خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 29 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

احیای فاینانس، قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان از تعلیق خارج شد

مهر | اقتصادی، استان‌ها | چهارشنبه، 15 اسفند 1403 - 08:13
مدیرعامل راه‌آهن گفت: پروژه قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان که در آستانه لغو شدن بود، از تعلیق خارج شده و فاینانس آن در مراحل نهایی است.
پروژه،فاينانس،شركت،قطار،اصفهان،تهران،قرارداد،منابع،مشكلات،اد ...

جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: قطار تهران - مشهد در حال برقی شدن است، که این اقدام سرعت حرکت قطار را نیز به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رساند.
وی افزود: آخرین وضعیت پروژه امیدوارکننده است.
شرکت چینی که قرارداد با آن امضا شده بود و پروژه نزدیک به ۴ یا ۵ سال متوقف شده بود، پس‌از مذاکرات جدید، مجدداً به پروژه بازگشتند و یک سال دیگر قرارداد را تمدید کرده‌اند.
امیدواریم که بحث‌های شورای اقتصاد و فاینانس دولتی چین که در حال پیگیری هستیم، ظرف دو تا سه ماه آینده حل شود و شاهد آغاز دوباره پروژه باشیم.
ذاکری ادامه داد: به موازات فعال شدن پروژه از بخش غیردولتی و همینطور بخشی از اعتبارات دولت هم برای شروع موقتاً فاز اول پروژه، یعنی از تهران تا گرمسار، در نظر گرفته شده است؛ همچنین هماهنگی‌های لازم با استانداری خراسان رضوی و راه‌آهن انجام شده و جلسات مشترکی داشتیم که امیدواریم ظرف دو یا سه ماه آینده این فاز عملیاتی شود.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پروژه قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان و مشکلاتی که در دو سال گذشته در زمینه فاینانس و تأمین منابع مالی ایجاد شده بود، خاطرنشان کرد: این مشکلات موجب تعویق در پروژه شد و حتی تا مرز لغو پروژه پیش رفت، اما با توجه به اهمیت این پروژه در دولت چهاردهم و پیگیری‌های کمیسیون عمران مجلس، تفاهمی به وجود آمد که فاینانس قبلی احیا شود و مراحل نهایی آن در حال انجام است.
همچنین کنسرسیومی در استان اصفهان برای ادامه پروژه شکل گرفته است.
وی در پایان در خصوص خط ریلی شلمچه - بصره گفت: این هم‌اکنون در حال اجراست و با سرعت قابل توجهی در حال پیشرفت است، مشکلات فنی میان راه‌آهن ایران و عراق، مانند مشکلات فنی پل‌ها و مین‌روبی حل شده و توافقات جمعی انجام شده است، همچنین شرکت اسپانیایی نیز با یک شرکت ایرانی تفاهم و قرارداد جدیدی امضا کرده که طبق آن، کار اجرایی روسازی و زیرسازی توسط پیمانکار ایرانی انجام خواهد شد.
پیگیری‌های وزارت راه برای تأمین منابع
به گزارش مهر، همچنین «فرزانه صادق» وزیر راه و شهرسازی روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۴ اسفند) در نشست خبری در خصوص آخرین وضعیت پروژه قطار پرسرعت تهران - اصفهان، اعلام کرد: این پروژه از فاینانس چین برخوردار بود اما این فاینانس در حال کنسل شدن و اعتبار آن در حال انتقال به پروژه دیگری بود، با پیگیری‌های انجام شده مانع از این اتفاق شدیم و اکنون فاینانس آن پادار شده است.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان حوزه اصفهان مجلس شورای اسلامی پیگیر هستیم که منابع بعد از فاینانس این پروژه را فعال کنیم و در این زمینه روی مولدسازی حساب زیادی باز کرده‌ایم.