خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 10 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آموزش و پرورش ایران در بحبوحه چالش‌های ساختاری - تسنیم

تسنیم | اجتماعی و حوادث | دوشنبه، 20 اسفند 1403 - 16:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: نظام آموزشی کشور امروز با چالش های متعددی از جمله ناکارآمدی ساختاری، کمبود منابع، و نیاز به بازتعریف برنامه ها روبه روست.
پرورش،آموزش،آموزشي،معلمان،شوراي،طهراني،اماني،نهاد،ساختاري،تأ ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمود امانی طهرانی در مراسم صد و سومین سالگرد تأسیس شورای عالی آموزش و پرورش، با اشاره به نقش محوری این نهاد در تدوین سیاست‌های کلان آموزشی، اظهار داشت: شورای عالی آموزش و پرورش از بدو تأسیس تاکنون، به‌عنوان بازوی تخصصی در حوزه سیاست‌گذاری آموزشی عمل کرده و نظارت بر اجرای قوانین و تصمیم‌گیری در حوزه‌های مختلف را بر عهده داشته است.
با این حال، نظام آموزشی کشور امروز با چالش‌های متعددی از جمله ناکارآمدی ساختاری، کمبود منابع، و نیاز به بازتعریف برنامه‌ها روبه‌روست.
مشکلات پیشِ رو و ضرورت تحول
امانی طهرانی آموزش و پرورش را موتور محرک پیشرفت اجتماعی و اقتصادی خواند و افزود: تحقق اهداف ملی در گرو تقویت این نهاد است.
آموزش و پرورش تنها وظیفه وزارتخانه مربوطه نیست؛ این یک مسئولیت همگانی است که دولت، بخش خصوصی و مردم باید در آن مشارکت کنند.
وی با بیان اینکه رفع مشکلات کنونی بدون اصلاحات ساختاری ممکن نیست، خواستار بازنگری در برنامه‌های درسی، شیوه‌های ارزشیابی، و زیرساخت‌های آموزشی شد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با مرور دستاوردهای تاریخی این نهاد، تصریح کرد: شورای عالی آموزش و پرورش در یک قرن گذشته، نقش بی‌بدیلی در ایجاد تحولاتی مانند گسترش سوادآموزی و توسعه مدارس فنی داشته است.
اما امروز باید با رویکردی نوین، پاسخگوی نیازهای پیچیده جامعه باشد.»
معلمان: محور تحول آموزشی
امانی طهرانی با تأکید بر جایگاه معلمان، گفت: بدون بهبود شرایط معیشتی و حرفه‌ای معلمان، تحقق کیفیت آموزشی ناممکن است.
حمایت از نیروی انسانی، سرمایه‌گذاری در توسعه مهارت‌های آنان، و کاهش بار اداری معلمان باید در اولویت باشد.
وی در پایان با اشاره به اهداف بلندمدت افزود: آموزش و پرورش باید به سمتی حرکت کند که علاوه بر انتقال دانش، پرورش شهروندان مسئولیت‌پذیر، خلاق، و آشنا با مهارت‌های زندگی را نیز تضمین کند.
این امر تنها با همکاری تمام نهادها و اختصاص منابع کافی محقق می‌شود.
انتهای پیام/