لزوم شناسایی استعدادهای برتر و تربیت ویژه آنها توسط معلمان - تسنیم
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: مربیان و معلمان باید کنار ارائه آموزش و تربیت عمومی به همه دانش آموزان، استعدادهای برتر را شناسایی کرده و برای آنان برنامه تربیتی ویژه ای داشته باشند چرا که این افراد آینده سازان جامعه خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، آیتالله مصطفی محامی در دیدار با مربیان، معاونین پرورشی و مشاوران مدارس قطب زاهدان که به مناسبت گرامیداشت روز امور تربیتی برگزار شد، اظهار داشت: هدف نهایی ارسال پیامبران الهی، تربیت انسان است و این تربیت باید جامع و متوازن باشد.
انسان موجودی چندبعدی است و رشد نامتوازن در هر یک از ابعاد، آسیبزا خواهد بود.
امام جمعه زاهدان با بیان اینکه تربیت دارای عرصههای مختلفی همچون تربیت عقلانی، اخلاقی، عبادی، سیاسی، خانوادگی و عاطفی است، گفت: اگر در وجود انسان تنها یک بُعد رشد کند و سایر ابعاد رشد نکنند، این خود نوعی آسیب است همانطور که در بدن انسان رشد نامتناسب اعضا اختلال ایجاد میکند، در روح و روان انسان نیز چنین است و تربیت باید بهگونهای باشد که همه ابعاد وجودی انسان رشد متوازن پیدا کنند.
تربیت عمومی و خصوصی؛ دو رویکرد مهم در فرآیند تربیت
آیتالله محامی تربیت را به دو بخش عمومی و خصوصی تقسیم کرد و بیان داشت: تربیت عمومی تلاشی است که پیامبران و اولیای الهی برای هدایت و تربیت عموم مردم انجام دادهاند این تربیت همه افراد جامعه را مخاطب قرار میدهد و هرکس به اندازه استعداد و ظرفیت خود بهره میبرداما در کنار این تربیت عمومی، تربیت خصوصی نیز وجود دارد که ویژه افراد خاص با استعدادهای برجسته است پیامبران و ائمه تلاش میکردند این افراد را شناسایی کرده و تربیتی خاص و ویژه برای آنان فراهم کنند تا به عنوان انسانهای تأثیرگذار و آیندهساز جامعه تربیت شوند.
وی در این رابطه به تربیت اصحاب پیامبر اسلام(ص) و شاگردان برجسته ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و افزود: در میان اصحاب پیامبر(ص) و اصحاب ائمه، برخی افراد برجسته وجود داشتند که به واسطه تربیت ویژه، نقشآفرینیهای مهمی در جامعه داشتند در دوران معاصر نیز علما و بزرگان اخلاق همچون امام خمینی(ره) با برگزاری جلسات عمومی و خصوصی تربیتی، شاگردانی برجسته تربیت کردند که بعدها در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی نقشآفرین شدند.
لزوم شناسایی استعدادهای برتر و تربیت ویژه آنها
آیتالله محامی خطاب به مربیان و معلمان حاضر در جلسه تأکید کرد: مربیان و معلمان باید توجه داشته باشند در کنار ارائه آموزش و تربیت عمومی به همه دانشآموزان، لازم است استعدادهای برتر را شناسایی کرده و برای آنان برنامه تربیتی ویژهای داشته باشند این افراد آیندهسازان جامعه خواهند بود و سرمایهگذاری بر روی آنها، اثربخشی تربیتی را دوچندان خواهد کرد.
محاسبه نفس؛ راهکار رشد فردی و سازمانی
نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان با تأکید بر اهمیت "محاسبه نفس" به عنوان یکی از اصول مهم تربیتی گفت: محاسبه نفس یکی از مهمترین دستورهای تربیتی است انسان باید هر روز عملکرد خود را بررسی کند، نکات مثبت را تقویت و خطاهای خود را اصلاح کند این اصل در عرصههای سازمانی نیز کاربرد دارد مجموعههای تربیتی و آموزشی باید عملکرد خود را بهطور مستمر ارزیابی کنند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و در مسیر بهبود گام بردارند.
تربیت شاخصها؛ محصول ارزشمند فعالیتهای تربیتی
نماینده ولیفقیه در استان با اشاره به نقش تربیت شاخصها در پیشبرد اهداف جامعه گفت: در فضای تربیتی، آنچه اهمیت ویژه دارد تربیت افراد شاخص و تأثیرگذار است.
همانطور که انقلاب اسلامی ایران با تربیت نسل انقلاب و افراد شاخصی همچون شهید سردار قاسم سلیمانی و شهید محسن حججی توانست تحولات بزرگی ایجاد کند، و نمونه دیگر این تربیت شاخص شهید سید حسن نصرالله است و ایشان در پشیبرد اهداف جبهه مقاومت نقش مهمی داشت و با مدیریت قوی و راهبردی بسیاری از فضاها را مدیریت می کرد و شهید هاشم صفی الدین هم به عنوان نفر دوم حزب الله یک شخصیت ویژه بودند و امروز نیز مربیان باید تلاش کنند با شناسایی و تربیت استعدادهای برتر، نسل آیندهساز کشور را پرورش دهند و محصول کار عمومی و خصوصی خود را بررسی کنند.
ارزیابی عملکرد و تأثیرگذاری فعالیتهای تربیتی
آیتالله محامی با اشاره به اهمیت ارزیابی عملکرد فعالیتهای تربیتی، اظهار کرد : آمار و ارقام ارائهشده در حوزههای مشاوره، کارگاههای آموزشی و سایر فعالیتها ارزشمند است، اما باید توجه داشت که این آمار باید با نیازهای واقعی جامعه مقایسه شود و صرف برگزاری کلاسها و کارگاهها کافی نیست؛ خروجی و ثمربخشی این فعالیتها اهمیت دارد و باید بررسی شود که چه میزان از نیازهای آموزشی و تربیتی جامعه تأمین شده و چه تأثیری بر تربیت متوازن و جامع دانشآموزان داشته است.
نقش الگوهای تربیتی در موفقیت فرآیند تعلیم و تربیت
آیتالله محامی در پایان سخنان خود به نقش الگوهای تربیتی اشاره کرد و گفت: الگوسازی یکی از مؤثرترین ابزارهای تربیتی است و مربیان و معلمان باید خود به عنوان الگوهای عملی در اخلاق، علم، تعهد و مسئولیتپذیری برای دانشآموزان باشند چرا که ارائه الگوی مناسب میتواند تأثیری فراتر از هر کلاس و آموزشی بر دانشآموزان بگذارد و مسیر رشد و تعالی آنها را هموار کند.
وی تأکید کرد: باید قدر خود را بدانید و آگاه باشید که کار و تلاش شما در دستگاه خداوند گم نخواهد شد و با تلاش خالصانه، اعتقاد راسخ و برنامهریزی دقیق میتوان نسلی متعهد، مسئول و توانمند تربیت کرد که آینده کشور را در مسیر رشد و پیشرفت تضمین کنند.
امام جمعه زاهدان به قرائت و شرح بخشی از مناجات شعبانیه پرداخت و اظهار داشت: "إِلٰهِى انْظُرْ إِلَىَّ نَظَرَ مَنْ نادَيْتَهُ فَأَجابَكَ، وَاسْتَعْمَلْتَهُ بِمَعُونَتِكَ فَأَطاعَكَ"خدایا نگاهی به من بینداز که این نگاه کارساز و تحول آفرین است نگاهی که کسی را صدا زدی و جواب داده است و تو او را به کار بگیری و او هم اطاعت کند و البته این به کمک خود توست و هیچ قدرتی جز خداوند نیست و باید خدا را شکر کنید که خدا شما را در این مسیر به کار گرفته است و باید از خدا بخواهید که به شما کمک کند تا بتوانید به خوبی از عهده این مسئولیت سنگین بر بیایید.
انتهای پیام/