشتی بسیاری از مسائل کشتی را حل می کند
از طرفی تفاوت ها جایی خود را نشان می دهد که مثلا در ورزشی مثل فوتبال اگر میزان پولی که به یک فوتبالیست رده چهارم فوتبال داده می شود به کشتی تزریق شود کلی از مشکلات حل می‌شود.
موضوع دیگر این است که عشق و علاقه ورزشکاران قدیم به ورزش دیگر تکرار نخواهد شد ضمن اینکه درآمد و مسائل مالی در شرایط اقتصادی کنونی برای ورزشکاران بسیار حایز اهمیت است.
حاضریم بسیجی بار خانه ای برای کشتی بسازیم
تسنیم: آقای یلفانی، مهم‌ترین مشکل کشتی همدان در حال حاضر چیست و راه‌حل پیشنهادی شما برای رفع آن چیست؟
یلفانی: اصلی‌ترین مشکل، نبود زیرساخت‌های اولیه است.
بدون امکانات، پیشرفتی نخواهیم داشت.
ما حاضریم بسیج‌وارانه برای ساخت خانه کشتی اقدام کنیم، اما متأسفانه هیچ‌کس قدمی برنمی‌دارد.
مسئولان باید بدانند که این ظرفیت در همدان وجود دارد، اما نیاز به حمایت دارد.
تسنیم: در زمینه حمایت از قهرمانان کشتی، وضعیت چگونه است؟
آیا کشتی‌گیران موفق استان مورد تقدیر قرار می‌گیرند؟
یلفانی: متأسفانه حمایت از قهرمانان کمرنگ است.
به‌عنوان مثال، یکی از کشتی‌گیران ما که در بخش امید ایران مقام دوم را کسب کرد، حتی تجلیل نشد.
این در حالی است که چنین اقداماتی به تشویق و انگیزه‌بخشی به سایر ورزشکاران منجر می‌شود.
تسنیم: وعده‌هایی که به کشتی‌گیران ملی و بین‌المللی داده شده بود، چقدر محقق شده است؟
یلفانی: متأسفانه بسیاری از وعده‌ها عملی نشده است.
مثلاً مهدی حاجیلوئیان، که افتخارات زیادی برای همدان آفریده، همچنان با مشکل شغل دست‌وپنجه نرم می‌کند.
بارها نامه‌نگاری کردیم تا حداقل در شهرداری استخدام شود، اما نتیجه‌ای نداشت.
این مشکل فقط مربوط به او نیست؛ بسیاری از ورزشکاران و مربیان ما در وضعیت مشابهی هستند.
تسنیم: هزینه‌های یک کشتی‌گیر چقدر است و آیا ورزشکاران توان مالی پرداخت آن را دارند؟
یلفانی: هزینه‌های این رشته بسیار سنگین است.
از لباس و کفش مناسب گرفته تا تغذیه، بدنسازی و مکمل‌های تجویز پزشک، همه نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی هستند.
بسیاری از استعدادهای ما به‌دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند به‌درستی رشد کنند.
تسنیم:فاصله کشتی همدان با استان‌های پیشرو مثل مازندران چقدر است؟
یلفانی: کشتی در فرهنگ مردم مازندران نهادینه شده است.
حتی در عروسی‌ها مسابقه کشتی برگزار می‌کنند و جوایزی اختصاص می‌دهند.
آنها در روستاها تشک کشتی دارند و حدود 200 مربی مجرب فعال هستند.
ما در همدان چنین زیرساخت‌هایی نداریم، اما اخیراً در برخی روستاها تشک انداخته‌اند و خانواده‌ها استقبال خوبی کرده‌اند.
تسنیم: آیا خانواده‌های همدانی از کشتی استقبال می‌کنند؟
یلفانی: بله، خوشبختانه فضای کشتی تغییر کرده و خانواده‌ها بیشتر علاقه‌مند شده‌اند.
در مسابقات نونهالان، والدین به‌عنوان تماشاچی حاضر می‌شوند و حتی فرزندانشان را به باشگاه‌ها می‌آورند.
این نشان‌دهنده اعتماد آنها به این رشته است.
تسنیم: تصمیم‌گیری در هیأت کشتی چگونه است؟
فردی است یا گروهی؟
یلفانی: بستگی به موضوع دارد.
مسائل فنی را کمیته فنی، مربیان را کمیته مربیان، داوران را کمیته داوران و مسائل انضباطی را کمیته انضباطی بررسی می‌کنند.
در موارد مهم نیز از هیأت رئیسه مشورت گرفته می‌شود.
تسنیم: برخی می‌گویند هیأت‌های کشتی به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند.
نظر شما چیست؟
یلفانی: این ادعا کاملاً اشتباه است.
باشگاه‌های ما با حداقل امکانات اداره می‌شوند.
حتی شهریه‌ها در همدان پایین‌تر از نرخ مصوب است (450 تا 550 هزار تومان برای شهرستان‌های درجه دو).
همچنین، هزینه‌های مسابقات مختلف باید از همین محل تأمین شود.
تسنیم: چرا همدان با وجود صنایع بزرگی مثل سحر و پگاه، اسپانسر ورزشی ندارد؟
یلفانی: متأسفانه همدان شهر صنعتی فعالی نیست و اسپانسرها رغبتی به حمایت از ورزش نشان نمی‌دهند.
در حالی که هزینه‌ها بسیار بالاست، ما حتی یک خانه کشتی مناسب یا سالن اختصاصی با خوابگاه نداریم.
تسنیم:در پایان، انتظار شما از مسئولان استانی و نمایندگان مجلس چیست؟
یلفانی: از استاندار، فرماندار، شهردار و نمایندگان مجلس می‌خواهیم به میدان بیایند.
ما بدون چشم داشت مالی تلاش می‌کنیم، اما نیاز به حمایت جدی داریم.
اگر مسئولان همکاری کنند، قطعاً کشتی همدان می‌تواند به جایگاه بهتری دست یابد.
انتهای پیام/