انتشار آثار دانشآموختگان مکتب بیدل در «هنر رسانه اردیبهشت»
ضیاءالدین شفیعی در جشن کتاب آثار تازه انتشارات هنر رسانه اردیبهشت گفت که شاعران عموم آثاری که در این انتشارات به چاپ رسیده، دانش آموخته مکتب بیدل هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «جشن کتاب» برنامهای است خلاقانه و ترکیبی که با توجه به تجربه برگزاری دو برنامه رایج در حوزه معرفی کتاب، یعنی «جشن امضاء» و «رونمایی کتاب» طراحی شده است و از شاخصههای متفاوت این برنامه، میتوان به افزودن بخشهای «مروری بر کارنامه» و «نقد اجمالی» اشاره کرد.عصر روز سه شنبه بیست و هشتم خردادماه ۱۳۹۸ نخستین برنامه «جشن کتاب» انتشارات هنررسانه اردیبهشت با حضور شاعران و منتقدان و دوستان راضیه بابایی و زهره قربانی در خانه وارطان برگزار شد.
مجری برنامه، شاعر؛ مهدی حبیحصار در معرفی کوتاهی از فعالیت انتشارات هنررسانه اردیبهشت گفت: این موسسه تاکنون از قریب به چهارصد شاعر، اثر منتشر کرده که بخش عمدهای از این کتابها به منزله ارائه اولین شناسنامه حرفهای شاعر بوده است.
اجرای طرح موفق «صدای تازه» در این انتشارات، فعالیتی پیشگام در عرصه معرفی استعدادهای آینده دار شعر بوده که بعدها ناشران دیگری را هم به دنبال کردن این مسیر ترغیب کرده است.
در ادامه برنامه شاعر و منتقد پرکارمحمود معتقدی در نگاهی به «منظومه عبدالله» مجموعه شعر اخیر راضیه بابایی گفت: در اغلب فصلهای این منظومهها، اتقاق بزرگ همانا خم شدن شاعر به درون زندگی و حادثههای پنهان و آشکار اجتماعی در روزگارِ اینجا و اکنون است: از تاریخ تا عشق تا مرگ، حضور مکانها و اشیا، حدیث جنگ، ستم طبقاتی، نقش کمرنگ انسانها در فضاهای بیسرنوشت، روزمرگیها، قصههای گمشده، حضور پرنده و باد و بسیاری از لحظههای برباد رفته و غافلگیر کننده از فروپاشی ارزشهاست.
وی افزود: شاعر سعی دارد از خرده و ریزهای پیرامونش، از روابط خاصی سخن بگوید که در نزد انسان معاصر، واکنشهای فراوانی را در پی دارد.
چرا که این نوع «تاملات» تا حد زیادی مخاطب را به سمت و سویی میبرد که شاید به نوعی از «همذات پنداری» اعلام نشدهای، خبر میدهد.
این شکل از یافتهها در این مجموعه، با شتاب خاصی زبان منظومهها را به نوعی از اعتراض و پرسشگری نزدیک و نزدیکتر میکند.
از جهتی، گاهی در متنها، واقعیتها و دریافت ذهنی در همدیگر به تداخل و واگوئی میرسند که بعضاً به تکرار نشانهها میانجامند.
گذرگاه اساسی سرودههای این دفتر، همانا سیالیت ذهن و زبان این شاعر است که مدام با شتابی فراوان از منظری به منظری تازه حرکت میکند و این ریتم اغلب داوری خواننده را تحت تاثیر قرار میدهد.
در ادامه برنامه شاعر، مترجم و منتقد معاصر، سید احمد نادمی با یاد آوری این نکته که قرار بوده شاعر و منتقد همروزگار ما «استاد کریم رجب زاده» در این قسمت صحبت کنند اما کسالت اجازه حضور در جلسه را از ایشان سلب کرده درباره کتاب «گرگی در گلوی پیراهن آبی» مجموعه شعر تازه زهره قربانی گفت: یکی از ویژگیهای این کتاب این است که ادعای شاعر مبنی بر ارایه «شعر آزاد» که بر پیشانی کتاب یعنی جلد آن آورده شده تا حد زیادی درست و قابل دفاع است.
دیگر اینکه اغلب شعرهای این دفتر مخاطب را با یکبار خواندن رها نمیکنند و مراجعه چندباره را میطلبد این ویژگی میتواند محصول انس و شناخت شاعر از ادبیات کلاسیک باشد.
وی افزود: سرانجام اینکه نگاه شاعر نو و امروزی است این نگاه نو را حتی در انتخاب نام مجموعه میتوان دید، از جمله موتیوهایی که در این مجموعه قابل شناسایی است یکی هم همین «پیراهن آبی» است که به نوعی نخ پیدا و پنهان اغلب شعرهای این دفتر است.
وقتی نوبت به راضیه بابایی رسید تا او شعری از کتاب تازهاش را برای مخاطبان بخواند او برشی از منظومه عبدالله را که نام کتابش از همین شعر گرفته شده خواند:
من راهم را کشیدهام به کوه
و تنم
پر از آهن و آجر و ملات ویرانی ست
با نوار نم کشیده یک انفجار سرخ همنوا
صدا صدای باران نیست
صدا صورت بابا نیست
در آفتاب و آیینه
در خون جوانان وطن، لاله سرش خم
صدا فراتر از سد شکسته آدم
و گربهای در چاه
ترکی بگو عبدالله
آقا کی نمیآید؟!
میثم آزاد، شاعر، نوازنده و خواننده، در این قسمت از برنامه فرصتی یافت تا با اجرای چند قطعه پرخاطره از ترانههای پاپ، بخش نخست برنامه را به قسمت دیگر پیوند بدهد.
زهره قربانی در آغاز بخش دوم برنامه فرصتی داشت تا شعرهایی از کتاب تازهاش «گرگی در گلوی پیراهن آبی» را برای مخاطبان بخواند:
در کدام چهارراه گم شد
پیراهن آبیات
که هیچ گل فروشی
نمیشناسد مرا؟
دست و پایت در کدام میدان،
که جنگها به پایان نمیرسند
پشت کدام خاکریز سوخت نامت
که خانههای بی پلاک
پلاکهای بی خانه
گذشتند از تابلوهای بی خیابان،
دریای خون.
باید بگردم دنبال نامی
که زنده نگه می دارد شقایق ها را
روی دیوار شب.
پدر نمی دانست
جاده ها
همه یکطرفه نیستند!
نوبت به غزال مرادی؛ شاعر و منتقد جوان، رسید تا در مروری بر مجموعه شعر عبدالله بگوید: در شعر منظومه عبدالله، شاعر شخصیتی را با همین نام ترسیم میکند که اگر چه کنشی ندارد اما او مخاطب تمام روایت و کنشهای ذهنی شاعر است و در هر سطر با نام خانوادگی دیگری خطاب میشود و در هر تغییر فضاسازی مناسبی وجود دارد.
در این شعر چندین نام دیگر نیز به چشم میخورد (مانند مادر و گلنار) که شاعر فقط به گفتن آنها اکتفا میکند آنها نیز مانند عبدالله کنشی با جهان شعر ندارند و شخصیتهایی فرعیاند که شاعر برای ادامه روایت از آنها نام میبرد.
وی ادامه داد: میتوان مثالهای متعددی از اجرایی موفق روایت در این مجموعه شعر دید، مجموعه شعری که اگرچه روایت را محور شعرهایش قرار داده است، اما شاعرانگی شعرهایش بر وجه روایت آن غلبه دارد زیرا شاعر به مدد تکنیکهای زبانی، آشناییزدایی در تصویرسازی و ایجاد فضایی سورئال توانسته است مجموعه شعری درخور ارائه نماید، بابایی در این مجموعه شعر بسیار پخته و موفق است.
سید ضیاءالدین شفیعی در این برنامه دو وظیفه داشت؛ یکی حضور به عنوان مدیر انتشارات و سپس منتقد دومی که باید پیرامون کتاب «گرگی در گلوی پیراهن آبی» سخن میگفت.
او ابتدا از راه دشواری که این موسسه برای معرفی چهرههای تازهی شعر طی کرده و سکوت و سکون حاکم بر نهادها، وزارتخانهها و موسسات ریز و درشتی که موظف به انجام این مهم هستند اما تنها اعتبارات و منابع مالی را با سوء مصرف تلف میکنند و تنها نام و نشانی و تابلویی بر سر دارند سخن به میان آورد و سپس درباره کتاب اخیر زهره قربانی گفت: «ایشان نیز مثل همه دوستانی که از آنها در هنررسانه اردی بهشت اثری منتشر شده دانش آموخته مکتب بیدل هستند.
شفیعی در ادامه این شعر از کتاب را خواند و گفت: «سوالها / بی پاسخ ماندهاند / یخ زد / سلامی روی بام خانهام!» آیا زندگی خود یک سوال نیست که ممکن است حتی تا آخر بی پاسخ بماند و نفسها در واپسین دم یخ بزند در حالی که خوشید عمر به لبه بام رسیده است؟
میبینیم که در این شعر و بلکه در این کتاب ما با سه شاخصه بارز مواجه هستیم: نخست؛ رفت و آمد پی در پی محسوس به نامحسوس تصاویر، معانی و مفاهیم، دوم؛ چند لایگی معنا و مقصود و سرانجام؛ عدم قطعیت و پایان باز.
جمع این سه ویژگی اگر خوشهچینی هوشمندانه و معاصر از مکتب بیدل دهلوی نیست از کجاست؟
پس از آن نوبت به رونمایی از کتابها رسید که هر دو کتاب با حضور برخی چهرههای شاخص حاضر در جلسه از جمله: صابر امامی، محمود معتقدی، محمدمهدی رسولی، دکتر اسماعیل امینی، سید اکبر میرجعفری، معصومه باغیان، محمد علی سپهر افغان و استاد محمود عبدالحسینی انجام شد.
در پایان، حاضران کتابهای رونمایی شده را با امضاء این دو شاعر با خود به یادگار بردند.