خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 11 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

گزارش کمیسیون آموزش مجلس درخصوص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | شنبه، 27 مرداد 1403 - 17:12
گزارش کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قرائت شد.
آموزش،پرورش،كميسيون،وزير،پيشنهادي،برنامه،درصد،گزارش،معلمان،و ...

احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون درخصوص علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد.
متن این گزارش به شرح ذیل است:
مستند به ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس به پیوست گزارش کمیسیون آموزش درخصوص برنامه آقای علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی قرائت می‌شود.
روح نهادینه شده در تاریخ ایران عزیز از عنصر دانش نشات گرفته است و نظام آموزش و پروش تنومند و قوی نیازمند است تا این نیاز را پاسخگو باشد.
آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه از تعداد نیرو است و وزیری در حد این وزارتخانه را می‌طلبد تا رفع دغدغه‌های آموزشی و حفظ شان و منزلت معلمان و اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش را با دقت پیش ببرد.
کمیسیون آموزش با دقت صلاحیت وزیر آموزش را بررسی کرد که به شرح ذیل است:
بخش اول
با توجه به نامه مورخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ رئیس مرکز حقوقی وزارت علوم در پاسخ به این کمیسیون مدرک وی در دکترا از دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناسی ارشد ناپیوسته از دانشگاه آزاد مورد تایید قرار گرفت.
ایشان در پی حضور در دفاع مقدس ۱۵ درصد جانباز است.
بخش دوم تعهدات شفاهی:
تلاش در جهت اجرای سند بنیادین آموزش و پورروش
اصلاح کتب درسی
آموزش مستمر معلمان و به روزرسانی اطلاعات
حفظ شان معلم و دانش آموز
اجرای دقیق نظام رتیه بندی
ساماندهی وزارت آموزش و پرورش
مدرسه محوری
توجه به منابع مالی و افزایش سهم آموزش و پرورش
تعامل سازنده و مستمر به ویژه با کمیسیون آموزش
وزیر پیشنهادی قول دادند در جهت اصلاح آموزش تلاش کند
بخش سوم
براساس گزارش معاونت نظارت مجلس برنامه وی از شاخص تناسب و واقع گرایی و صراحت و سنجش پذیری مطلوب است، اما از لحاظ شاخص شفافیت در وضعیت متوسط است.
بخش چهارم:
انطباق برنامه بالادستی
تطبیق برنامه وی با اسناد بالادستی ۱۹ درصد، احکام پیشنهادی ۶۶ درصد همسو است و به ۱۵ درصد احکام اشاره نشده است.
بخش پنجم:
وزیر پیشنهادی از میان جامعه بزرگ معلمان است.
از ابتدا با معلمی آغاز کرده و تجریه مدیریت در آموزش و پرورش را داراست و مدتی سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه دارد.
وی مشکلات را می‌شناسد، اما برنامه تحولی برای حل آنها ندادند.
نتیجه گیری:
باتوجه به برگزاری جلسات متعدد و قول وزیر برای حل مشکلات و ایجاد تحول، کمیسیون آموزش با پیشنهاد وی برای این وزارتخانه موافق است.