آستارا در مسیر توسعه
آستارا- توسعهیافتگی شهرستان مرزی آستارا در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای همگان قابل لمس و مشاهده بوده و با آستارا قبل از انقلاب در بسیاری از حوزهها قابل قیاس نیست.

خبرگزاری مهر، گروه استانها- مهدی حسیننژادی*: در جریان رشد و توسعه ایران اسلامی و در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شهرها و روستاهای بسیاری در مسیر پیشرفت قرار گرفتند و شهرستان مرزی بندر آستارا نیز از این چرخه دور نبوده است.
شهرستان آستارا روی خط توسعه
شهرستان آستارا در غربیترین نقطه استان گیلان و در مجاورت کشور جمهوری آذربایجان، هم اکنون و پس از پیروزی انقلاب اسلامی از نقاط اصلی و کلیدی کشور از نظر مرزهای فعال سیاسی و تجاری محسوب می شود.
به وجود آمدن این تحول در این نقطه استراتژیک از کشور که پیش از انقلاب تنها یک شهر کم رونق بود، تنها با خدمات شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی و توجه به نقاط محروم ممکن شده است.
شهرستان آستارا تا سال ۱۳۵۷، منطقهای در بنبست بود و با حدود ۳۵ هزار نفر جمعیت بود، به دلیل نبودن هرگونه فضای توسعه اقتصادی از مناطق بدون بازده خاص برای تولید عمومی کشور بود، اما امروز این شهرستان با کارهای عمرانی بسیار بزرگ انجام شده به فعالترین مرز صادرات زمینی و ترانزیتی ایران تبدبل شده است و تبادل قابل توجه کالا در دو سوی مرز ایران و جمهوری آذربایجان از سهم بالای این منطقه در تجارت عمومی کشور حکایت میکند.
در حال حاضر مرز زمینی آستارا که تا سال ۱۳۶۹ کسی در آن تردد نمیکرد، شاهد جابهجایی هزاران مسافر داخلی و خارجی است و تأثیر اقتصادی این آمد و شد بر چهره توسعهیافتگی شهر آستارا کاملا مشهود است.
آستارا قطب بزرگ تجاری و حمل کالا در کشور
با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی و بندر چندمنظوره آستارا پس از انقلاب اسلامی این شهرستان گردشگرپذیر استان گیلان به یک قطب بزرگ تجاری، جابجایی و حمل کالا و بار مبدل شد.
ایجاد خط ریلی آستارا-آستارا با همکاری دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اهمیت آستارا در طرح کریدور حمل و نقل شمال-جنوب را بیشتر کرد و نظر سرمایه گذاران و تجار داخلی و خارجی به آستارا و به سمت این شهرستان پر استعداد جلب شد و رویکرد جدید بازرگانی در سطح منطقه به وجود آمد.
با اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به آستارای ایران و تکمیل کامل خط آهن قزوین- رشت-آستارا این نقطه اهمیت ویژه خود در طرح بین المللی کریدور حمل و نقل شمال- جنوب را به خوبی نشان خواهد داد.
توسعه راههای ترانزیتی و گردشگرپذیر آستارا
زیرساختهای ضعیف و عقبمانده جادههای آستارا به تالش و گردنه حیران در مسیر آستارا به اردبیل در سالهای قبل از انقلاب برای هیچکس فراموششدنی نیست و بهسازی آنها شاید یک آرزوی دور برای هر کسی به شمار میرفت.
شهرستان آستارا که تا سال ۱۳۵۷ از طریق یک جاده درجه ۲ با رشت مرکز استان گیلان و از طریق گردنه بسیار خطرناک و خاکی حیران با استان اردبیل ارتباط داشت، اکنون شاهد ساخت و تکمیل جاده چهاربانده آستارا به سمت مرکز گیلان است.
گردنه حیران نیز با اصلاحات راهسازی به جای خطرناک بودن به یکی از زیباترین جادههای کشور تبدیل شده است.
درحوزه راههای روستایی، مراکز دانشگاهی، تأمین سوخت گاز طبیعی شهری و روستایی، انرژی برق، آب شرب، خطوط تلفن ثابت و همراه، خدمات اینترنت، بخش کشاورزی، کتابخانه، مدارس شهری و روستایی، سالنها و زمینهای ورزشی شهری و روستایی، بهداشت و درمان، محیط زیست، توسعه گردشگری و ظرفیتهای صنعتی نمیتوان از خدمات شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نفوذ انقلاب اسلامی بر توسعه این شهرستان مرزنشین به سادگی گذشت.
کاستن از محرومیت های آستارا پس از انقلاب اسلامی
مهمترین نتیجه کارهای عمرانی و توسعهای پس از انقلاب اسلامی، افزایش سطح عمومی درآمدهای مردم مرزنشین آستارا و در این روند نتایج مناسب اجتماعی، توسعه فرهنگی و کاستن از محرومیتها به وجود آمده است.
اکنون باگذشت سه دهه از انقلاب اسلامی و با بلوغ کشور در بخشهای مختلف، مردم ولایتمدار و شهیدپرور بندر مرزی آستارا که حدود ۷۰ سال طبل توخالی کمونیسم را شنیدند اما هرگز روی از اسلام برنگرداندند.
با توجه به ظرفیتهای بی شمار گردشگری، اقتصادی و تجاری آستارا، برنامهریزی صحیح برای استفاده از این پتانسیلها و تلاش برای جذب سرمایهگذار در رشد و توسعه هرچه بیشتر این شهرستان مرزنشین و شهید پرور غرب استان گیلان موثر خواهد بود.
* فعال رسانهای