خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 24 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

۶ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی هستند

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | دوشنبه، 07 آبان 1403 - 08:06
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: بنا بر اظهار نظر رئیس سازمان آتش نشانی شهر تهران فقط ۴ درصد ساختمان‌های کل شهر تهران تاییدیه ایمنی از آتش نشانی دریافت کرده‌اند.
مدارس،ايمني،آموزشي،سازمان،نوسازي،نيازمند،آتش،دانش،درصد،تعمير ...

مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنا بر اظهار نظر رئیس سازمان آتش نشانی شهر تهران فقط ۴ درصد ساختمان‌های کل شهر تهران تاییدیه ایمنی از آتش نشانی دریافت کرده‌اند، بهتر است پاسخ این سوال را نیز از خودشان جویا شوید.
وی ادامه داد: در راستای تحقق ایمنی و آتش نشانی در مدارس و فضا‌های آموزشی مقررات ملی ساختمان برای مدارس جدید الاحداث اصول وقواعد ایمنی و آتش نشانی ملاک عمل و اجرایی می‌شود؛ که در این چارچوب دستورالعمل اجرایی ایمنی مدارس در برابر حریق تهیه وبه استان‌ها جهت رعایت در ساخت مدارس ابلاغ شده است.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور درباره اقدامات این سازمان در خصوص ایمن سازی مدارس نا ایمن بیان کرد: مفهوم ایمنی فضا‌های آموزشی از منظر ایمنی کالبدی، یا سازه‌ای و ایمنی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و سایر فضا‌ها و اقلام جانبی قابل تقسیم بندی است.
در مورد ایمنی سازه‌ای می‌بایست ضوابط و مقررات در زمان ساخت رعایت شده باشد و لازم است با ضوابط فعلی تطبیق یابد به گونه‌ای که اطمینان از پایداری سازه‌ای میسر گردد.
این وجه از ایمنی با اولویت‌ترین وجه می‌باشد.
در زمینه ایمنی تاسیسات و تجهیزات که به عنوان ایمنی تاسیسات روبنایی ساختمان مدنظر است، توجه به این بعد از وقوع حوادثی از جمله آتش سوزی، برق گرفتگی و سایر حوادث مشابه پیشگیری می‌کرد.
وی افزود: قطعا رسیدگی به هریک از وجوه یادشده نیازمند ارزیابی و شناخت از مدارس می‌باشد تا متناسب با شرایط موجود نسبت به تهیه برنامه ایمنی و اجرایی آن اقدام شود.
او ادامه داد: موضوع مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی تقریبا از سال ۱۳۸۰ در دستور کار سازمان قرار دارد تا فضای عمومی مانند مدارس که دارای تراکم و تمرکز جمعیت است، در اولویت قراردهد.
آن زمان ۶۵ درصد فضا‌ها نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی بوده که با تلاش و برنامه ریزی صورت گرفته امروز به حدود ۱۹ درصد رسیده است که از این تعداد ۱۳ درصد نیازمند مقاوم سازی هستند یعنی عملا مدرسه استحکام بنای لازم را برای فعالیت دارد و باید برای بهبود کیفیت و سازه اقدام شود.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشورعنوان کرد: ۶ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی هستند که تمرکز و اولویت اصلی ما این مدارس بوده است.
البته در این خصوص براساس میزان لرزه خیزی و ضوابط آیین نامه ۲۸۰۰، توجه بیشتر به مدارسی است که در پهنه خطر نسبی و بسیار بالا قرار دارند.
ذکر این نکته ضروری است که در صورت عدم استحکام بنای این مدارس، مورد استفاده دانش آموزان قرار نمی‌گیرند.
وی با بیان این که مدیریت نگهداری و تعمیرات فضا‌های آموزشی، تربیتی و ورزشی، یک امر اساسی است؛ افزود: دستورالعمل نگهداری و تعمیرات فضا‌های آموزشی، تربیتی و ورزشی با تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش ابلاغ شده که بر اساس این دستورالعمل وظیفه نگهداری مدارس برعهده مسئولان نگهداری فضا ادارات کل آموزش و پرورش و تعمیرات جزئی بر عهده آموزش و پرورش منطقه است و تعمیرات اساسی با هماهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها برعهده ادارات کل نوسازی مدارس است.
وی افزود: امروزه برمبنای نظریه‌های جدید آموزشی، دانش آموزان با نیاز‌های ویژه به طور معمول در مراکز آموزشی عادی و همراه با دیگر دانش آموزان تحصیل می‌کنند و تنها گروه‌هایی با آسیب‌های بسیار پیشرفته به فضا‌های مجزا نیاز دارند.
همین فضا‌های مجزا نیز ممکن است در قالب بخش یا ساختمانی مستقل در دل یک مجموعه آموزشی عمومی شکل بگیرند.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: بدین ترتیب، بحث درمورد نیاز‌های خاص افراد وجهه تازه‌ای پیدا می‌کند و به طراحی فضای آموزشی برای همه افراد، منجمله کودکان با نیاز‌های ویژه مبدل می‌شود، از این رو سازمان نوسازی مدارس کشور علاوه بر ساخت فضا‌های آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی و دانش اموزان طیف اوتیسم، مدارس درحال فعالیت را نیز متناسب سازی می‌کند به طور متوسط سالیانه ۴۵۰ مدرسه نیز متنناسب سازی می‌کند.
عبداللهی درباره تخصیص اعتبار به تجهیزات هنرستان‌ها اعلام کرد: در سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۳، بالغ بر ۱۰۲۸ میلیارد تومان برای تجهیزات هنرستانی و ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز مدارس هزینه شد.