مهاجرت و افزایش جمعیت دو عامل کمبود فضای آموزشی در قم
قم- مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: مهاجرت از عواملی است که موجب افزایش جمعیت و در نتیجه کمبود فضای آموزشی میشود و استان قم نیز با توجه به مهاجر پذیری با این مساله رو به رو است.

به گزارش خبرنگار مهر علیرضا رحیمی پیش از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان قم با کمبود فضای آموزش مواجه است ضمن اینکه دیگر استانها نیز با کمبود این سرانه مواجه هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: خوشبختانه با مدد و همکاری دستگاهها از جمله مجمع خیرین مدرسه ساز کمبود فضاهای آموزش مدارس تا حدودی مرتفع شده است و سعی داریم تا این مشکل حل شود.
وی ابراز کرد: رشد جمعیت استان و کشور رابطه مستقیمی با کاهش فضای سرانه آموزشی دارد ضمن اینکه در مقطعی مجبور به سه شیفت کردن مدارس بودیم.
رحیمی ادامه داد: امروز مجدد با وجود افزایش جمعیت در سطح استان قم با کمبود فضای آموزشی و مدارس مواجه شدهایم، البته امر افزایش جمعیت موجب خرسندی و امیدواری به آینده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: مهاجرت از دیگر عواملی است که موجب افزایش جمعیت یک شهر یا استان میشود و استان قم نیز با توجه به مهاجر پذیری آن با این مساله رو به رو هستیم.
وی گفت: قانونی تحت عنوان «شوراهای آموزش و پرورش» وضع شده است که آن یک سند چشم اندازی را برای نحوه تأمین مدرسه و فضای آموزشی به ما نشان میدهد.
رحیمی عنوان کرد: تأمین اعتبارات ساخت مدارس و فضای آموزشی در طرح نهضت ملی مسکن بسیار اهمیت دارد و تا حدودی میتواند مشکل کمبود فضا را حل کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم اذعان کرد: بر اساس قانون «شوراهای آموزش و پرورش»، آموزش و پرورش متولی ساخت مدرسه در مناطق جدید نیست.
وی افزود: با سنگ بنا نهادن ۵۶۰ هکتاری، مدرسهسازی هم آغاز میشود ولی زمانی که اولویت بندی ایجاد نشود و صرفاً به ساخت خانه پرداخته شود، مساله مدرسه و آموزش کتمان میشود.
رحیمی بیان کرد: قانون مولدسازی یکی از مصوبههای سران قوا است و به این معناست که از منابع موجود بهره وری مناسبتر و بهینهای داشته باشیم بنابراین بایستی برای جبران فضاهای آموزشی و مدارس باید از منابع موجود استفاده کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: در راستای طرح مولدسازی نزدیک بر ۴۰ مدارس روستای بدون سکنه در حال تخریب هستند و برخی مدارس شهری هم در حال توسعه و بهسازی هستند.