اگر عقل فرمانروای وجود انسان باشد عفت بر قوه شهویه حاکم میشود
پایهگذار طرح بینش مطهر با اشاره به اینکه از زمان افلاطون این صحبت مطرح شد که اگر عقل فرمانروای وجود انسان باشد عفت بر قوه شهویه حاکم میشود گفت: انسانها فطرتا از اینکه برهنه شوند حیا میکنند، پس اگر کسی حیا نکرد باید سؤال کنید چه بیماری در او اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیتهای دینی خبرگزاری فارس؛ دومین قسمت از سری جدید برنامههای بدون توقف، یازدهم تیرماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت.
در این برنامه سیدمحمد صالح هاشمی گلپایگانی، رئیس گروه معارف اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) با ذکر این نکته که اگر ما توانستیم که ثابت کنیم که حجاب یک امر عقلی است باید آن را بپذیریم ولو اینکه همه دنیا گفتند نه، تصریح کرد: اگر پذیرفتیم که حجاب یک امر فطری است باید سؤال کنیم که دلائل بیحجابی و بدحجابی چیست، ما سالیان سال این حجاب را داشتیم چه اتفاقی افتاد که امروز با این وضع مواجهیم.
وی در ادامه یادآور شد: از زمان افلاطون این صحبت مطرح شد که اگر عقل فرمانروای وجود انسان باشد عفت بر قوه شهویه حاکم میشود، حدود ۹ حیطه عفت داریم که یکی از انواع آن پوشاندن جسم حیوانی و طبیعی است، یعنی عفت ذاتی و فطری است و انسانها ذاتا از اینکه خودشان را برهنه کنند حیا میکنند، پس اگر کسی خود را برهنه کرد باید سؤال کنید چه بیماری در وجود او اتفاق افتاده است، این بحث کشیده شد تا زمان حضرت موسی(ع) که یهودیت خیلی محکمتر بحث حجاب را مطرح کرد حتی همین الان درست است که در کشورهای اسلامی ترویج بیحجابی میکنند اما خودشان اجازه نمیدهند این اتفاقات بیفتد، شما ببینید لوازم آرایش هیچ وقت در زمان تحریم هم کم نمیشود چرا، چون به این وسیله عفت زنان ما را تهدید میکنند.
این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه چرا دنیای غرب آنقدر بر سر حجاب ما حساس است، اظهار کرد: چون میخواهند اولین نقطه را در کشورمان به چالش بکشند و از این راه مشکل ایجاد کنند، میگویند حقوق بشر است، یعنی یک پایه لیبرالیستی که در جنگ جهانی آمدند جمع شدند و همانها حقوق بشر را نوشتند آن هم با تعریفی که از بشر دارند، آیا صحبت این است که هر نسخهای که بنویسند برای ما قابل اجراست یا اینکه ما هم ممکن است تعریفی از بشر داشته باشیم، آنها میخواهند ما بشری باشیم که آنها میخواهند نه بشری که ما میخواهیم باشیم.
هاشمی همچنین تأکید کرد: آنها میگویند اصلا لازم نیست ایران را با بمب و موشک نابود کنید باید با فساد نابود کنید، همان کاری که با اسپانیا کردند و این کشور را از دست جامعه اسلامی خارج کردند.
همین کشورها که سازمان امنیت جهانی که رئیس اداره جهان است را اداره میکنند میگویند شما هم باید مثل ما زندگی کنید، سبک زندگیتان، رفتار و حجابتان باید مثل ما باشد.
به تمام جزء جزء زندگی ما هم کار دارند من صحبتم این است که خارج از بحثهای جهانی ما از لحاظ عقل و سابقه و تاریخ کشورمان باید چه تصمیماتی بگیریم چون دنیا امروز بر اساس عقلانیت اداره نمیشود بر اساس منافع اداره میشود، آیا ما نباید منافع خود، خانواده و جامعهمان را در نظر بگیریم باید ببینیم چه نسخهای برای ما مینویسند بگوئیم همین خوب است.
این فعال حوزه تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه در حوزه مسائل اجتماعی باید اعتقادات مختلف مردم در هر آن چیزی که جنبه عمومی داشته باشد در یک برنامه مشخص تنظیم شود، یادآور شد: اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان حجاب اجباری دارند اما حد و حدود این حجاب متفاوت است و آن را هم قانون مشخص کرده حالا چرا در ایران میگوئیم حجاب اجباری نمیدانم، شما کدام کشور را سراغ دارید که وقتی فرد میخواهد به سر کارش برود و قرار است در اداره مثلا کروات ببندد بگوید نمیخواهم.
چرا تا بحث حجاب میشود فکر میکنیم که یک مسئله خاص دینی و شرعی است و چون بر اساس عقیده عدهای دین هم که فردی است و از سیاست و جامعه جداست پس در حیطه اعتقاد فردی قرار میگیرد.
وی در ادامه اضافه کرد: موضوع حجاب مربوط به به اسلام نیست بلکه یک بحث انسانی است که به حیا مربوط میشود، ما یک پوشش چند هزار ساله برای خانمها داشتیم چه شد به هم خورد، غیر از اینکه مورد هجمه کسانی قرار گرفت که جامعه خودشان را عوض کردند یک ایرانی با فکر و انتخاب خودش این کار را کرد؟
یا با هجمهای که وارد شده این اتفاق افتاده؟
و علت این تعارض هم همین این است که بعضیها میگویند هر آنچه که غربیها میخواهند میخواهیم و بعضی میگویند ما ایرانیت، دین و عقل خودمان را میخواهیم، عقل آنها با منافع ما متفاوت است، چرا ما باید خودمان را بر اساس هر آنچه که آنجا تعریف کردند تغییر دهیم مثلا رضا شاه با یک عقلانیت این کار را کرد و مردم آن را پذیرفتند یا نه با یک هجمهای این اتفاق افتاد؟
رئیس مرکز مطالعات تربیت اسلامی دانشگاه علمی، کاربردی در پایان با تأکید بر اینکه اگر گفتند حجاب اجباری نباشد حد آن کجاست، گفت: خوب این حد از کجا میآید یک کسی، جایی، نهادی باید این حد را بگذارد، مسئله ما در حجاب این است که چون حد کشورهای غربی با ما متفاوت است میگوئیم باید مثل آنها شویم در حالیکه هر چیزی که قانون شد و سردمداران و مسؤلان تصمیم گرفتند که قانون را اجرا کنند و فرهنگسازی کنارش انجام شد دیگر بحثش تمام میشود ولی اگر نخواستند و خواستند که بنده و شما را فقط به بحث واردار کنند و مسؤلان کار خودشان را بکنند، میشود همین وضعیتی که امروز شاهد آن هستیم.
انتهای پیام/