اعتبار حاکمیت بر انسانها وابسته به اتکا به ولایت خداوند است - تسنیم
تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) گفت: ولایت و حاکمیت بر شئون مختلف زندگیِ فردی و اجتماعی آدمیان، از آن خداوند است و هرگونه ولایت و حاکمیت فردی و اجتماعی که توسط انسان ها صورت می گیرد، در صورتی مشروع و معتبر است که متکی به ولایت و حاکمیت خداوند باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری در هفتاد و چهارمین جلسه از سلسله مباحث ولایت فقیه به بررسی موضوع جهانبینی اسلام و نظام سیاسی مبتنی بر آن پرداخت و گفت: جهان بینی، یعنی نگاه، بینش و برداشت یک انسان از جهان هستی.
به عبارت دیگر جهان بینی عبارت است از نوع نگاه انسان به حقیقت جهان، اینکه جهان فقط یک مجموعه مادی صِرف است، یا یک مجموعه فرامادی صرف، و یا نه تلفیق و ترکیبی است از ماده و فراماده؛ اینکه جهان یک موجودی است که بر اساس یک تصادف به وجود آمده، و یا آنکه جهان مخلوق خالقی عالم، قادر و حکیم است.
وی ادامه داد: با توجه به این اصل اساسی که نظامهای سیاسی و حکومتها بر پایه جهان بینیهای نهادینه شده در ذهن، باور و متن زندگی شهروندان جوامع انسانی استوار هستند، اکنون میتوانیم به بررسی چگونگی رابطه میان جهان بینی اسلام و نوع نظام سیاسی مبتنی بر آن در جامعه اسلامی بپردازیم.
تولیت حرم مطهر اصول و باورهای اساسی در جهان بینی اسلام را بیان کرد و گفت: در جهان بینی اسلام، هفت اصل از باورهای اساسی و غیر قابل خدشه به شمار میآیند که نه فقط ذهن و ضمیر مؤمنان، که متن زندگی و فرهنگ و تمدن جوامع اسلامی را به روشنی تحت تأثیر خود قرار داده اند.
طبق نخستین اصل، «الله» یگانه خالق، مالک، مدبر، ولی و محور هستی و آغاز و انجام جهان است؛ و هیچ موجود دیگری در آفرینش، مالکیت، حیات بخشی، تدبیر و ولایت بر هیچ بخشی از جهان، شریک و همتای او نیست که این در واقع همان اصل توحید است.
وی در توضیح دومین اصل از اصول جهان بینی اسلام، گفت: هستی محدود به جهان ماده نیست، بلکه جهانها و موجودات فراطبیعی نیز در عرض جهان ماده وجود دارند.
جهان آخرت جهان باقی و مرکز محاسبه همه اعمال فردی و اجتماعی آدمیان و محل زندگی جاودانه انسان هاست، که این در واقع همان اصل معاد است.
این استاد حوزه و دانشگاه، در توضیح سومین اصل گفت: اسلام به عنوان دین خدا که با دریافت، ابلاغ و تبیین معصومانه وحی توسط پیامبران الهی بر آدمیان عرضه شده و با بعثت آخرین پیامبر خدا حضرت محمد (ص) به کمال رسیده است، یگانه آیین و دستورالعمل راستین برای سعادت دنیا و آخرت انسان هاست و هر قانون دیگری که برخاسته از شریعت اسلامی و متکی برآن نباشد، دارای اعتبار و ارزش نیست.
وی در مورد اصلول چهارم و پنجم، بیان کرد: طبق اصل پنجم، اسلام به عنوان دین کاملِ الهی، حاوی همه دستورالعملهای مورد نیاز آدمیان اعم از فردی و اجتماعی تا پایان عمر دنیاست و هیچ عرصهای از نیازهای بشر را بی پاسخ نخواهد گذاشت، و طبق اصل ششم، انسان به عنوان اشرف مخلوقات و احسن مخلوقین، از جایگاه خاصی در هستی برخوردار است، سیر معنوی و رساندن انسان به بالاترین مدارج کمال و قُرب الهی، همواره از اصلیترین محورهای آموزههای وحیانی و تلاشهای انبیاء و اولیاء الهی و اسلام راستین، به شمار آمده است.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی، پیرامون ششمین اصل گفت: ولایت و حاکمیت بر شئون مختلف زندگیِ فردی و اجتماعی آدمیان، اولا و بالذات از آن خداوند است که خالق و مالک حقیقی جهان و انسان است و هرگونه ولایت و حاکمیتی که توسط انسانها به انجام میرسد، چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعی، در صورتی مشروع و معتبر است که متصل و متکی به ولایت و حاکمیت خداوند باشد.
وی در توضیح هفتمین اصل از اصول جهان بینی اسلام، گفت: شهروندان فقط از آزادی خدادادی در چارچوب شریعت اسلامی برخوردارند و این شریعت و دستورالعملهای برخاسته از شریعت اسلام است که میتواند حدود و مرزهای آزادی را تعیین و به اجرا بگذارد.
هیچ شخص و قدرتی نمیتواند فراتر از شریعت اسلامی، انسانها را از حق آزادی خدادادی محروم کند و یا آنکه به اسم آزادی، مرزهای شریعت را زیر پا بگذارد.
کلانتری، پس از توضیح اصول هفتگانه جهانبینی اسلامی، خاطرنشان کرد: بی گمان نظام سیاسی برآمده از این جهان بینی، از آن جهت که میخواهد برپایه اسلام راستین، اِعمال حاکمیت کند و در تنظیم روابط اجتماعی شهروندانِ خود که معتقد و پای بند به این جهان بینی هستند، بر مبنای شریعت اسلام دخالت کند، حدود و مرزهای مشخصی را برای آزادی شهروندان جامعه وضع نماید و در نهایت سعادت دنیا و آخرت انسانهای تحت حاکمیت خود را تضمین کند، باید مشروعیت خود را از ناحیه خداوند دریافت کند، دین خدا را مبنای اقدامات خود قرار دهد و در چارچوب شریعت اسلامی به برآوردن حقوق و آزادیهای مشروع شهروندان اقدام کند.
بر پایه این جهان بینی، هیچ نظام سیاسی، و حاکمیت و ولایت هیچ شخصی و در هیچ حوزهای منهای حاکمیت خداوند، از مشروعیت برخوردار نخواهد بود.
وی اضافه کرد: افزون بر این، بر مبنای همین جهان بینی، نه فقط نظام سیاسی شکل و ساختاری دیگر پیدا میکند، که حتی برخی از اصطلاحات مرتبط با حوزه حکومت نیز تعریفی دیگر پیدا میکنند.
کلانتری خاطرنشان کرد: بر مبنای جهان بینی لیبرالیسم «سیاست» فقط جنبه مادی و حیات دنیایی انسان را شامل میشود، یعنی همان بُعد حیوانی انسان که هیچ ارتباطی با عرصه حیات اُخروی و ابعاد معنوی انسان نخواهد داشت.
وی گفت: در این بخش از مباحث ولایت فقیه تلاش خواهیم کرد که به تبیین اصول جهان بینی اسلام بر اساس آیات قرآن بپردازیم و رابطه این اصول را با نظریه ولایت فقیه تبیین کنیم.
ارزش این کار در این است که در ضمن مباحث ولایت فقیه مروری خواهیم داشت بر اصول جهان بینی اسلام که در این عصر پرمخاطره که بسیاری از اصول و ارزشهای اسلام مورد هجوم دشمنان قرار دارد بسیار ضروری و لازم خواهد بود.
انتهای پیام/424