بودجه اختصاصی وزارت علوم به دروس عملی ناچیز است/آغاز طرح آمایش رشتهها
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس ضمن تشریح مهمترین برنامهها و اقدامات این معاونت،از آغاز طرح آمایش رشتههای این دانشگاه خبرداد.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس ضمن تشریح مهمترین برنامهها و اقدامات این معاونت،از آغاز طرح آمایش رشتههای این دانشگاه خبرداد.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا کلباسی با اشاره به مهمترین برنامههای معاونت آموزشی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: از مهمترین نکاتی که مورد توجه قرار دادیم این بود که احساس کردیم اجرای واحدهای علمی و آزمایشگاهی در دانشکدهها کم رنگ شده است و یکی از علل کم تجربگی فارغ التحصیلان، کم توجهی به دروس عملی است.
ما مبانی این موضوع را بررسی کردیم و متوجه شدیم موانع قانونی و اداری در این مسیر وجود دارد؛ از جمله موانع ضریب حق التدریس دروس عملی است که کمتر از دروس نظری میباشد و ما در حال اصلاح آن از مسیرهای قانونی هستیم.
معاون آموزشی دانشگاه افزود: بودجهای که وزارت علوم به دروس عملی اختصاص میدهد ناچیز است و ما به دنبال اعتبار خاص و ویژه ای برای این امر بودیم که خوشبختانه از سوی هیأت رئیسه دانشگاه مورد موافقت قرار گرفت و اعتبار نسبتاً خوبی برای آن در سال ۱۳۹۸ پیش بینی کردیم.
اعتبار در نظر گرفته شده به نسبت دروس عملی که در دانشکدهها اجرا میشود، توزیع خواهد شد و این کار سبب ایجاد انگیزه در دانشکدهها برای تعریف سرفصل جدید دروس عملی است چون به ازای آن حمایت مالی از دانشکدهها صورت خواهد پذیرفت.
کلباسی در اشاره به سایر اقدامات این حوزه گفت: دومین اقدام ما در چند ماه گذشته اصلاح سیستم بودجه ریزی در معاونت آموزشی بود که در تعامل با معاونت پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه برای افزایش بودجه به توافق نسبتاً خوبی رسیدیم.
از دیگر اقدامات اخیر پذیرش زود هنگام دانشجویان برگزیده علمی در مقطع کارشناسی ارشد بود.
وی ادامه داد: درسالهای گذشته معمولاً پذیرش دانشجویان نخبه و استعدادهای درخشان در دانشگاه همزمان با آزمون سراسری انجام میشد ولی امسال برای جذب دانشجویان برجسته و نخبه در مقطع کارشناسی ارشد فراخوان زود هنگامی دادیم و از دانشکدهها خواستیم تا پروندهها را در فرصت مناسبی بررسی کنند و این امر باعث شد تا بتوانیم دانشجویان برجسته و مستعد را در دانشگاه جذب کنیم.
آمارهای جذب دانشجویان استعداد درخشان در سال جاری حاکی از رشد قابل توجهی در مقایسه با سال گذشته میباشد.
وی بر لزوم توجه به فارغ التحصیلان دانشگاه نیز تاکید کرد و گفت: معاونت آموزشی همکاری خوبی با انجمن دانش آموختگان برای رصد اشتغال فارغ التحصیلان دارد، زیرا بررسی وضعیت فعلی آنان و استفاده از تجربیات آنها بسیار برای دانشگاه حائز اهمیت است.
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه خاطر نشان کرد: از دیگر اقدامات اخیر این معاونت طرح آمایش رشتههای دانشگاهی است که طی آن با ارزیابی شاخصهای متنوع رشتههای دانشگاهی را به ۳ گروه رشتههای پیشرو، رشتههای متوسط و رشتههای کم بازده و نیازمند توجه تقسیم کردیم و در حال حاضر رشتههای گروه سوم در حال ارزیابی و رایزنی با گروههای آموزشی هستیم تا در مهلتی که برایشان مقرر کرده ایم نسبت به اصلاح نقاط ضعف خود اقدام نمایند.
وی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که برای اولین بار انجام میپذیرد از معاونان آموزشی دانشکدههای مختلف قبل از شروع سال جدید خواستیم تا برنامه آموزشی دانشکده خود را در ۱۰ محور منطبق با برنامههای دانشگاه در طرح تحول راهبردی ارائه دهند.
توسعه فعالیتهای بین المللی، جذب اعضای هیأت علمی وابسته، اقتصاد پایدار آموزشی، ایجاد رشتههای جدید و میان رشتهای، توسعه تجهیزات و امکانات آموزشی، ارتقای کیفیت پذیرفته شدگان، ارتقای کیفیت آموزش و دعوت و حضور متخصصان برای طرح دیدگاهها در کلاس درس از جمله محورهای مد نظر بود.
این برنامهها در شورای آموزشی دانشگاه ارائه و مورد جمع بندی قرار گرفت تا بر اساس آن زیرساختها و حمایتهای لازم را ایجاد کنیم و در انتهای سال نیز دانشکدهها باید از چگونگی اجرای برنامههای خود گزارش ارائه دهند.
وی در خصوص برنامه معاونت آموزشی در راستای طرح تحول راهبردی گفت: تغییراتی در واحد pmo معاونت آموزشی رخ داد و دکتر یوسفیان مسئولیت واحد pmo معاونت آموزشی را پذیرفتند.
دراین حوزه تغییرات خوبی اتفاق افتاد و بستههای جدید تحولی با مشارکت سازمانهای برون دانشگاهی تعریف شد و سیاست ما این است که در تعریف بستههای موفقیت به سمت دانشکدهها و بیرون از دانشگاه سوق پیدا کنیم و در حال حاضر با پژوهشکدههای موجود در دانشگاه و بیرون از دانشگاه ارتباط خوبی برقرار کرده ایم و امیدواریم بتوانیم تحولی در این زمینه ایجاد نمائیم.
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس در بخش دیگری از سخنان خود به برنامههای دهه سرآمدی آموزش در سال ۱۳۹۸ در دانشگاه اشاره و یادآور شد: دهه سرآمدی آموزش حدود دو سال است که مطرح شده است و وزارت علوم به کل دانشگاههای کشور ابلاغ کرده که این دهه را با شکوه و با آئین خاصی برگزار کنند و نتیجه اقدامات هر دانشگاه در این خصوص به وزارت علوم گزارش شود.
وی ادامه داد: در دانشگاه تربیت مدرس نیز دهه سرآمدی آموزش از سوم تا دوازدهم اردیبهشت برگزار شد و ما برای هر روز این دهه یک شعار تعریف کردیم و سعی کردیم محورهای شعارها با محورهای مورد توجه دانشکدهها و اهداف طرح تحول همپوشانی داشته باشد که به هم افزایی کارهای ما بسیار کمک خواهد کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، کلباسی در پایان به مهمترین برنامههای دهه آموزش اشاره کرد و گفت: دهه برگزاری چند کارگاه با مشارکت اعضای هیأت علمی، برگزاری جشن فارغ التحصیلان، مراسم روز استاد و تجلیل از اساتید نمونه و تلاشگر و برگزاری مراسم روز باز دانشگاهی بود که در این مراسم حدود ۱۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاههای دیگر برای بازدید از دانشگاه دعوت شدند و طی یک روز با پتانسیلها و امکانات آموزشی، پژوهشی و رفاهی دانشگاه آشنا شدند.
در دانشکده کشاورزی نیز روز باز دانشگاهی با حضور ۳۰۰ دانش آموزان برگزار شد و دانش آموزان از این دانشکده بازدید کردند که فرهنگ سازی خوبی است و از سال آینده باید این برنامه را توسعه دهیم زیرا مسیر خوبی برای تبلیغات و معرفی دانشگاه و نمایش پتانسیلها و امکانات آن میباشد.
انتهای پیام